واردات برنج خارجی ۴۶ درصد کاهش یافت - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

واردات برنج خارجی ۴۶ درصد کاهش یافت

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: در ۸ ماهه نخست سال بیش از ۷ هزار تن انواع برنج وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۶ درصد کاهش داشت.

گندم، شکر، جو، برنج و پنبه جز ۵ محصول استراتژیک است که وزیر جهاد سازندگی اعلام کرد باید کشور به سوی خودکفایی آن پیش برود. این محصولات جز اقلامی است که از سوی دولت خرید آنها تضمینی انجام می‌شود.

برنج پس از گندم یکی از محصولات پرمصرف در ایران بوده و در این محصول سالانه به حدود ۳ میلیون تن برنج نیاز است. از این میزان ۲ میلیون تن در داخل تولید و باقی وارد می‌شود. وزیر پیشین وزارت جهاد کشاورزی در کنار حرکت به سوی خودکفایی گندم، عنوان کرده بود این امر برای دومین محصول پرمصرف کشور یعنی برنج نیز در حال پیگیری است. به گفته وی، با زهکشی اراضی کشاورزی و افزایش بهره‌وری در ۳ استان شمالی کشور و افزایش یک میلیون تنی تولید، خودکفایی در این محصول نیز قابل تحقق است.

برنج ایرانی قیمت بالایی دارد به طوری که در نیمه نخست سال هر کیلو برنج هاشمی بین ۱۱۵ تا ۱۵۰ هزار تومان قیمت گذاری شده بود. بیش از ۵۰ درصد از برنج کشت سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ دپو شد و به فروش نرفت. خطر فاسد شدن محصول اعم از حشره گذاشتن و آرد شدن برنج سبب شد تا قیمت برنج ایرانی کاهش پیدا کند.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در آبان برنج خارجی درجه یک با ۴.۶ درصد و شیرینی خشک با ٢.٧ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به برنج ایرانی درجه یک با ٣.٢- است. این آمار در آذر ١.٧- درصد نسبت به ماه قبل بود.

کاهش سهم واردات

حجم بالای برنج در داخل سبب شده تا واردات با محدودیت بیشتر انجام شود. سید روح الله لطیفی، سخنگو کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران درباره آمار واردات برنج در ۸ ماهه نخست سال به مهر گفت: در ۸ ماهه نخست سال ۷۲۶ هزار و ۵۹۰ تن انواع برنج به ارزش ۸۵۳ میلیون و ۷۱۸ هزار و ۱۹۹ دلار وارد کشور شده است. ا ین آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی ۴۶ درصد و ارزشی ۴۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به مدیریت و تنظیم بازار افزود: واردات در راستای حمایت از کشاورزان و تولید داخل نصف شده است.

لطیفی با بیان اینکه برنج به اندازه کافی در کشور موجود است، تصریح کرد: ذخیره مناسب برای محصولات استراتژیک از جمله برنج انجام شده و تولید و واردات مکمل هم برای تأمین امنیت غذایی کشور محسوب می‌شود.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیدلارهای موجود در اقتصاد ایران «اتلاف پایه» است

به گزارش خبرنگار مهر، حمید فرتوک زاده، تحلیلگر تجارت بین‌الملل و مدرس دانشگاه در میزگردی علمی با مطرح کردن این پرسش که د...

کشاورزیخرید روزانه هزار تن مرغ از مرغداران داخلی

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین شیرزاد مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: با اعطای نهاده مدت دار و عرضه بیش از یک میل...

کشاورزی‌بازار دائمی صادرات ۱۵ میلیون قطعه‌ای مرغ

به گزارش خبرگزاری مهر، علی ابراهیمی گفت: وزیر جهاد کشاورزی در تعامل با بخش خصوصی حمایت از تولید داخل را برای ورود به باز...

کشاورزیواردات قهوه ۷۵ درصد افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری مهر بر اساس آمار گمرک ایران، واردات قهوه در سال ۱۴۰۲ با رشد ۷۵ درصدی در ارزش به رقم ۱۴۸ میلیون دلار رس...