دولت به دنبال تأمین اعتبار/ پیش بینی خرید ۱۱ میلیون تن گندم - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

دولت به دنبال تأمین اعتبار/ پیش بینی خرید ۱۱ میلیون تن گندم

مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران کشور گفت: پیش بینی می‌شود سال آینده ۱۱میلیون تن گندم خرید تضمینی شود که به ۲۱۰ همت اعتبار نیاز دارد این در حالی است که هنوز نرخ خرید تضمینی اعلام رسمی نشده است.

با گذشت بیش از ۳ ماه از سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ (مهر ماه) همچنان قیمت خرید تضمینی گندم از سوی رئیس شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی اعلام رسمی نشده است. به گفته اعضای این شورا نرخ خرید تضمینی هر کیلو گندم ۱۹.۵ هزار تومان تصویب شده که باید از سوی وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شود.

علی قلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران کشور درباره چرایی عدم اعلام رسمی قیمت خرید تضمینی گندم به مهر گفت: دولت در تلاش است تا اعتبارات لازم برای خرید سال آینده را از محلی تأمین کند تا مشکلات امسال تکرار نشود.

وی افزود: پیش بینی می‌شود در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، ۱۱ میلیون تن گندم خرید تضمینی شود که اعتبارات مورد نیاز آن ۲۱۰ هزار میلیارد تومان (همت) می‌شود که رئیس سازمان برنامه و بودجه در حال پیگیری برای تأمین اعتبارات مورد نیاز در بودجه سنواتی کشور است.

ایمانی با بیان اینکه یکی از راهکارها برای رفع مشکلات مالی این است که دولت فقط مبادرت به خرید نیازمندی خبازی‌ها کند، گفت: آمار گندم مورد نیاز آرد برای خبازی‌ها حدود ۸.۵ میلیون تن در سال است. این عدد از سوی دولت خریداری شود و باقی گندم از سوی صنایع غذایی با قیمت تضمینی از کشاورزان خریداری شود.

مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران کشور با بیان اینکه اعضای شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشور از اعلام نشدن نرخ خرید تضمینی گندم، رضایت ندارند، گفت: این شورا به عنوان مرجع قانونی، وزیر جهاد کشاورزی را ملزم می‌کند تا قیمتی که در جلسه اعضا تصویب شده را ابلاغ کند.

به گفته ایمانی امسال حدود ۱۲.۵ تا ۱۳ میلیون تن گندم برداشت شد که بخشی از آن برای تأمین بذر مورد نیاز کشاورزان نگهداری می‌شود که ۱.۵ میلیون تن است و بخشی هم برای خودمصرفی توسط مردم خریداری می‌شود.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیتامین بیش از یک میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بانک مرکزی، علی طرزعلی معاون ارزی مرکز مبادله ارز و طلای ایران، گفت: برای کالاهای اساسی ...

کشاورزی۴ سازه‌ تاریخی آب ایران در انتظار ثبت جهانی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه خبری آب ایران مهرزاد احسانی رئیس حوضه آبریز رودخانه زهره جراحی و حوضه‌های جنوبی و د...

کشاورزیصادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار گذشت

به گزارش خبرگزاری مهر، حامد نجفی علمدارلو، قائم‌مقام معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: همزمان با مدیری...

کشاورزیمرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»

به گزارش خبرنگار مهر، هر گاه حجم و میزان کالایی در بازار بیش از نیاز باشد و کاهش قیمت‌ها موجب زیان تولیدکننده شود دولت و...