دولتمردان در برخی مذاکرات از دانشمندان علوم اعصاب بهره بگیرند - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

دولتمردان در برخی مذاکرات از دانشمندان علوم اعصاب بهره بگیرند

رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران، خواستار توجه دولتمردان و حاکمیت به جایگاه علوم اعصاب شد.

محمد رئیس زاده، روز چهارشنبه ۶ دی ماه ۱۴۰۲، در دوازدهمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: رشته علوم اعصاب جزو علوم پیشتاز محسوب می‌شود و حرف‌های جدید در حوزه‌های مختلف از جمله اداره حاکمیت دارد و پیشنهاد می‌شود دولتمردان در تیم‌های کارشناسی در برخی مذاکرات از دانشمندان نوروساینس (علوم اعصاب) نیز بهره مند شوند.

وی با تشریح جایگاه ویژه هوش مصنوعی در رشته علوم اعصاب، ادامه داد: توانمندی هوش مصنوعی می‌تواند در آینده برای تاثیرگزاری در اداره کشورها همچون پیام رسان‌های جهانی برعهده گرفته و در آینده‌ای نزدیک در حوزه پزشکی به جای مشاهده برگه آزمایش بیماران، باید با مشاهده برگه ژنتیک بیمار به تشخیص و معالجه اقدام کرد. بنابراین، باید اهمیت نوروساینس (علوم اعصاب) به خصوص از سوی سیاست‌گذاران نیز مورد توجه قرار گیرد.

رئیس زاده با اشاره به اهمیت توجه به بزرگان پزشکی ایران در طول تاریخ که در دوازدهمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی نیز این مسئله انجام شده است، تصریح کرد: یکی از این بزرگان طب قدیم ایران، علی بن عباس محبوسی اهوازی است که جزو پیشگامان علوم اعصاب در قرن چهارم بوده و کتاب بسیار معتبر ملکی این دانشمند از کتاب قانون ابن سینا نیز کاربردی تر بوده است.

وی با اشاره به اهمیت جایگاه بزرگان طب سنتی ایران که به اندازه تأثیر طب سنتی به آن توجه نشده است، گفت: در حالی که بزرگان چون جرج سارتن پدر تاریخ علم جهان از بزرگان طب ایرانی از جمله ابن سینا، ابن هیثم و علی بن عباس محبوسی اهوازی در جایگاه بسیار بزرگ یاد می‌کند ولی شوربختانه این نوابغ طب قدیم ایران در بین پزشکان امروز کشورمان نیز به خوبی شناخته نشده اند.

رئیس زاده در خصوص چالش‌های افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی نیز خاطرنشان کرد: رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی حتماً گزارش‌هایی از مسائل افزایش غیر تخصصی ظرفیت‌های دانشجوی پزشکی به سیاست‌گذاران ارائه کنند و از وزارت بهداشت نیز درخواست می‌شود با جدیت در زمینه حفظ تولیت آموزش پزشکی در این وزارتخانه توجه بیشتری شود.

در ادامه، سید کمال خرازی استاد و عضو هیئت علمی بازنشسته دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران به‌عنوان یکی از فعالین مهم حوزه علوم شناختی عنوان کرد: نقش کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی برای تشویق دانشجویان در معرفی دستاوردهای دانش نوروساینس (علوم اعصاب) و علوم شناختی بسیار اهمیت دارد.

وی با تشریح جایگاه و کاربرد هوش مصنوعی در حوزه تحلیل داده و فناورهای نوین مرتبط با حوزه علوم شناختی، ادامه داد: در سند جامع علم کشور در بند الف این سند توجه ویژه ای به جایگاه علوم اعصاب شده و باید امکانات بیشتری نیز از سوی سیاستگذاران به این مقوله شود.

خرازی با اشاره به سرمایه گذاری بیشتر در حوزه علوم اعصاب در بخش بالینی تصریح کرد: باید آموزش بیمار در مورد مغز بیشتر شود زیرا بیماران باید آگاه شوند که چگونه از مغز خود به خوبی استفاده کنند تا بیماری آنها سریع‌تر و بهتر درمان شود.

وی با اشاره به اهمیت جایگاه پزشکان در نزد بیماران عنوان کرد: بیمار نباید در زمان مراجعه به پزشک با یک ماشین روبرو شود بنابراین تفاوت مهمی در مواجهه پزشک با بیماران در مقایسه با هوش مصنوعی با بیماران وجود دارد، زیرا هوش مصنوعی نمی‌تواند بیماری‌های القایی را به مانند انسان تشخیص دهد.

در ادامه، عبدالرضا پازوکی رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز با اشاره به اهمیت سند جامع علمی کشور که علم نوروساینس (علوم اعصاب) را بسیار مورد توجه قرار داده است، افزود: دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز با تحت پوشش داشتن جمعیتی حدود ۹ میلیون نفر جایگاه ویژه ای در تولید علم دارد.

وی با اشاره به تلاش‌های دکتر خرازی برای ورود بیشتر حوزه بالین دانشگاه‌های علوم پزشکی در حوزه علم نوروساینس (علوم اعصاب) در سند جامع علمی کشور که در سال‌های اولیه دانشگاه‌های وزارت علوم زودتر ورود کرده بودند، افزود: یکی از انتظاراتی که از دوازدهمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی می‌توان داشت بازبینی پیش نویسی برای بازنگری سند جامع علمی کشور است، با وجود اینکه در یک دهه گذشته اقدامات خوبی بر اساس این سند در کشور رخ داده است.

در ادامه، محمدتقی جغتایی رئیس دوازدهمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی نیز با اشاره به جایگاه اول ایران در حوزه نوروساینس (علوم اعصاب) در منطقه و همچنین جایگاه هفدهمین در جهان گفت: مطالعات نوروساینس (علوم اعصاب) بسیار پرهزینه است و باید سیاست‌گذاران در این زمینه بیشتر حمایت کنند.

وی با اشاره به حضور شرکت‌های بین المللی در دوازدهمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی از جمله یک شرکت چینی افزود: تقویت زیرساختارها و نیروی انسانی متخصص در نوروساینس (علوم اعصاب) در کشور بسیار ضروری است.

در ادامه، سید محمد مهدوی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی با توضیح اولویت‌های این ستاد از جمله تربیت و تأمین نیروی متخصص، توسعه و گسترش زیرساخت‌ها و ورود فناوری و ابزارهای شناختی به بازار خدمات به تشریح برنامه‌های ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی از جمله راه‌اندازی سه آزمایشگاه جدید در رشته نوروساینس (علوم اعصاب) در کشور پرداخت.

در دوازدهمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی از اساتید بنام نوروساینس (علوم اعصاب) از جمله فرشته معتمدی، عبدالرحمن نجل رحیم، محمدرضا زرین دست و کیمیا احمدی دانش آموزی که رتبه سوم جهانی دانش مغز در سال ۲۰۲۳ را کسب کرده بود، تقدیر به عمل آمد.

سرخط اخبار بهداشت و سلامت

بهداشت و سلامتبسته ماندگاری پرستاران به زودی اجرایی می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس عبادی در نشست شورای هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، افزود: به دستور رئیس جمهور، لایحه حمای...

بهداشت و سلامتکدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالودرمانی هستند

به گزارش خبرگزاری مهر، مریم مشهود گفت: متأسفانه مشاهده می‌شود افرادی به صورت مستقیم زالو را از طریق فضای مجازی یا سایر ت...

بهداشت و سلامتبرنامه سلامت خانواده؛ موازی کاری یا ایده ای نو!

به گزارش خبرنگار مهر، هفته سلامت مناسبتی است که سالانه در اردیبهشت ماه، برای ترویج مفاهیم کلیدی سلامت و گفتمان‌سازی در ج...

بهداشت و سلامتغذاهای دریایی خطر قرارگیری در معرض مواد شیمیایی را افزایش می دهند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث لاین، یک مطالعه جدید نشان داد افرادی که به طور منظم غذاهای دریایی می‌خورند ممکن است خ...