انباشت گوشت قرمز در استان همدان - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳

انباشت گوشت قرمز در استان همدان

سپهرغرب، گروه خبر- مدیرعامل اتحادیه کشاورزی دامداران استان همدان با اشاره به وضعیت مناسب تولید گوشت قرمز در استان، گفت: در حال حاضر با انباشتگی گوشت قرمز در استان مواجه هستیم، بنابراین لازم است دولت با خرید مازاد گوشت نسبت به ذخیره‌سازی آن اقدام کند.

در سبد غذایی مصرف‌کنندگان آنچه بیش از هر ماده دیگر حلقه تغذیه انسان را کامل می‌کند، مواد پروتئینی به‌خصوص نوع حیوانی است که می‌بایست آن را در بخش دامپروری به‌عنوان یکی از زیرشاخه‌های بخش کشاورزی جست‌وجو کرد.

صنعت دامپروری به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های زراعت، از گذشته تاکنون از رشد و گسترش چشم‌گیری برخوردار بوده و کارآفرینی آن در اشتغال‌زایی، ایجاد ارزش‌افزوده، تغذیه و سلامت انسان و جامعه و به‌طور کلی نقش بی‌بدیل آن در اقتصاد باعث شده‌است که همواره مورد حمایت و توجه مسؤولان قرار گیرد.

فعالیت‌هاى دامدارى شامل نگهدارى و پرورش انواع گاو و گوساله، گوسفند، بز و بزغاله، پرورش انواع مرغ گوشتى، مرغ تخم‌گذار و بومى است که در این راستا استان همدان نیز باتوجه به تنوع آب‌وهوا، وجود مراتع وسیع و ییلاقى بودن منطقه براى دامدارى و دامپروری شرایط مناسبی دارد؛ البته شیوه دامدارى در همدان بیشتر سنتى بوده، اما طی سال‌های اخیر مجتمع‌هاى دامدارى صنعتى و نیمه‌صنعتى نیز گسترش یافته‌ است.

پس با توجه به اینکه صنعت دامپروری از ظرفیت‌های بارز استان در بخش‌های مختلف اقتصاد ازجمله درآمد و اشتغال‌زایی است، خبرنگار سپهرغرب برای بررسی جایگاه این صنعت در استان با ابراهیم رستمی، مدیرعامل اتحادیه کشاورزی دامداران استان همدان گفت‌وگویی انجام‌داده که در ادامه می‌خوانید:

مدیرعامل اتحادیه کشاورزی دامداران استان با بیان اینکه همدان به لحاظ موقعیت آب‌وهوایی در صنعت دامپروری جزء استان‌های خوب برای فعالیت در این بخش محسوب می‌شود، گفت: نزدیک به دو میلیون رأس دام سبک و چیزی حدود ۳۰۰ هزار رأس دام سنگین در استان همدان وجود دارد.

ابراهیم رستمی با بیان اینکه از ۳۰۰ هزار رأس دام سنگین نزدیک به ۳۰ هزار رأس به‌صورت صنعتی و پروانه‌دار مدیریت می‌شود، اذعان کرد: مابقی دام سنگین استان نیز یا به‌صورت صنعتی بدون پروانه و یا نیمه‌صنعتی نگهداری می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه کلیه دام واحدهای دامپروری در حوزه دام سنگین در واحدهای صنعتی اصلاح‌شده، اصیل و دارای تولیدات بالایی هستند، افزود: در استان همدان دام بومی سنگین وجود ندارد و همگی اصلاح‌شده هستند.

 برای افزایش صادرات شیر فکری بکنید

رستمی با بیان اینکه میزان تولید شیر به‌صورت روزانه در استان بیش از یک هزار و ۱۰۰ تن است، اذعان کرد: این رقم تولید شیر در همدان به معنای بالا بودن تزار آن از میزان مصرف استانی است.

وی تصریح کرد: این تراز مثبت تولید بدان معنا است که اگر استان در بخش شیر صادرات نداشته باشد با مشکل مواجه خواهد شد.

مدیرعامل اتحادیه کشاورزی دامداران استان همدان افزود: در حال حاضر صادرات داخلی مناسب است، اما در عرصه صادرات شیر به خارج از کشور نیازمند توسعه هستیم.

رستمی میزان تولید گوشت قرمز در استان همدان را مناسب دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر با انباشتگی گوشت قرمز در استان مواجه هستیم، بنابراین لازم است دولت با خرید مازاد گوشت نسبت به ذخیره‌سازی آن اقدام کند.

 کمبود یک هزار تنی ذرت

وی با تأکید بر اینکه در استان همدان به‌صورت سالانه در حدود ۲۷ هزار تن گوشت قرمز تولید می‌شود، ابراز کرد: در خصوص تأمین نهاده‌ها نیز خوشبختانه در حال حاضر برای جو و سویا مشکلی وجود ندارد، اما جهت تأمین ذرت مورد نیاز با مشکل مواجه هستیم که در این راستا درخواست تأمین یک هزار و ۵۰۰ تن ذرت برای دامداران استان را داریم که حتی اگر یک هزار تن آن محقق شود کمبود استان در این زمینه حل خواهد شد، زیرا خرید از بازار آزاد برای دامدار به دلیل بالا بودن قیمت، مقرون‌به‌ صرفه نیست.

مدیرعامل اتحادیه کشاورزی دامداران استان همدان با اشاره به اینکه خوشبختانه واردات نهاده‌ها با ارز دولتی منجر به آن شده که با قیمت مناسب در اختیار دامدار قرار گیرد در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان میزان نیاز استان در حوزه نهاده‌ها را احصا کرد؟ گفت: خوشبختانه از‌آنجایی‌ که اغلب دامداران ما در استان همدان، خود زارع هستند پس بخشی از نهاده‌ها توسط دامدار تأمین می‌شود.

رستمی عنوان کرد: بر این اساس علاوه بر مصرف خود دامداران در حوزه تأمین نهاده‌ها، در بخش نهاد‌ه‌های کنسانتره‌ای طبق آمار موجود می‌بایست ماهیانه ۶ هزار تن نهاده در اختیار دامدارن همدان قرار گیرد.

بیمه دام اجباری است

وی با بیان اینکه طی سال جاری بیمه کردن دام اجباری شده‌ است، اضافه کرد: این امر به‌شدت در حال پیگیری است، چراکه دامدار بدون هیچ محدودیتی می‌تواند با حضور در تعاونی‌ها و و صندوق‌های بیمه مستقر در کلیه شهرستان‌ها نسبت به بیمه کردن دام خود اقدام کند.

مدیرعامل اتحادیه کشاورزی دامداران استان همدان با بیان اینکه بیمه سازی دامداری و بهره‌بردار نیز توسط شرکت‌های بیمه‌ای انجام می‌شود، ادامه داد: در خصوص خساراتی که سیل فروردین‌ماه به دامداری‌های استان وارد کرد نیز شاهد تشکیل پرونده برای آن‌ها از سوی جهاد کشاورزی بودیم و حتی به‌تازگی خسارت برخی از دامدارن نیز پرداخت شده‌ است.

رستمی در پاسخ به سؤالی در خصوص تأمین سلامت دام استان نیز اظهار کرد: اطلاعات دقیق دراین‌باره در اختیار دامپزشکی استان است، اما آنچه بنده می‌توانم در این باب بیان کنم اینکه خوشبختانه عملکرد دامپزشکی در تأمین واکنسن‌های مورد نیاز دام ستودنی است.

 هویت‌دار کردن ۱۴۰ هزار رأس دام در استان همدان

وی با بیان اینکه در حوزه هویت‌بخشی به دام با رویکرد جلوگیری از قاچاق نیز در استان شاهد عملکرد مناسبی هستیم، اضافه کرد: تاکنون برای بیش از یکصد هزار رأس دام سبک و ۴۰ هزار رأس دام سنیگین در مجموعه تعاونی‌های شهرستان این امر صورت پذیرفته‌است.

 بهره‌مندی از داشته‌های شرکت‌های دانش‌بنیان برای تقویت برند دام مهربان

مدیرعامل اتحادیه کشاورزی دامداران استان همدان با اشاره به اینکه اجرای طرح هویت‌بخشی به دام‌ها زمان‌بر است، گفت: برای تقویت برند دام مهربان نیز اقدامات بسزایی انجام‌شده، چنانکه این ژن مرغوب در اغلب دامداری‌ها مورد استفاده است.

رستمی یادآوری کرد: دامداران با بهره‌مندی از داشته‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در این عرصه ورود جدی دارند.

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...