تفاوت یک درصدی تعرفه سموم وارداتی و مواد اولیه - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

تفاوت یک درصدی تعرفه سموم وارداتی و مواد اولیه

رییس هیأت مدیره انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم گفت: تفاوت تعرفه واردات مواد اولیه کم خطر و سموم آماده مصرف فقط یک درصد است.

نشست خبری دهمین نمایشگاه جامع نهاده‌های کشاورزی برگزار شد. مسعود گیل آبادی، رییس هیأت مدیره انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم با بیان اینکه سال گذشته ۱۳۰ میلیون تن محصول کشاورزی در کشور تولید شد، گفت: تولید کود و سم یکی از بسترهای تأمین امنیت غذایی بوده و حافظ امنیت غذا به شمار می‌رود. این محصولات، فصل مصرف دارند و اگر به موقع تأمین نشود کشاورزان با چالش مواجه خواهند شد.

وی درباره میزان تولید در کشور افزود: سالانه ۳۵ هزار تن آفت کش در داخل استفاده می‌شود که از نرم جهانی پایین‌تر است. از این آمار ۹۷ درصد تولید داخل و ۳ درصد باقی مانده مربوط به سموم بسیار جدید است که از سوی شرکت‌های اروپایی در جهان تولید می‌شود.

وی ادامه داد: سم و کود دارای استاندارد ثابتی بوده که همان مؤلفه‌های تدوین شده در سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در تولید آنها رعایت می‌شود.

رییس هیأت مدیره انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم اضافه کرد: ۶۵۸ نوع سم ثبت شده در کشور وجود دارد که ۱۸ درصد آن مربوط به سموم پرخطر، ۲۲ درصد متوسط و ۶۰ درصد کم خطر است. سیاست انجمن، حذف سموم پرخطر در مدت زمان کوتاه و جایگزین شدن آنها با محصولات کم خطر است.

گیل آبادی با اشاره به تعرفه واردات هم عنوان کرد: تفاوت تعرفه واردات مواد اولیه کم خطر و سموم آماده مصرف فقط یک درصد بوده که آسیب زا به تولید داخل و بازار است.

وی درباره حجم صادرات سموم تولیدی کشور اظهار کرد: از مرداد سال گذشته تا امروز که ممنوعیت صادرات لغو شد ۲ هزار و ۷۷۹ تن انواع سموم و آفت کش صادر شده است.

پیشنهاد برای بهبود تولید و بازار مصرف

رییس هیأت مدیره انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم در ادامه سخنان خود درخواست کرد: از واردات سموم آماده مصرف که تولید داخل دارند باید جلوگیری شود. همچنین ارز ترجیحی و نیمایی باید حذف شود تا تعادل در بازار برقرار گردد. در کنار این دو موضوع، تعرفه سموم آماده مصرف هم باید افزایش پیدا کند.

گیل آبادی در پایان گفت: نحوه مصرف سموم برای کشت و تولید محصولات کشاورزی مساله مهمی است که باید در این راستا اطلاعات کشاورزان به روز باشد و وزارت جهاد کشاورزی در حوزه ترویج نیز باید اهتمام بیشتری داشته باشد.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیتامین بیش از یک میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بانک مرکزی، علی طرزعلی معاون ارزی مرکز مبادله ارز و طلای ایران، گفت: برای کالاهای اساسی ...

کشاورزی۴ سازه‌ تاریخی آب ایران در انتظار ثبت جهانی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه خبری آب ایران مهرزاد احسانی رئیس حوضه آبریز رودخانه زهره جراحی و حوضه‌های جنوبی و د...

کشاورزیصادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار گذشت

به گزارش خبرگزاری مهر، حامد نجفی علمدارلو، قائم‌مقام معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: همزمان با مدیری...

کشاورزیمرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»

به گزارش خبرنگار مهر، هر گاه حجم و میزان کالایی در بازار بیش از نیاز باشد و کاهش قیمت‌ها موجب زیان تولیدکننده شود دولت و...