افزایش قیمت جهانی گندم و مواد غذایی/ بحران غذا در راه است؟ - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

افزایش قیمت جهانی گندم و مواد غذایی/ بحران غذا در راه است؟

افزایش بهای جهانی گندم و مواد غذایی در پی تداوم بحران اوکراین، لزوم توجه به وضعیت تامین و توزیع این محصول استراتژیک در کشورمان را مضاعف کرده است.

با افزایش قیمت جهانی گندم و مواد غذایی، بحران غذا در راه است؟

صدا و سیما نوشت، با فروزان تر شدن شعله های جنگ بین روسیه و اوکراین که یک سوم گندم عرضه شده در بازارهای جهانی را تولید می کنند، بهای این محصول استراتژیک در بازارهای جهانی رو به افزایش گذاشته و این رقم از ابتدای بحران تاکنون، به حدود ۷۰ درصد رسیده است.

به گفته محمدجواد مویدیان، کارشناس اقتصاد کشاورزی، در سال زراعی گذشته، ​روسیه ۳۸ و اوکراین ۲۲ میلیون تُن از عرضه جهانی گندم را به نام خود ثبت کردند اما این رقم، در ژانویه گذشته حدود ۳۰ میلیون تن کاهش داشته است.

این روند نگرانی دولت های غربی را در قبال تبعات موضع گیری های خود علیه روسیه مضاعف کرده است،​ بطوری که امانوئل مکرون در جدیدترین اظهاراتش در تبلیغات انتخاباتی تصریح کرد: اروپا باید آماده پذیرش بیش از ۶۰ میلیون مهاجر از افریقا و آسیا در سال های آتی باشد، چراکه ادامه تحریم های علیه روسیه، زندگی در افریقا و آسیا را که مقدار زیادی گندم از روسیه وارد می کنند،​ دشوار تر کرده و این کشورها را با بحران غذایی مواجه خواهد کرد.

واشنگتن پست نیز در تحلیل تبعات تحریم های غرب علیه روسیه نوشت: اعمال تحریم های بیشتر می تواند افزایش قیمت های انرژی و محصولات غذایی به ویژه گندم را تشدید کند.

در این شرایط، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در اظهاراتی هشدارگونه با صراحت گفت: ما باید حواسمان به صادرات گندم به کشورهای غیردوست باشد، چون تحریم های غربی باعث بروز بحران انرژی و مواد غذایی شده است.

در این میان برخی از کشورهای وارد کننده گندم از روسیه به فکر تامین نیاز خود از کشورهای دیگر افتاده اند و به عنوان نمونه، مصر در تلاش است لااقل بخشی از گندم مورد نیاز خود را از هند وارد کند. این درحالی است که چنین رویکردی، افزایش بهای گندم در بازارهای جهانی را تشدید خواهد کرد.

با توجه به این شرایط، توجه به وضعیت ذخایر گندم در کشورمان بیش از پیش اهمیت یافته است و اگرچه افزایش قیمت خرید تضمینی گندم اقدامی موثر و مثبت به شمار می رود اما ضروری است در کنار این اقدامات، مبارزه با قاچاق این محصول و نیز،​ افزایش نظارت بر شبکه تامین و توزیع آرد و نان بصورت جدی تری در دستور کار قرار گیرد.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیتامین بیش از یک میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بانک مرکزی، علی طرزعلی معاون ارزی مرکز مبادله ارز و طلای ایران، گفت: برای کالاهای اساسی ...

کشاورزی۴ سازه‌ تاریخی آب ایران در انتظار ثبت جهانی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه خبری آب ایران مهرزاد احسانی رئیس حوضه آبریز رودخانه زهره جراحی و حوضه‌های جنوبی و د...

کشاورزیصادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار گذشت

به گزارش خبرگزاری مهر، حامد نجفی علمدارلو، قائم‌مقام معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: همزمان با مدیری...

کشاورزیمرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»

به گزارش خبرنگار مهر، هر گاه حجم و میزان کالایی در بازار بیش از نیاز باشد و کاهش قیمت‌ها موجب زیان تولیدکننده شود دولت و...