تامین کود کشاورزی به بخش خصوصی واگذار شود - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود ایران:

تامین کود کشاورزی به بخش خصوصی واگذار شود

حسینی یزدی، رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود ایران گفت: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با ارز ۴۲۰۰ تومانی کودهای شیمیایی وارد کرده اما نمی دانیم چه شده است.

به گزارش بازار، سیدمهدی حسینی یزدی، رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود ایران، در گفتگو با رادیو اقتصاد ضمن پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا کود و سم در انبارها موجود است اما توزیع نمی شود، افزود: داستان کود با سم جداست.

وی اظهارداشت: کود بیشتر در اختیار شرکت خدمات حمایتی کشاورزی است.

رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود ایران گفت: این شرکت با ارز ۴۲۰۰ تومانی کودهای شیمیایی را وارد کرده اما معلوم نیست چه شده است.

وی با بیان اینکه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی یک شرکت دولتی است، افزود: این شرکت طبق اصل ۴۴ قانون اساسی باید امور را به بخش خصوصی واگذار کند که متاسفانه این کار را نمی کند وکماکان تمام امور دولتی را خود انجام می‌دهد.

حسینی یزدی اظهارداشت: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تمام ارز بخش را گرفته و ارزی به بخش خصوصی نداده است.

وی ادامه داد: قیمت کودهای که قبل از عید وارد کشور شده چرا باید ۱۰ برابر شود، نظارت کجاست؟

رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود ایران گفت: اواخر فروردین ماه سال جاری که دولت اعلام کرد که می خواهد ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند طبق برآوردها خبر از افزایش ۴ تا ۵ برابری قیمت کود و سهم را در کشور دادیم اما با این قیمت ارز نیمایی بالای ۶ برابر می شود که یک فاجعه است.

وی افزود: حال این سئوال پیش می‌آید که کشاورز چگونه می‌تواند با این قیمت‌ها سم و کود بخرد لذا کشور با این وضعیت نه تنها جهش تولید بلکه دچار افت تولید هم خواهد شد.

حسینی یزدی ضمن اشاره به عدم تخصیص ارز برای واردات سموم طی ۹ تا ۱۰ ماه گذشته اظهارداشت: اعلام کردیم ۵,۲ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات صیفی، سبزی، پسته، زعفران و غیره کشور است که اگر دولت ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار از این ارز را در اختیار این انجمن و دیگر تشکل ها قرار دهد دیگر مشکلی برای تامین سم و کود کشاورزان نخواهیم داشت.

وی اضافه کرد: اگر همین حال هم ارز داده شود با توجه به تحریم ‌ها و کرونا حداقل ۴ تا ۵ ماه طول می‌کشد تا سم وارد کشور شود و این یعنی یکسال تمام هیچگونه آفت کشی وارد کشور نشده است.

رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود ایران گفت: بطورکلی از مهر و آبان سال گذشته تا به اکنون هیچ گونه ارزی برای واردات سموم تخصیص نداده اند.

وی افزود: تاکنون سابقه نداشته در سازمان حفظ نباتات ۹ تا ۱۰ ماه ارز اختصاص ندهند و هیچ سمی وارد کشور نشود.

حسینی یزدی با طرح سئوالی مبنی بر اینکه آیا نباید تامین کودهای کشاورزی را به بخش خصوصی داد، اظهارداشت: مگر آفت کش ها را آزاد کردند چه اتفاقی در این مملکت افتاد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه از سال ۱۳۸۳ تاکنون تمامی سموم مورد نیاز بخش کشاورزی از سوی بخش خصوصی تامین شده و هیچ مشکلی وجودنداشته است.

رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود ایران یادآورشد: بخش خصوصی توان و قابلیت تامین کودهای شیمیایی مورد نیاز کشاورزان را به خوبی دارد.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیاعلام نرخ هر کیلو گرم گوشت بوقلمون در میادین و بازارهای تره بار

به گزارش خبرنگار مهر، قیمت هر کیلو گرم گوشت بوقلمون از سوی سازمان مدیریت میادین و تره بار میوه و تره بار اعلام شد. هر ک...

کشاورزیهر کیلوگرم رطب مضاعفی ۹۰هزار تومان در میادین تره بار عرضه می شود

به گزارش خبرنگار مهر، آخرین قیمت خرما در میادین و بازارهای میوه و تره بار از سوی سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهر...

کشاورزیلزوم درخواست گواهی بهداشت گیاهی هنگام خرید نهال

به گزارش خبرگزاری مهر، فاطمه موحدخواه، مدیر دفتر تهیه و تدوین ضوابط، استانداردها و برنامه‌های کنترل سازمان حفظ نباتات کش...

کشاورزینوروزگاه عشایری، فرصتی برای تجربه زندگی عشایر

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی میزبان، معاون سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اهمیت هرچه بیشتر آشنا شدن عموم مردم با ابع...