ردپای رانت ۹شرکت در بحث نهاده‌های دامی - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مطرح کرد

ردپای رانت ۹شرکت در بحث نهاده‌های دامی

محمودزاده نایب رئیس اول کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر واردات نهاده‌های دامی در اختیار ۹ شرکت وارداتی قرار دارد و سود واردات نهاده‌های دامی به جیب این شرکت ها ریخته می شود و باید از آن جلوگیری کرد.

جلال محمودزاده در گفت و گو باخبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به کمبود نهاده‌های دامی و مشکلات مرغداران در جوجه‌ریزی گفت: متاسفانه دولت به نحوی قانون مصوب مجلس را اجرایی نمی کند.

وی تاکید کرد: پیش تر واردات محصولات کشاورزی و نهادهای دامی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی بود یعنی تولید و فروش محصولات در بازار در دست یک مجموعه قرار داشت اما در سال گذشته سران قوا در مصوبه‌ای بخش بازرگانی را از وزارت جهاد کشاورزی گرفتند و وزارت صمت عهده‌دار این مسئولیت شد لذا این به خودی خود باعث شد تا قانون مجلس بی اثر بماند این در حالی است که ما تأمین نهاده‌های دامی را در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار داده بودیم تا اگر مشکلی پیش آمد نهایتاً یک مجموعه پاسخگوی مشکلات باشد.

محمودزاده تصریح کرد: در حال حاضر ما به هر بخش انتقاد می‌کنیم به ما گفته می‌شود که این مسئله از جمله وظایف ما نیست به عنوان مثال وقتی به وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه انتقاد می‌کنیم مسئولین در این بخش به ما می‌گویند این مشکل باید از سوی وزارت صمت حل و فصل شود که عهده‌دار وظایف بازرگانی در کشور است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه رویه فعلی باعث شده تا ما مجدداً به مشکلات پیش از مصوبه مجلس بازگردیم، بیان داشت: با این حال ما یک جلسه را پیرامون این موضوع در کمیسیون کشاورزی برگزار کردیم و کارگروهی در این کمیسیون پیرو این مشکلات تشکیل شد؛ در این جلسه مقرر شد تا کارگروه بخش زراعت کمیسیون، درباره قانونی و غیرقانونی بودن مصوبه سران قوا بررسی‌هایی را انجام دهد بنابراین اگر پیرو بررسی های صورت گرفته مصوبه سران قوا قانونی قلمداد نشود سعی می‌کنیم این مصوبه را لغو کنیم و به نوعی به تصمیمات پیش از این مصوبه برگردیم تا مقداری نظارت در این بخش دقیق تر شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مجلس و کمیسیون کشاورزی در بعد نظارت، با در نظر گرفتن مصوبه سران قوا مشکلاتی داشته و دچار سردرگمی است، گفت: به واقع به خوبی نمی دانیم کدام وزارتخانه باید پاسخگوی مشکلات در زمینه نهاده های دامی باشد.

کود فسفاته که برای کشت پاییزه نیاز داریم از ۵۰ هزار تومان در هر کیسه به ۵۰۰ هزار تومان در هر کیسه رسیده است چرا که کود فسفاته به طور کلی کالای وارداتی است

محمودزاده با اشاره به سایر مشکلات در این بخش گفت: همچنین بانک مرکزی اقدام به حذف ارز دولتی از نهادهای دامی کرده است و ما می‌بینیم که کود فسفاته که برای کشت پاییزه نیاز داریم از ۵۰ هزار تومان در هر کیسه به ۵۰۰ هزار تومان در هر کیسه رسیده است چرا که کود فسفاته به طور کلی کالای وارداتی است.

وی تاکید کرد: همچنین نهاده دامی چون سویا که پیش تر با ارز دولتی ۲ هزار و ۶۰۰ تومان در هر کیلو به فروش می‌رسید امروز به قیمت ۱۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود؛ همچنین ذرت هم به قیمت ۳۵۰۰ تومان در هر کیلو رسیده است بنابراین گرانی این نهادها باعث شده تا عرضه و تقاضا به هم خورده و هزینه تولید افزایش پیدا کند و تعدادی از مرغداران به دلیل عدم تأمین نهاده‌های دامی از هرگونه جوجه‌ریزی پرهیز کرده اند.

این نماینده مجلس گفت: مشکل دیگر در این بخش رانت برخی از شرکت‌ها در تامین نهاده‌های دامی است.

وی تاکید کرد : در حال حاضر واردات نهاده‌های دامی در اختیار ۹ شرکت وارداتی قرار دارد و سود واردات نهاده‌های دامی به جیب این شرکت ها ریخته می شود. این مسئله هم به خودی خود باعث می‌شود تا همین ۹ شرکت دست به یکی کرده و شرایط بازار را به هم بریزند که باید از این مسئله هم جلوگیری کرد.

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...