مدیرعامل اتحادیه سراسری اتحادیه های باغبانی کشور گفت: کاهش دلالی و واسطهگری و ایجاد بارانداز تنها راهکار مناسبسازی قیمت میوه برای مصرفکنندگان است.
«محمدعلی مصطفی لو» روز چهارشنبه در نشست خبری خود با تشریح مشکلات باغداران افزود: اکنون اختلاف قیمت میوه از تولید تا مصرف ناشی از حضور دلالان و واسطه گران است که کالا در چندین مرحله دست به دست می شود و همین موجب افزایش چندبرابری قیمت ها می شود.
وی اظهارداشت: ایجاد بارانداز را مدنظر داریم تا محصولات توسط تعاونی ها و تشکل ها از تولید به مصرف عرضه شود تا حضور دلالان کاهش پیدا کند.
وی اضافه کرد: با وجود افزایش چند برابری قیمت ها در بازار، مبلغی به جیب تولیدکنندگان نمی رود.
ضایعات ۳۰ درصدی محصولات باغی در برداشت و نگهداری
مدیرعامل اتحادیه سراسری اتحادیه های باغبانی کشور یکی از مشکلات این بخش را نحوه برداشت و نگهداری محصول دانست و گفت: سالانه ۳۰ درصد محصولات باغی به دلیل نحوه برداشت و نگهداری به ضایعات تبدیل می شود.
مصطفی لو با بیان اینکه ۱۲۰ تعاونی باغبانی در کشور فعال است، اظهارداشت: اکنون باغداران با مشکل رشد بیش از ۴۰ درصدی نهاده های باغی کود، سم، نهال و ماشین آلات روبرو هستند.
وی ادامه داد: رشد قیمت نهاده در افزایش قیمت نهایی محصولات موثر است.
کاهش ۴۰ درصدی صادرات محصولات باغبانی با شیوع کرونا
مدیرعامل اتحادیه سراسری اتحادیه های باغبانی کشور تصریح کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا و بسته شدن مرز کشورها صادرات محصولات باغبانی به کشورهای هدف بیش از ۴۰ درصد کاهش یافت.
وی اضافه کرد: به تازگی شرایط برای صادرات محصولات به کشورهای ترکیه، عراق و افغانستان فراهم شده است.
وی اظهارداشت: محصولات باغی ایران به دلیل کیفی بودن به کشورهای اروپایی، روسیه و کشورهای همسایه صادر می شود.
کاهش وابستگی با تولید آناناس و موز داخلی
مدیرعامل اتحادیه سراسری اتحادیه های باغبانی کشور اظهارداشت: ما مخالف هرگونه واردات میوه بجز موز، آناناس و انبه هستیم.
وی اضافه کرد: با توجه به مصرف این محصولات در کشور ما و دیگر کشورها، تولید داخلی آن می تواند در صادرات محصولات باغی ما تاثیرگذار باشد.
سرانه مصرف میوه هر ایرانی ۱۰۰ کیلوگرم
مصطفی لو اظهارداشت: اکنون سرانه مصرف میوه در دنیا به طور متوسط ۸۰ کیلوگرم است.
به گفته وی، این در حالیست که سرانه مصرف میوه در ایران بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ کیلوگرم است که رقم مناسبی به شمار می رود؛ البته طی یک تا دو سال اخیر با افزایش قیمت میوه ممکن است اندکی کاهش مصرف رخ دهد.