شرایط جدید ترخیص برنج در زمان ممنوعیت واردات - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳

شرایط جدید ترخیص برنج در زمان ممنوعیت واردات

بعد از اعمال ممنوعیت فصلی واردات برنج با توافق صورت گرفته ترخیص برنج های رسوبی و تامین ارز شده بلامانع اعلام شده است.

به گزارش ایسنا، از اول شهریور ماه ممنوعیت فصلی واردات برنج اجرایی شد و این در حالی بود که طبق اعلام گمرک ایران حدود ۳۰۰ هزار تن در گمرک و بنادر باقی مانده بود.
طبق آمار گمرک در سال گذشته و تا اواخر مرداد ماه، حدود ۸۰۰ هزار تن برنج وارد و ترخیص شد که واردات این کالا برای امسال حدود ۲۰ درصد، کاهش داشته است؛ به طوری که تا کنون ۴۰۰ هزار تن ترخیص و حدود ۳۰۰ هزار تن دیگر باقی مانده است، این در حالی است که بعد از اجرا شدن ممنوعیت فصلی ورود برنج به کشور اگر مشکلات وارد کنندگان برنج در حوزه ارز برطرف شود آن گاه ترخیص برنج امکان پذیر خواهد بود.

اما اعلام تازه ارونقی – معاون فنی و امور گمرکی ایران – به ایسنا از این حکایت دارد که با ابلاغ وزارت صنعت معدن و تجارت گره ترخیص بخشی از برنج های وارداتی باز شده است.

طبق این ابلاغیه توجه به کاهش حدود ۵۰ درصدی میزان ترخیص برنج در پنج ماه اول سال جاری نسبت به سال قبل و افزایش بیش از سه برابری نیاز واردات که تهدیدی برای تولید داخل به حساب نمی آید، مقرر شده تمام محموله های برنج وارداتی رسوب بنادر که تا قبل از پایان مرداد ماه وارد بنادر و گمرک شده و دارای قبض انبار یا اعلامیه ورود هستند، بدون هرگونه محدودیتی تخصیص و تامین ارز شده و ترخیص آنها مشمول ممنوعیت نمی شود.

این در حالی است که تمامی ثبت سفارش هایی که ارز آن تا قبل از ۳۱ مرداد ماه امسال تامین و حواله شده و جزو حقوق مکتسبه محسوب می شود ترخیص آنها مشمول ممنوعیت فصلی نخواهد بود.

از سوی دیگر صاحبان محموله های برنج وارداتی که مدعی ترخیص درصدی و عرضه به قیمت ارز ۴۲۰۰ در فروردین و اردیبهشت ۹۹ است، مشروط به ارائه تاییدیه از نهادهای حاکمیتی و یا روسای سازمان های صمت استان ها مبنی بر تحویل و توزیع با نرخ مصوب درخواست آنها مجددا بررسی و اقدام خواهد شد.

همچنین برای آن دسته از محموله های درصدی که بعد از تغییر نرخ ارز به نیما با دریافت کد تخصیص و در صف تامین ارز بوده و به صورت درصدی ترخیص شده اند و کل محموله مشمول ارز نیمایی است مقرر شده برای جلوگیری از فساد و خرابی محموله ها گمرک نسبت به ترخیص تمامی محموله هایی که برنج آن با ارز نیمایی که در صف تامین ارز بوده و به صورت درصدی ترخیص شده است مشروط به داشتن کد رهگیری بانک اقدام و فهرست آنها جهت طی مراحل بعدی به بانک مرکزی اعلام شود.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیظرفیت مراتع جنوبی ورامین ۳۳ هزار رأس دام است

به گزارش خبرگزاری مهر، اصغر سپهوند، رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری ورامین گفت: کوچ بهاره عشایر ورامین همه ساله در فروردین ...

کشاورزیطلب ۳۵۰ میلیون یورویی صنعت روغن نباتی از دولت

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا شریفی، دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران با اشاره به تأخیر دولت در پرداخت ارز روغن‌ها...

کشاورزی۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز قلع و قمع شد

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا گودرزی، معاون حفظ کاربری و یکپارچه سازی اراضی کشاورزی سازمان امور اراضی کشور با بیان اینکه...

کشاورزیبوشهر پیشرو در تشکیل شهر مولد کشاورزی/ احیای قنات با کمک مردم

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد هادی حاج محمد، مدیرعامل مؤسسه جهاد توسعه درباره مشارکت مردم در بخش کشاورزی گفت: برای تحقق جه...