نوسازی ۶۰۰ هزار هکتار از باغات در دولت تدبیر و امید - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
سرپرست معاونت باغبانی خبر داد:

نوسازی ۶۰۰ هزار هکتار از باغات در دولت تدبیر و امید

- سرپرست معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در دولت تدبیر و امید بین ۵۸۰ تا ۶۰۰ هزار هکتار از باغات کشور بازسازی و نوسازی شده است.

«محمدعلی طهماسبی» روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت افزود: از مجموع ٣ میلیون هکتار باغ موجود در کشور، ٩٠٠ هزار هکتار باغ دیگر نیاز به اصلاح و بازسازی دارد.

تولید ۲۴ میلیون تنی محصولات باغی در دولت تدبیر و امید

وی اظهارداشت: اکنون میزان تولیدات باغی به ۲۴ میلیون تن رسیده است. این در حالی است که در سال ۹۲ ‌در سطح دو میلیون ۶۰۰ هزار هکتار ۱۶ میلیون محصولات باغبانی تولید می‌شد.

سرپرست معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بین ۴۷ تا ۵۰ درصد صادرات در بخش باغبانی انجام می شود و دلیل رغبت کشاورزان به باغداری بازدهی بیشتر در این بخش است.

وی افزود: همچنین در دولت تدبیر و امید موسسه تحقیقات باغبانی بخه منظور فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی شکل گرفت.

به گفته وی، این موسسه دستاوردهای خوبی داشته به طوری که ۱۴۰ رقم تجاری برای اقلیم‌های کشور معرفی شده و در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است که می‌تواند نقش بسیار مهمی در درآمدزایی و افزایش تولید کشاورزان داشته باشد.

طهماسبی با اشاره به اینکه کشت گلخانه‌ای در دنیا مورد اقبال قرار گرفته است تصریح کرد: امسال در ایران دو هزارو ۵۰۰ هکتار گلخانه به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه چهار هزارو ۶۰۰ هکتار گلخانه برای بهار سال آینده پایه‌گذاری می‌شود، افزود: در افق ۱۴۰۴ سطح زیر کشت گلخانه‌های ایران به ۶۰ هزار هکتار می‌رسد که جزو کشورهای پیشرو در این صنعت خواهیم شد.

به گفته وی، دولت برای حمایت از توسعه گلخانه‌ها تسهیلات بانکی ۱۲.۵ درصد برای مناطق کم برخوردار و ۱۴ درصد برای مناطق برخوردار پرداخت می‌کند.

وی تولیدات گلخانه ای را کیفی دانست و افزود: تولید گوجه فرنگی در سال ۹۳ حدود ۱۹۳ هزارتن بود اما اکنون به ۶۰۰ هزارتن رسیده است.همچنین با ممنوعیت صادرات رب گوجه فله ای اکنون ۷۵ هزارتن رب در کشور داریم.

ایجاد ۶۰ هزار هکتار باغ در اراضی شیب دار

سرپرست معاونت امور باغبانی اظهارداشت: ۸۶۰ هزار هکتار در این بخش برای کشت گونه‌های درختی و مثمر دارویی کار کردیم.

وی اضافه کرد: قرار بود امسال ۱۱ هزار هکتار باغ در زمین های شیب‌دار عملیاتی شود اما به دلیل فشار سازمان برنامه و بودجه مجبور شدیم در سطح ۶۰ هزار هکتار با همکاری سازمان جنگل ها کار انجام دهیم.

طهماسبی در بحث توسعه باغات افزود: در ۶ استان غربی کشور اراضی مستعد انتخاب و سرمایه گذاری از سوی دولت انجام شده است به طور مثال در منطقه طارم ۳۲ هزار هکتار زیتون کاری شده است.

وی ادامه داد: همچنین در اراضی شیب دار هم کشت انجام می شود که پنج هزار تن گیاهان دارویی از این گونه عرصه ها برداشت می شود.

طهماسبی تصریح کرد: دولت در بحث آبیاری مدرن و نهال از باغداران حمایت می کند.‌

حمایت از فراوری های ثانویه زعفران و خرما

سرپرست امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی درباره خام فروشی زعفران و خرما گفت: برآورد ما بالای ۵۰۰ تن تولید زعفران است، بیش از ۳۰۰ تن به طور رسمی صادر می شود بخشی هم به صورت صادرات چمدانی است.

وی اضافه کرد: سرمایه گذاری در فراوری زعفران در حجم ۶۰۰ تن انجام شده است اما در مورد فراوری های ثانویه کارهای انجام نشده بسیار است.

طهماسبی براین باور است و باید بخش خصوصی در این زمینه به ما کمک کند و دولت آماده حمایت از این بخش است.

وی در باره فراوری خرما افزود: تعدادی از ارقام مناسب خرما برای کشت در دستور کار قرار دارد.

سرپرست امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: از یک میلیون ۲۰۰ هزار تن خرما ۳۵۰ هزار تن صادر می شود و مابقی به مصرف داخلی می رسد.

وی اظهارداشت: خرما فراورده های مختلفی می تواند داشته باشد و از بخش های مختلف آن می توان فراورده درست کرد که به بخش صنایع مربوط می شود و از سرمایه گذاری در این بخش استقبال می کنیم.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیآغاز برداشت چغندرقند از مزارع دزفول

به گزارش خبرنگار مهر، بهروز قمرزاده عصر امروز چهارشنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای بیان کرد: برداشت محصول چغندرقند از سطح پنج ...

کشاورزیتخلیه ۲.۲ میلیون تنی ۶ قلم کالا در بنادر/ رشد ۱۰۰ درصدی تخلیه شکر

به گزارش خبرگزاری مهر، میزان تخلیه کالاهای اساسی شامل جو، ذرت، سویا، برنج، شکر و روغن در بنادر کشور طی فروردین ماه امسال...

کشاورزیهمکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی

به گزارش خبرنگار مهر، پاکستان کشوری با جمعیت ۲۳۵ میلیون از بین کشورهای همسایه ایران بازار بزرگی برای بحث صادرات دارد. به...

کشاورزیواردات موز صرفاً از محل صادرات گروهی از کالاها مجاز است

به گزارش خبرگزاری مهر، ضوابط تأمین ارز از محل «واردات در مقابل صادرات» اعلام شد. بر اساس سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی، ...