ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌ شرکت‌های دانش بنیان برای توسعه بخش کشاورزی - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد

ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌ شرکت‌های دانش بنیان برای توسعه بخش کشاورزی

خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های تشکل‌های تولیدی، بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان برای توسعه بخش کشاورزی تاکید کرد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، کاظم خاوازی در نشست برنامه‌ریزی سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ که با حضور مدیران ستادی، استانی و شهرستانی وزارت جهاد کشاورزی به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، تامین امنیت غذایی کشور را از جمله وظایف وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و از تلاش مجموعه همکاران و مدیران این وزارت در سراسر کشور برای اجرای ماموریت‌های ابلاغی قدردانی کرد.

وی با اشاره به مشکلات و چالش‌های بخش کشاورزی، گفت: بخش کشاورزی با چالش‌های متعددی روبرو است که در ماه‌های اخیر، مسائل ارزی و شیوع بیماری کرونا بر مشکلات این بخش کشاورزی افزوده است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که در شرایط بسیار سخت نیز عوامل یاری کننده بی‌شماری وجود دارد که از فشار موانع و محدودیت‌ها می کاهد، تصریح کرد: توکل به خدای متعال و استعانت خواستن از ذات احدیت اولین توصیه بزرگان دین در برخورد با مشکلات است که لازم است با پیروی از این آموزه مهم در این مسیر ثابت قدم باشیم و مردم‌داری و اخلاق‌مداری را سرلوحه خط مشی دوران مدیریت خود قرار دهیم و اطمینان داشته باشیم آثار و برکات تأسی به این رهنمودها، گشایش در امور ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان این مطلب که بسیاری از ایده‌ها و خلاقیت‌ها در سختی‌ها شکوفا می شوند، خاطرنشان کرد: بسیاری از ایده‌ها در اثر موانع ارتباطی به بخش اجرا منتقل نمی‌شود و وظیفه داریم با تقویت تعاملات این موانع را برطرف و ایده‌ها را کشف کنیم که در این راستا لازم است مشورت با بخش خصوصی در سطوح مختلف از جمله تشکل‌های تولیدی تا اتاق اصناف و همه ذینفعان در دستور کار قرار گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها برای رفع چالش‌های پیش روی بخش کشاورزی را ضروری عنوان و تاکید کرد: بهره‌گیری از پتانسیل مراکز تحقیقاتی که در حکم مشاوران امین هستند و می توانند از تئوری تا اجرا در خدمت سازمان‌های جهاد کشاورزی در استان ها باشند از جمله موضوعاتی است که باید در رفع چالش‌های جاری بخش کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به تاثیر تحریم‌ها در برخی چالش‌های ایجاد شده در بخش کشاورزی، اظهار کرد: تحریم‌ها در تأمین نهاده‌های کشاورزی از جمله نهاده‌های دامی تا حدودی اثر داشته اما جای خرسندی است که اعلام کنم توانستیم با همکاری معاون اول رئیس جمهور و فعال‌سازی سازوکارهایی ویژه بر محدودیت‌های موجود غلبه کنیم و در حال حاضر، نهاده‌های مهم کشت پاییزه از جمله کودهای پرمصرف را به وفور در اختیار داریم.

دکتر خاوازی درباره کیفیت محصولات کشاورزی، گفت: سلامت تولیدات کشاورزی کشور در حد قابل قبولی نسبت به میزان متوسط جهانی قرار دارد که البته در این زمینه لازم است سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بکارگیری امکانات و توانمندی‌های علمی خود، پروژه پایش سلامت محصولات کشاورزی و مستندسازی آن را طی یک پروژه یکساله در دستور کار خود قرار دهد و مردم را از نتایج آن مطلع کند.

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از این نشست، بر لزوم تعامل با استانداران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای شکوفایی بخش کشاورزی تاکید و تصریح کرد: حضور پررنگ معاونان و مدیران وزارت جهاد کشاورزی در رسانه‌ها ضروری است و باید دستاوردهای وزارت جهاد کشاورزی و ظرفیت‌ها و تنوع تولیدات این بخش، به مردم اطلاع رسانی شود تا مردم از نتیجه زحمات این وزارتخانه مطلع شوند.

وی، نقش نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی را در پیشبرد اهداف وزارت جهاد کشاورزی مهم دانست و گفت که در شرایط کنونی، لازم است کارکرد آن مورد پایش و بازنگری قرار گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی شرکت های تابعه وزارت جهاد کشاورزی را پشتیبان و مجری اهداف وزارت جهاد کشاورزی خواند و تصریح کرد: شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی در اموری همچون راه‌اندازی شهرک‌های استارتاپی و بازار مستقیم به خوبی عمل کرده است و لازم است فعالیت سایر شرکت‌ها مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی همچنین عملکرد بانک کشاورزی را در حمایت از تولیدات کشاورزی مورد توجه قرار داد و خواستار تعامل بیشتر بین مدیران عامل بانک‌ها و روسای سازمان جهاد کشاورزی در استان‌ها به منظور رسیدگی به مشکلات بهره برداران شد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به فعالیت‌های صندوق بیمه کشاورزی، ماموریت این نهاد را در حمایت از تولیدات استراتژیک مهم خواند و بازنگری در تخصیص منابع و محصولات اولویت‌دار کشاورزی را خواستار شد.

دکتر خاوازی همچنین توجه به منابع انسانی در وزارت جهاد کشاورزی را از جمله دغدغه های مهم این وزارتخانه برشمرد و افزود: ضرورت دارد با احصای امکانات و برنامه‌ریزی منسجم مواردی از جمله امور رفاهی، بیمه پرسنل و اجرای فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری محقق شود.

وی بر همدلی بین مدیران در سطوح مختلف وزارت جهاد کشاورزی و سایر استان‌ها تاکید کرد و گفت: احترام به پیشکسوتان باید به صورت یک فرهنگ مترقی در وزارت جهاد کشاورزی نهادینه و این شیوه رفتاری به نسل های بعد منتقل شود به گونه‌ای که همواره به خود متذکر شویم آنچه امروز در اختیار داریم نتیجه زحمات مسئولان قبلی از جمله مهندس حجتی است و لازم است همگی نسبت به حفظ دستاوردهای وزارت جهاد کشاورزی خود را مسئول بدانیم.

در این نشست، معاونت‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی و همچنین روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها به طور جداگانه گزارشی از دستاوردها و محدودیت‌های حوزه مسئولیت خود ارائه کردند.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزی۶۳.۵ درصد افزایش قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفند در یک سال

به گزارش خبرنگار مهر، نگاهی به سیر صعودی قیمت در بازار گوشت قرمز از اواخر بهار سال گذشته تا امروز، وضعیت صنعت دامپروری ک...

کشاورزینیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است

به گزارش خبرنگار مهر، مجتبی خیام نکویی ظهر پنج شنبه در بازدید از مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان (شاهرود) ضمن بیان اینک...

کشاورزیافت تراز آب های زیرزمینی در کهگیلویه/توقف کشت برنج با آب زیرزمینی

سید هادی خاضعی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: به دلیل اهمیت مسئله آب در کشور دولت سیزدهم تلاش‌های زیادی را برای رفع چالش...

کشاورزیتاکید نیکبخت بر اقدام مشترک کشورها برای مقابله با تخریب سرزمینی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی در پیامی به نخستین نشست شورای حکام،...