پیچ تولید بخش کشاورزی در اختیار وزارت صمت - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی‌های کشاورزی مطرح کرد

پیچ تولید بخش کشاورزی در اختیار وزارت صمت

شالچیان، مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی‌های کشاورزی گفت: پیچ تولید بخش کشاورزی در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی قرار دارد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، «امیر شالچیان» افزود: در سال ۹۸ هنوز گزارش دقیقی از بانک مرکزی برای میزان تخصیص ارز به شرکت ها ارائه نشده اما در سال ۹۷ طبق گزارش های بانک مرکزی چندین برابر یکهزار میلیارد تومان ارز به یک نفر برای واردات اختصاص یافته است.

وی اظهارداشت: یکهزار میلیارد تومان به یکی از واردکننده ها برای واردات نهاده های دامی اختصاص یافته بود که کالا را با تاخیر بسیار زیادی وارد کشور کرده و هنوز بخشی از کالا تحویل داده نشده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی‌های کشاورزی ادامه داد: چندین واردکننده در بحث تخصیص ارز در سال ۹۷ مبالغ بسیار بالاتری از یکهزار میلیارد تومان دریافت کرده اند که در سال ۹۸ نیز اگر بانک مرکزی آمار را اعلام کند، اعداد مزبور باز هم وجود دارد.

وی با اعلام این خبر که قیمت ذرت نزدیک به دو برابر قیمت مصوب است، گفت: نرخ کنجاله سویا نیز سه تا چهار برابر قیمت مصوب بوده و قیمت جو نیز یک و نیم تا ۱,۷ برابر نرخ مصوب است.

شالچیان در ادامه افزود: الزام بر این نیست که وارد کننده خاص و یا شخص خاصی اقدام به واردات کند بلکه یک شبکه و ساختار در حال انجام این مهم است.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت موجود نشانه ای از یک بیماری دارد، اظهارداشت: بخشی که متولی امر بوده در تصمیم گیری ها مشارکت ندارد همین مسئله منجر به بروز بیماری می شود در حالی که بخش تولید باید در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها نقش آفرینی کند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی‌های کشاورزی ادامه داد: با قطع ارتباطات ساختاری و سازمانی بین بخش اجرایی و مجموعه تولید، ارگانهای دیگر وارد میدان شدند در حالیکه که ارگان دولتی و وزارتخانه مرتبط و متولی باید در تصمیم گیری ایفای نقش کند.

وی با اعلام این مطلب که پیچ تولید در بخش کشاورزی در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی قرار دارد، گفت: بانک مرکزی متولی بازار پولی است و شاید در حوزه تولید متوجه موضوعاتی نباشد.

شالچیان ضمن اشاره به اینکه عدم درک صحیح از شرایط منجر به ایجاد مشکلات جدی می شود، اظهارداشت: زیرساخت های تولید گوشت، شیر و تخم مرغ نتیجه ۴۰ سال پیشرفت، سرمایه گذاری و توسعه است اگر این بخش آسیب ببیند برگشت چندساله به وجود خواهد آمد.

وی با بیان اینکه در بخش قانونگذاری، تخصیص ارز، سازمان حمایت، تعزیرات مشکلاتی وجود دارد، افزود: از جمله مشکلات تولید ارتباط ارزاق عمومی با حوزه کشاورزی است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی‌های کشاورزی ادامه داد: اقدام هایی باید صورت گیرد تا خسارت بیشتری وارد نشود چراکه خسارت بیشتر منجر به نابودی بخش تولید می شود با وجود این رشد مجدد بخش تولید دیگر به آسانی محقق نخواهد شد.

۳۰ مرداد ۱۳۹۹ – ۱۲:۰۵

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیتمهیدات لازم برای نگهداری دسترنج کشاورزان خوزستانی درنظر گرفته شد

به گزارش خبرنگار مهر، سید سعید راد ظهر امروز پنجشنبه به استان خوزستان سفر و از مراکز خرید محصولات گندم در استان بازدید ک...

کشاورزیمافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌اند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد اظهار کرد: رکورد خرید ۱۰۰۰ تن مرغ از مرغداران ک...

کشاورزیمافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌ است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد اظهار کرد: رکورد خرید ۱۰۰۰ تن مرغ از مرغداران ک...

کشاورزیلزوم اعتبار ۱۰۰ همتی برای تکمیل پروژه‌ های آب و خاک

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، صفدر نیازی شهرکی در خصوص استفاده از کمک‌های بخش خصوصی در اجرای پروژه...