قیمت روغن نباتی تا پایان امسال تغییری نخواهد داشت - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی:

قیمت روغن نباتی تا پایان امسال تغییری نخواهد داشت

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران با تاکید براینکه روغن نباتی مورد نیاز کشور تامین است و کمبودی نداریم اعلام کرد: قیمت روغن نباتی تا پایان سالجاری هیچ تغییری نخواهد داشت.

«امیرهوشنگ بیرشک» روز دوشنبه در نشست خبری خود شایعاتی مبنی بر کمبود واردات روغن خام در نیمه دوم سال و احتمال افزایش قیمت این محصول را تکذیب کرد و افزود: به طور حتم با وجود ذخایر موجود و تلاش های وزارتخانه های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و بخش خصوصی تا پایان سال مشکلی در تامین و عرضه روغن مورد نیاز کشور نداریم.

وی اظهارداشت: با توجه به اینکه کشور در شرایط تحریم به سر می برد، صنایع روغن نباتی همانند دیگر صنایع برای تامین مواد اولیه با نوسان نرخ ارز روبروست اما با همکاری دستگاه های دولتی و بانک مرکزی تا اواخر سال مشکلی نخواهیم داشت.

تامین ۳.۵ میلیون تن روغن خام از محل واردات و تولید داخل

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران با بیان اینکه سال گذشته ۳.۵ میلیون تن روغن خام از محل واردات و تولید داخل تامین شده است، تصریح کرد: در سال ۹۸ حدود ۲ میلیون تن روغن خام از محل واردات و یک میلیون و ۵۰۰ هزارتن روغن خام از تولیدات داخل تامین شده است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته سه میلیون تن دانه روغنی وارد کارخانجات روغن کشی شد، افزود: این میزان روغن تولید داخلی از ۲.۵ میلیون تن دانه روغنی وارداتی و ۵۰۰ هزارتن دانه روغنی داخلی استحصال شده است.

بیرشک اظهارداشت: در واقع ۱۸ درصد روغن مورد نیاز کشور از محل تولید و تامین دانه های روغنی است.

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران تصریح کرد: در بحث شیوع بیماری کووید – ۱۹ تقاضا برای روغن افزایش یافت که همین منجر به بهم خوردن تعادل بازار شد، اما اکنون بازار روغن متعادل است و کمبودی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه صنایع مختلف درخواست روغن برحسب نوع کارشان دارند، افزود: اولویت ما تامین روغن خانوار است و بعد روغن صنایع تامین می شود.

بیرشک ادامه داد: روغن خام مورد نیاز کشور با ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی تامین و وارد می شود اما باید این مهم را در نظر گرفت که سایر اقلام تولید از جمله افزودنی ها با نرخ نیمایی تامین می شود.

وی گفت: همچنین هر ساله با تغییر نرخ تورم سایر عوامل تولید همچون دستمزد کارگری، هزینه های تولید افزایش می یابد بنابراین افزایش ۱۲ تا ۱۴ درصدی نرخ روغن در ابتدای هر سال امری اجتناب ناپذیر است.

گمرک آماری از واردات و صادرات ارایه نمی‌دهد

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران با اشاره به اینکه از اواخر سال گذشته تاکنون گمرک آماری از واردات و صادرات روغن ارایه نداده است، تصریح کرد: در حال حاضر روغن خام مورد نیاز کشور همانند سال‌های گذشته با کیفیت مطلوب تامین و وارد می شود و وضعیت صادرات نیز مطلوب است.

وی اضافه کرد: علیرغم بالا بودن کیفیت روغن پالم در بین روغن های خوراکی، ایران در بین کشورهای جهان کمترین میزان واردات و مصرف را دارد به طوری که طبق آمارها سالانه بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون تن روغن پالم در دنیا تولید می شود که ایران نزدیک ۴۵۰ هزارتن یعنی کمتر از یک درصد را به خود اختصاص داده است.

بیرشک درباره روغن آفتابگردان گفت: ایران واردات دانه روغنی آفتابگردان ندارد و تنها دانه سویا و کلزا برای روغن کشی تامین و وارد می شود اما اکنون بخشی از روغن نباتی از دانه روغنی تولید داخل تامین می شود که نشان می دهد شرایط کشور در تولید دانه روغنی به سمت مطلوب پیش می رود.

روغن‌های مصرفی کشور تراریخته نیست

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران افزود: اکنون روغن های نباتی مورد مصرف کشور به جز بخشی از روغن سویا، تراریخته نیست، زیرا بخشی از روغن سویا نیز از دانه های روغنی تولید داخل در کارخانجات روغن کشی استحصال می شود.

وی با بیان اینکه سهم روغن سویا در سبد روغنی کشور ما کمتر از ۲۵ درصد است، افزود: در دنیا دانه های روغنی سویا به شکل تراریخته تولید می شود و اگر کارخانجات روغن کشی کشور از سویای تراریخته استفاده کنند به طور قطع روی محصول، برچسب تغییر ژنتیکی درج می شود.

بیرشک ادامه داد: روغن های سویای با برچسب تغییر ژنتیک یافته در فروشگاه های زنجیره ای یافت می شوند.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیاعلام نرخ هر کیلو گرم گوشت بوقلمون در میادین و بازارهای تره بار

به گزارش خبرنگار مهر، قیمت هر کیلو گرم گوشت بوقلمون از سوی سازمان مدیریت میادین و تره بار میوه و تره بار اعلام شد. هر ک...

کشاورزیهر کیلوگرم رطب مضاعفی ۹۰هزار تومان در میادین تره بار عرضه می شود

به گزارش خبرنگار مهر، آخرین قیمت خرما در میادین و بازارهای میوه و تره بار از سوی سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهر...

کشاورزیلزوم درخواست گواهی بهداشت گیاهی هنگام خرید نهال

به گزارش خبرگزاری مهر، فاطمه موحدخواه، مدیر دفتر تهیه و تدوین ضوابط، استانداردها و برنامه‌های کنترل سازمان حفظ نباتات کش...

کشاورزینوروزگاه عشایری، فرصتی برای تجربه زندگی عشایر

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی میزبان، معاون سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اهمیت هرچه بیشتر آشنا شدن عموم مردم با ابع...