توقف صادرات محصولات کشاورزی قاچاق را افزایش داده است - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس:

توقف صادرات محصولات کشاورزی قاچاق را افزایش داده است

نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی گفت: توقف صادرات باعث افزایش قاچاق محصولات به خارج از کشور شده زیرا سود کلانی برای قاچاقچیان دارد.

جلال محمودزاده عصر یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا خاطرنشان کرد: موضوع صادرات محصولات کشاروزی با حضور مقامات بخش اقتصادی وزارت امورخارجه، گمرک، سازمان توسعه تجارت، مرکز پژوهش‌های مجلس و بخش بازرگانی جهاد کشاورزی در کمیسیون کشاورزی بررسی شد.

وی تصریح کرد: صادرات محصولات کشاورزی متولی زیاد دارد و چندین دستگاه از جمله جهاد کشاورزی، سازمان توسعه تجارت و وزارت صنعت، معدن و تجارت نظر می‌دهند و متولی زیاد موجب سردرگمی صادرکنندگان محصولات کشاروزی و دامی شده است.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه صادرات محصولات کشاروزی استمرار ندارد، گفت: کشورهای خارجی وقتی محصولی را می‌خرند که هم کیفیت داشته باشد هم اینکه صادرات آن تداوم داشته باشد و صادرات مقطعی محصولات کشاورزی باعث شده تا بازارهای منطقه‌ای و جهانی را از دست بدهیم.

محمودزاده خاطرنشان کرد: توقف صادرات باعث افزایش قاچاق محصولات از داخل کشور به خارج از کشور شده زیرا سود کلانی برای قاچاقچیان دارد.

وی به تغییرات قیمت ارز در ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: قاچاق دام زنده در مرزها بیداد می کند زیرا قیمت دام در خارج از کشور با داخل به خاطر تغییرات قیمت ارز بسیار بالاست.

نایب رییس اول کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی، تداوم نداشتن صادرات محصولات کشاورزی را عامل از دست دادن محصولات و همچنین درآمدهای ارزی ناشی از آنها دانست و گفت: می توانستیم با تعیین عوارض روی محصولات صادراتی کشاورزی برای کشور درآمد ارزی ایجاد کنیم و درآمدهای حاصله را به نفع مصرف‌کننده داخلی به بازار تزریق کنیم.

محمودزاده از پاسکاری نهادهای متولی در حوزه صادرات محصولات کشاورزی خبر داد و گفت: متاسفانه، وزارت صنعت معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت مشکل را به جهاد کشاورزی و جهاد کشاورزی به وزارت خارجه ارجاع می دهند و کسی تقصیر کار را به عهده نمی‌گیرد.

وی به تاکید مقام معظم رهبری بر رونق تولید و نامگذاری امسال تحت این عنوان اشاره کرد و افزود: در سال جهش تولید، ما باید حتما بدنبال افزایش محصولات کشاورزی باشیم اما اگر مازاد تولید کردیم در شرایطی که یک‌روز اجازه صادارت داده می‌شود و روز دیگر صادرات ممنوع می‌شود، تکلیف تولیدکننده چیست.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در دوره‌های هشتم و دهم گفت: این مقطعی بودن صادرات، انگیزه صادرکنندگان را پایین می‌آورد و کشاورزان و دامداران را از تولید دلسرد می کند.

محمودزاده گفت: تصمیم این شد که تا دو هفته آینده، متولیان موضوع صادرات محصولات کشاورزی تنگناها و مشکلات صادرات را به کمیسیون کشاورزی ارائه کنند تا اگر نیاز به قانون‌نویسی باشد در این باره طرحی ارائه و به دولت ابلاغ کنیم.

وی افزود: در هیچ جای دنیا به بهانه تنظیم بازار جلوی صادرات محصولات کشاورزی را نمی‌گیرند بلکه محصول را صادر می‌کنند و با تعرفه و عوارض بازارشان را کنترل می‌کنند و متاسفانه ما راحت‌ترین شیوه تنظیم بازار یعنی توقف صادرات را در پیش گرفته‌ایم.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیاعلام نرخ هر کیلو گرم گوشت بوقلمون در میادین و بازارهای تره بار

به گزارش خبرنگار مهر، قیمت هر کیلو گرم گوشت بوقلمون از سوی سازمان مدیریت میادین و تره بار میوه و تره بار اعلام شد. هر ک...

کشاورزیهر کیلوگرم رطب مضاعفی ۹۰هزار تومان در میادین تره بار عرضه می شود

به گزارش خبرنگار مهر، آخرین قیمت خرما در میادین و بازارهای میوه و تره بار از سوی سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهر...

کشاورزیلزوم درخواست گواهی بهداشت گیاهی هنگام خرید نهال

به گزارش خبرگزاری مهر، فاطمه موحدخواه، مدیر دفتر تهیه و تدوین ضوابط، استانداردها و برنامه‌های کنترل سازمان حفظ نباتات کش...

کشاورزینوروزگاه عشایری، فرصتی برای تجربه زندگی عشایر

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی میزبان، معاون سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اهمیت هرچه بیشتر آشنا شدن عموم مردم با ابع...