برای پیک جدید کرونا در زمستان آماده باشید - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲

برای پیک جدید کرونا در زمستان آماده باشید

کرونا ویروس همچنان در سراسر دنیا در حال شیوع پیدا کردن است به طوری که هم اکنون بیش از ۱۸ میلیون نفر مورد قطعی ابتلا به این ویروس گزارش شده است.

در برخی کشورها مانند آمریکا، هند و برزیل افزایش نرخ مبتلایان را همچنان شاهد هستیم اما در تعدادی از کشورهای اروپایی و جنوب شرق آسیا و فراتر از آن تعداد مبتلایان جدید در حال کاهش است.

با اطمینان از این کاهش موارد مبتلایان به کرونا ویروس، این کشورها اقدامات محدودیتی و قرنطینه های خود را آسان تر کرده و مکان های کاری، سالن های ورزشی، رستوران ها و مرزهای بین المللی خود را دوباره بازگشایی کردند اما این اتفاق می تواند باعث شود که مردم دوباره زمان بیشتری را با یکدیگر گذارنده و همین امر سبب افزایش تعداد مبتلایان به کروناویروس در ماه های آینده شود.

هم اکنون در شهرهایی از ایران، استرالیا و اسپانیا طغیان و شیوع این ویروس را شاهد هستیم. بنابراین جای سوال است که چگونه می توان از این اتفاق اجتناب کرده و برای پیشگیری یا آماده شدن برای شیوع و پیک جدید این ویروس چه کارهایی باید انجام داد؟

۱- عادت های جدید خود را حفظ کنید حتی اگر تعداد مبتلایان رو به کاهش است

آن چیزی که هم اکنون واضح و روشن می باشد، این است که ما زندگی با کرونا ویروس را برای مدت زمان طولانی خواهیم داشت و این بدان معناست که عادت های جدیدی را که در ماه های اخیر مجبور به استفاده از آن بودیم باید به روشی برای زندگی تبدیل کرد.

حتی اگر نرخ مبتلایان در جایی که شما زندگی می کنید کاهش پیدا کند، شما باید این عادت را همچنان ادامه دهید:

* تاجایی که ممکن است فاصله فیزیکی امن از دیگران را حفظ کنید

* زمانی که بیرون می روید حتما از ماسک استفاده کنید

* انجام بهداشت مناسب و خوب مانند شستن مرتب دست ها را تمرین کنید

* ارتباط با دیگران را محدود کرده و اجتماعات گروهی را کوچک نگه دارید

خانم «دم آنه جانسون» استاد تمام بیماری های عفونی و اپیدمیولوژیست در کالج دانشگاه لندن (UCL) و معاون آکادمی علوم پزشکی انگلستان در این باره به ایسنا می گوید “این عادت ها، ریسک های محیطی را کاهش خواهد داد و اگر ما این مجموعه از عادت ها را بتوانیم دنبال کنیم، می توانیم در آینده این ویروس را در سطح پایینی نگه داریم”

اما خانم جانسون می گوید متوجه شده که زمانی که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا روند نزولی پیدا می کند، مردم از خانه های خود خارج شده و به همان اندازه مراقبت نمی کنند و به صورت ناخودآگاه این اتفاق منجر به شیوع های کوچک ویروس در جامعه خواهد شد.

وی توصیه می کند “مراقب باشید”. “ما هم اکنون می دانیم که این ویروس چگونه انتقال پیدا می کند پس ما می توانیم شیوع آن را کاهش دهیم.”

۲- درصورت مشاهده هر نوع علائم عفونت، فورا خود را ایزوله کنید

جانسون می گوید یکی از موثرترین راه ها برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، ایزوله کردن خیلی زود در زمانی است که فکر می کنیم بیمار شده ایم. همچنین افراد اگر در تماس با فرد بیماری بودند نیز باید بلافاصله خود را ایزوله کنند.

این استاد تمام بیماری های عفونی و اپیدمیولوژیست در کالج دانشگاه لندن اضافه می کند “اگر احساس بیماری می کنید هرچه سریعتر تست دهید. اگر مردم انجام تست را به تاخیر بیندازند و به کار خود ادامه دهند، به گسترش ویروس کمک خواهند کرد”.

۳- سوال از محیط خود

زمانی که مردم را در محل های عمومی ملاقات می کنید یا آنها را به خانه خودتان دعوت می کنید، به سوالات خاصی بپردازید. جانسون معتقد است اگر شما دوستانتان را در مکان های عمومی، کافه ها یا رستوران ملاقات می کنید باید به چند مورد توجه کنید:

* تهویه مطبوع در محل وجود دارد؟

* تعدادی افرادی که در آن محل وجود دارند و حفظ رعایت فاصله فیزیکی

* همه چیز آنجا مرتبا تمیز می شود؟

* کارمندان آن محل ماسک دارند و فاصله فیزیکی را رعایت می کنند؟

اگر شما نگران پاسخ به این سوالات هستید، به این فکر کنید که چه کاری می توانید انجام دهید که ریسک حضور در مکان هایی که قرار ملاقات دارید را کاهش داده و در غیر این صورت مکان ملاقات خود را جابجا کنید. در این راستا خانم جانسون تاکید می کند “این عادت ها ریسک محیط را کاهش خواهد داد”

۴- برای زمستان آماده باشید

معمولاً در هنگام رسیدن ماههای سرد زمستان، عفونت های ویروسی مانند آنفولانزا افزایش می یابد و متخصصان گمان می کنند که این ممکن است برای کروناویروس نیز صادق باشد و این موضوع نیز به این دلیل بوده که در این فصل دمای هوا کاهش پیدا کرده و مردم زمان بیشتری را در خانه با پنجره های بسته و در ارتباط یا یکدیگر می گذارنند.

همچنین تصور می شود که کروناویروس در شرایط سردتر و تاریک تر زمستان قادر به زنده ماندن بیشتر است.

داده ها نشان می دهد که کشورهایی که در حال حاضر با فصل زمستان مواجه هستند لزوما شاهد افزایش موارد آنفلوآنزا نبوده اند. امسال استرالیا سقوط بزرگی از تعداد موارد مبتلا به آنفلوآنزا را تجربه کرده است. جانسون هشدار می دهد که قرنطینه و رعایت فاصله فیزیکی می تواند به پایین نگه داشتن آمار مبتلایان کمک کند.

یافته های حاصل از گزارش آکادمی علوم پزشکی انگلستان  که جانسون با آنها همکاری داشته است، حاکی از آن است که موارد بستری در بیمارستان‌ها ناشی از عفونت های کروناویروس در زمستان می تواند به همان سطح – یا بدتر – از اولین پیک بستری‌های در بیمارستان در بهار سال ۲۰۲۰ باشد.

اما اگر این اتفاق رخ دهد، کارهایی وجود دارد که می تواند به آماده شدن و محافظت شما در برابر این شرایط کمک کند.

جانسون می گوید “افراد در معرض خطر، باید با اطمینان از منزل خارج شده و حتما واکسن آنفلوانزا را بزنند.” و “برای مشاوره در مورد چگونگی و زمان تهیه واکسن با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.”

کارهای خوب را ادامه بدهید

هر اتفاقی که در ماه های آینده رخ دهد، ۳ کار وجود دارد که می توانید برای ایمن ماندن در حد امکان انجام دهید: به عادت های بهداشتی خود ادامه دهید. با احتیاط عمل کرده و به راهنمایی های ارائه شده در منطقه خود توجه کنید.

نکات کلیدی:

* اگر هرگونه نشانه ای از بیماری کروناویروس یا آنفلوآنزا دارید فورا باید خود را در خانه ایزوله کرده و در صورت امکان فورا تست دهید

* رعایت فاصله فیزیکی را همچنان حفظ کرده، در مکان های عمومی ماسک بزنید و دست های خود را مرتبا بشوریید.

* ارتباط با دیگران را محدود کرده و گروه های اجتماعات خود را کوچک کرده تا ریسک انتشار ویروس کاهش پیدا کند.

* ملاقات با دیگران خوب است اما وقتی بیرون می روید از محیط پیرامون خود و امن بودن آن آگاهی داشته باشید.

* وقتی هوا سرد می شود مراقب باشید زیرا وقت بیشتری را برای معاشرت در داخل خانه صرف خواهید کرد

سرخط اخبار بهداشت و سلامت

بهداشت و سلامتوزیر بهداشت: راوی دفاع مقدس هستم

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام عین اللهی ظهر امروز شنبه ضمن حضور در زیارتگاه شهدای هویزه و ادای احترام به مقام شامخ شهید سی...

بهداشت و سلامتوزیر بهداشت: راوی دفاع مقدس هستم / مسؤول اورژانس جنگ بودم

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام عین اللهی ظهر امروز شنبه ضمن حضور در زیارتگاه شهدای هویزه و ادای احترام به مقام شامخ شهید سی...

بهداشت و سلامتامسال ۳۵۰ هزار میلیارد ریال یارانه دارو پرداخت شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان برنامه و بودجه کشور، داوود منظور اظهار کرد: دولت سیزدهم بنا دارد خدمات حوزه سلامت...

بهداشت و سلامتآیا استفاده از لوازم آرایشی برای زنان باردار خطر دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، زهرا نائیجی، درباره برخی اقدامات زیبایی غیر ضروری و ممنوع برای زنان توضیحاتی داد و اظهار کرد: دور...