مصرف مکمل ویتامین D را فراموش نکنید - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲

مصرف مکمل ویتامین D را فراموش نکنید

ویتامین D را می‌توان از طریق قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید، مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های حاوی ویتامین D و مصرف مکمل دریافت کرد.

با توجه به شیوع بالای کمبود ویتامین D در جامعه، قبل از ارائه مگادوز یا دوز پیشگیری (ماهی یک عدد مکمل ۵۰۰۰۰ واحدی)، اجرای دستورالعمل‌های موجود مکمل یاری ویتامین D ضروری است و اندازه‌گیری سطح سرمی ویتامین D فقط در مواردی که پزشک تشخیص داده است باید انجام شود.

ویتامین D به عنوان ویتامین محلول در چربی دارای نقش‌های متعددی در بدن می‌باشد از جمله شرکت در متابولیسم کلسیم و فسفر در سلامت استخوان و تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری‌ها از جمله بیماری‌های تنفسی. کمبود ویتامین D در بروز بیماری‌های غیر واگیر، از جمله سرطان، بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت و بیماری‌های خود ایمنی دیده شده است.

از جمله راهکارهای پیشگیری و کنترل کمبود ریز مغذی‌ها در سیستم بهداشتی درمانی کشور،  مکمل یاری، غنی سازی مواد غذایی و آموزش و اصلاح الگوی غذایی جامعه است. ویتامین D را می‌توان از سه منبع تولید در داخل بدن از طریق قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید، مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های حاوی ویتامین D و مصرف مکمل دریافت کرد.

با توجه به اینکه کمبود ویتامین D در حال حاضر از مشکلات شایع در کشور به شمار می‌رود. به طوری که شیوع کمبود ویتامین D از حدود ۲۴ درصد در کودکان ۱۵ تا ۲۳ ماهه تا ۸۶ درصد در مادران باردار متغیر است و این کمبود در شهرها بیشتر از مناطق روستایی در همه گروه‌های سنی دیده می‌شود.

در مورد کودکان (۲ تا ۸ سال)؛ در حال حاضر برنامه کشوری برای مکمل یاری آنها در نظر گرفته نشده است. با توجه به توصیه‌های کمیته کشوری پیشگیری و کنترل کمبود ویتامین D، به مادران آموزش داده شود که هر ۲ ماه یکبار یک عدد مکمل ۵۰ هزار واحدی ویتامین D تهیه و به کودک خود بدهند.

مکمل‌های تجویز شده از طریق سیستم بهداشتی درمانی تأمین کننده بخشی از نیازها می‌باشد و مابقی باید از طریق منابع غذایی حاوی کلسیم (شیر و لبنیات، انواع کلم، حبوبات و …) و ویتامین D (ماهی‌های چرب، لبنیات، زرده تخم مرغ و …) تأمین شود.

مصرف همزمان مکمل ۵۰ هزار واحدی ویتامین D با قرص کلسیم D بدون اشکال بوده و در محدوده ایمن از نظر دریافت ویتامین D قرار دارد. مکمل کلسیم همراه یا بعد از غذا میل شود.

برای پیشگیری از کمبود ویتامین D در زنان باردار، لازم است مطابق با دستور عمل مکمل یاری روزانه مادران باردار (۱۰۰۰ واحد روزانه) اقدام شود.

سرخط اخبار بهداشت و سلامت

بهداشت و سلامتوزیر بهداشت: راوی دفاع مقدس هستم

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام عین اللهی ظهر امروز شنبه ضمن حضور در زیارتگاه شهدای هویزه و ادای احترام به مقام شامخ شهید سی...

بهداشت و سلامتوزیر بهداشت: راوی دفاع مقدس هستم / مسؤول اورژانس جنگ بودم

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام عین اللهی ظهر امروز شنبه ضمن حضور در زیارتگاه شهدای هویزه و ادای احترام به مقام شامخ شهید سی...

بهداشت و سلامتامسال ۳۵۰ هزار میلیارد ریال یارانه دارو پرداخت شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان برنامه و بودجه کشور، داوود منظور اظهار کرد: دولت سیزدهم بنا دارد خدمات حوزه سلامت...

بهداشت و سلامتآیا استفاده از لوازم آرایشی برای زنان باردار خطر دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، زهرا نائیجی، درباره برخی اقدامات زیبایی غیر ضروری و ممنوع برای زنان توضیحاتی داد و اظهار کرد: دور...