شیرینی طالبی سهم دلالان؛ رنج کاشت، داشت و برداشت با کشاورزان - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
بازار از ساوه گزارش می دهد؛

شیرینی طالبی سهم دلالان؛ رنج کاشت، داشت و برداشت با کشاورزان

ساوه- هموار شدن معضلات کشاورزان موضوع اساسی است که می‌تواند این صنعت سودآور را سرپا نگه دارد، اما گویا داستان کشاورزی و کشاورزان سخت با دلالان گره خورده چرا که از هر سو به کشاورزی نگاه می‌کنیم رد پای واسطه‌ها و مظلومیت کشاورز مشهود است.

 اقتصاد وحشت‌زده و بیمار قرن اخیر در سایه فاکتورهای محدودی است که پویا، قدرتمند و شکوفا می‌شود، یکی از این موارد کشاورزی است و این امر محقق نمی‌شود مگر در سایه حمایت، تلاش و همت مسئولان ،مشکلات پس از تولید ازجمله مسائل مربوط به بازار و بازاریابی از مهم‎ترین عوامل موجود بر سر راه رشد و توسعه بخش کشاورزی در ساوه است که خیلی به آن توجه نشده و کشاورزان ساوجی پس از برداشت محصول با دغدغه مواجه هستند.

ساوه قطب تولید محصول پرطرفدار طالبی در استان مرکزی است و تولید این میوه جالیزی پرخاصیت به‌گونه‌ای است که محصول این شهرستان هم به لحاظ سطح زیر کشت و هم طعم و مزه، حرف اول را در استان می‌زند.

سال‌ها است که کام طالبی کاران ساوجی آن‌طور که باید شیرین نمی‌شود و مشکلاتی که برای عرضه محصول و دسترنج چندماهه با آن مواجه هستند سبب شده که نه‌تنها از زحمتی که کشیده‌اند بهره نبرند بلکه حتی در برخی موارد هزینه‌های تولید را هم نتوانند با فروش محصول خود به دست بیاورند.

برای هر هکتار محصول ۴۰ میلیون تومان هزینه می‌شود
مصطفی یکی از کشاورزان ساوه در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه درآمد حاصل از کشاورزی و طالبی کاری کفاف هزینه‌های تولید را نمی‌دهد، گفت:  مثلاً طالبی ما را در زمان اوج تولید، در بازار کیلویی یک هزارتا یک هزار و پانصد تومان می‌خرند اما در مغازه‌های این شهر، از کیلویی پنج هزار تومان کمتر به مشتری نمی‌دهند.

وی افزود: ما هزینه‌های زیادی برای تولید طالبی باید صرف کنیم به‌عنوان‌مثال برای یک هکتار از محصول چیزی حدود ۴۰ میلیون تومان هزینه می‌کنیم به امید این‌که در فصل برداشت با فروش محصول خستگی از تن به درکنیم اما با این وضعیت معلوم نیست تا پایان فصل برداشت حتی هزینه‌هایی که انجام داده‌ایم به دست ما برسد.

هزینه کشت زیر پلاستیکی با توجه به بازدهی و سود کم به‌صرفه نیست
یکدیگر از طالبی کاران ساوجی ساکن روستای اوجان از توابع بخش مرکزی ساوه به خبرنگار بازار گفت: خوشبختانه امسال  وضعیت بارش‌ها خوب بوده و اکثر کشاورزان به کشت طالبی به‌صورت زیر پلاستیکی روی آورده‌اند چراکه این نوع محصول به دلیل زودرس بودن به قیمت بالایی به فروش می‌رسد.

این کشاورز که ارقام گوناگون « سمساری ورامین»، « شاهرودی» و «میاندوآب» را در سال‌های گوناگون کشت کرده است، بابیان اینکه روزهای ابتدایی برداشت طالبی، این محصول در بازار باقیمت بالاتری به فروش می‌رسد، اما کم‌کم قیمت کاهش پیدا می‌کند، گفت: با توجه به هزینه‌هایی که برای کشت این محصول صرف شده است، عرضه طالبی با این قیمت به‌صرفه نیست و فرقی هم نمی کند، چه نوع طالبی کاشته باشی، هرچه بکاری نمی توانی به قیمت مناسب بفروشی.

به دلیل هزینه بالای کشت زیر پلاستیکی توان انجام این نوع کشت را نداریم و مجبوریم به روش سنتی اقدام به کشت کنیم که باوجود زحمت زیاد درآمد چندانی از این بخش نداریم

وی که خود را احمدرضا معرفی کرد، افزود: اگر بخواهیم، کشاورز به کار خود اشتیاق بیشتری داشته باشد، باید کاری کنیم و یا طوری حمایت کنیم، که کشاورزی متناسب با زحمتی که دارد، سودآوری مالی داشته باشد، وگرنه سال آینده بسیاری از این کشاورزها دیگر طالبی نمی کارند و اصلا مشخص نیست، چیزی بکارند و یا دست از خاک و کشت و تلاش اینچنینی بردارند.

نبود اتحادیه صیفی‌کاری و عدم نظارت کافی از مشکلات طالبی کاران

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی ساوه بابیان اینکه کیفیت طالبی ساوه به‌گونه‌ای است که بیشترین سطح تولید را در استان به خود اختصاص داده است، به خبرنگار بازار گفت: سطح زیر کشت طالبی ساوه دو هزار و ۲۰۰ هکتار با عملکرد میانگین ۱۷ تن است و در سال جاری پیش‌بینی می‌شود ۴۰ هزار تن طالبی توسط کشاورزان در این شهرستان تولید شود.

بالا بودن قیمت سموم، خرید دلالان به قیمت پایین و تفاوت نرخ آن با مصرف‌کننده و نبود اتحادیه صیفی‌کاران و حمایت ناکافی دولت از تولیدکنندگان و نظارت ناکافی بر بازار عرضه محصول، از مهم‌ترین مشکلات طالبی کاران ساوجی است

محمود رضا خلیلی در خصوص مشکلات کنونی کشاورزان و طالبی کاران ساوجی بیان داشت: بالا بودن قیمت سموم، خرید دلالان به قیمت پایین و تفاوت نرخ آن با مصرف‌کننده و نبود اتحادیه صیفی‌کاران و حمایت ناکافی دولت از تولیدکنندگان و نظارت ناکافی بر بازار عرضه محصول، از مهم‌ترین مشکلات طالبی کاران ساوجی است.

خلیلی عنوان داشت: در سال جاری ۸۰ درصد کشت طالبی ساوه به‌طور زیر پلاستیکی و آبیاری قطره‌ای انجام‌شده است.

وی در خصوص ایام کرونا به کشاورزانی که اقدام به به‌کارگیری کارگران فصلی در عملیات کشت، داشت و برداشت می‌کنند، توصیه کرد که از کارگران بومی و محلی استفاده کنند تا میزان انتشار و گسترش این ویروس به حداقل برسد چراکه ورود کارگران غیربومی احتمال تشدید شیوع ویروس را در پی خواهد داشت.

با توجه به بررسی‌های میدانی خبرنگار بازار درد مشترک همه کشاورزان طالبی کار ساوه عرضه مستقیم محصول بود چراکه آنان معتقدند اگر مسئولان محل‌هایی را درست کرده و در اختیار آن‌ها قرار دهند که خود کشاورز به‌صورت مستقیم محصولات کشاورزی خود را به دست خریدار برساند، هم کشاورز سود می‌کند هم خریدار، زیرا دلالان محصولات را باقیمت کم از کشاورز خریده و باقیمت زیاد آن را به عموم خریداران می‌فروشند که تنها فردی که دراین‌بین سود کرده دلال است.

     

      سرخط اخبار کشاورزی

      کشاورزیاعلام نرخ هر کیلو گرم گوشت بوقلمون در میادین و بازارهای تره بار

      به گزارش خبرنگار مهر، قیمت هر کیلو گرم گوشت بوقلمون از سوی سازمان مدیریت میادین و تره بار میوه و تره بار اعلام شد. هر ک...

      کشاورزیهر کیلوگرم رطب مضاعفی ۹۰هزار تومان در میادین تره بار عرضه می شود

      به گزارش خبرنگار مهر، آخرین قیمت خرما در میادین و بازارهای میوه و تره بار از سوی سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهر...

      کشاورزیلزوم درخواست گواهی بهداشت گیاهی هنگام خرید نهال

      به گزارش خبرگزاری مهر، فاطمه موحدخواه، مدیر دفتر تهیه و تدوین ضوابط، استانداردها و برنامه‌های کنترل سازمان حفظ نباتات کش...

      کشاورزینوروزگاه عشایری، فرصتی برای تجربه زندگی عشایر

      به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی میزبان، معاون سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اهمیت هرچه بیشتر آشنا شدن عموم مردم با ابع...