هر ۱۰۰ شاخه گل و گیاه معادل یک بشکه نفت ارز آوری دارد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
مدیرکل دفتر گلخانه‌های وزارت جهاد کشاورزی:

هر ۱۰۰ شاخه گل و گیاه معادل یک بشکه نفت ارز آوری دارد

گل

تقوی با اشاره به اینکه هر صد شاخه گل و گیاه معادل یک بشکه نفت است، عنوان کرد: اگر صنعت گل و گیاه نهاده‌هایی همچون آب، برق و گاز را در کشور مصرف می‌کند، اما از آن‌طرف بالاترین خروجی را نیز ارائه می‌دهد.

به گزارش اکودام به نقل از صداوسیما، رضا اخگری، تولید کننده گل و گیاه با اشاره به اینکه بیش از شش سال از فعالیت وی در عرصه گل و گیاه و گلخانه می‌گذرد، درباره شرایط تولید گل و گیاه اظهار کرد: صنعت پرورش گل و گیاه همیشه همراه با مشکلاتی اعم از یافت نشدن آفت کش‌ها و یا گرانی نیازهای بازار همچون کود بوده است اما شرایطی که کرونا ایجاد کرده است، وضعیت را بسیار بغرنج کرده است.

این تولید کننده گل و گیاه از ضرورت حمایت از صنعت پرورش گل گفت و تصریح کرد: تنها راه نجات بازار گل و گیاه، کمک همه جانبه دولت و مسئولین است تا شاید مشکلات تا حدودی کاهش پیدا کند. البته بدون تردید همه مشاغل دچار این مشکلات شده‌اند اما این کسب و کارها می‌توانستند موقتاً کار خود را تعطیل کنند و دوباره فعالیت خود را آغاز کنند.

وی ادامه داد: پرورش دهندگان گل و گیاه نمی‌توانند گلخانه را تعطیل کنند. اگر دو هفته کارهای روتین روزانه مانند سم پاشی و ریختن کود را انجام ندهیم، شش ماه تولید محصولات به عقب می‌افتد و مجبور می‌شویم بوته‌ها را هرس کامل انجام دهیم.

اخگری از عدم همکاری نهادها در زمان کرونا با گلخانه‌ها گفت و بیان کرد: توقع این بود پرداخت قبوض آب و برق چند ماه عقب بیافتد تا زمانی که گل‌ها را بتوانیم به فروش برسانیم و یا اینکه حداقل قبوض را به صورت قسطی پرداخت کنیم اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه اخطار قطع برق و گاز ارسال شد.

غلامرضا تقوی در ادامه به صوت تلفنی در برنامه حضور یافت و گفت: یکی از اتفاقات بسیار خوبی که در این سال‌ها افتاده است، مسئله تولید گل و گیاه از حاشیه به متن آمده است و در اثر همین فعالیت‌ها و کارهای فرهنگی که انجام شده است، دولت اهمیت و ضروریت گل و گیاه را درک کرده است.

وی افزود: جمهوری اسلامی در خیلی از موراد خودکفا است اما در عین حال برای واردات بسیاری از کالاها نیاز به ارز دارد و موضوع گل و گیاه در این حوزه اهمیت خود را نشان می‌دهد زیرا می‌تواند ارز آور باشد. اگر صنعت گل و گیاه نهاده‌هایی همچون آب، برق و گاز را در کشور مصرف می‌کند، اما از آن‌طرف بالاترین خروجی را نیز ارائه می‌دهد.

مدیر کل دفتر گلخانه‌ها و گیاهان تزئینی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه هر صد شاخه گل و گیاه معادل یک بشکه نفت است، عنوان کرد: اگر قرار است یک کسب و کاری در کشور رشد کند، لازمه آن این است که همه ارکان اعم از تصمیم گیرندگان و فعال کنندگان در این عرصه باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کنند.

وی به جایگاه دولت در عرصه سیاست گذاری و برنامه‌ریزی در حوزه پرورش گل و گیاه اشاره و اظهار کرد: خوشبختانه دولت در این زمینه توجیه شده است و به اهمیت آن پی برده است که این موضوع بسیار مهم است زیرا در سال‌های گذشته گل و گیاه تنها از زاویه یک فعالیت تزئینی دیده می‌شد اما امروز همه افراد و مسئولین به جایگاه واقعی آن پی برده‌اند و این مسئله زمینه ساز حمایت‌ها از فعالیت‌هایی حوزه گلخانه و پرورش گل و گیاه شده است.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیافزایش قیمت میوه و صیفی‌جات مربوط به نرخ بارفروشان است

به گزارش خبرنگار مهر، شروع سال جدید تأثیر زیادی در قیمت بازار میوه نداشت اما نرخ‌ها را در بازار سبزی و صیفی‌جات افزایش د...

کشاورزیتامین بیش از یک میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بانک مرکزی، علی طرزعلی معاون ارزی مرکز مبادله ارز و طلای ایران، گفت: برای کالاهای اساسی ...

کشاورزی۴ سازه‌ تاریخی آب ایران در انتظار ثبت جهانی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه خبری آب ایران مهرزاد احسانی رئیس حوضه آبریز رودخانه زهره جراحی و حوضه‌های جنوبی و د...

کشاورزیصادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار گذشت

به گزارش خبرگزاری مهر، حامد نجفی علمدارلو، قائم‌مقام معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: همزمان با مدیری...