توان اجرای طرح الگوی کشت را در کشور داریم - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
وزیر جهاد کشاورزی:

توان اجرای طرح الگوی کشت را در کشور داریم

کاظم خاوازی

وزیر جهاد کشاورزی گفت:می‌توانیم فاز اول الگوی کشت را در کشور اجرا کنیم و با این اقدام، تمام دغدغه‌های دیرینه بخش کشاورزی در بیش‌بود و کمبود حداقل در برخی محصولات زراعی مرتفع می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در نشست معاون اول رئیس جمهور با مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی، با قدردانی از توجهات ویژه همیشگی مقام معظم رهبری، رئیس جمهوری و معاون اول رئیس جمهور به بخش کشاورزی، اظهار کرد: بخشی از توفیقاتی در بخش کشاورزی به دست آمده، حاصل این توجهات بوده است.

وی با بیان این که وظیفه همه ما در دولت خدمت به مردم است، تصریح کرد: وظیفه ما در وزارت جهاد کشاورزی آن است که امنیت غذایی را ارتقا دهیم و خدمتگزار مردم باشیم.

خاوازی با اشاره به این که تمام اجزای امنیت غذایی اعم از دسترسی، سلامت و کافی بودن غذا برای مردم بسیار مهم است، یادآور شد: چهار گروه از مردم شامل کشاورزان زراعتکار و باغدار، دامداران، عشایر و صیادان و آبزی پروران زحمت می کشند و تولیدات بخش کشاورزی را برای سایر اقشار مردم تأمین می‌کنند.

وی با بیان این که همه دولت‌ها برای این چهار گروه پنج کار را انجام می‌دهند، خاطرنشان کرد: اول آن که زیرساخت‌ها را برای توسعه فعالیت‌ها آماده می‌کنند؛ در دولت تدبیر و امید، سرمایه گذاری و اقدامات مهمی برای توسعه زیرساخت‌های بخش کشاورزی انجام شده که گوشه‌ای از آنها در پروژه بزرگ ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام، پروژه آبرسانی به دشت سیستان و پروژه‌های توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور و یکی از افتخارات این دولت یعنی توسعه شهرک‌های کشاورزی قابل مشاهده است.

خاوازی، توسعه نفوذ دانش و فناوری را از دیگر اقدامات دولت‌ها برشمرد و افزود: در دولت تدبیر و امید در بخش ماشین آلات کشاورزی ضریب مکانیزاسیون از ۱.۲ به ۱.۸ اسب بخار در هکتار ارتقا پیدا کرد و پیش بینی می‌شود تا پایان این دولت به ۲ اسب بخار در هکتار برسد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که در حوزه ترویج، اتفاقات مهمی در زمینه دانش اتفاق افتاده است، اظهار کرد: در آغاز کار دولت یازدهم تقریباً تمام مراکز خدمات کشاورزی از بین رفته بود که این مراکز با امکاناتی از جمله خودرو و رایانه تجهیز شد و در حال حاضر به طور میانگین در هر مرکز ۸ نفر حضور دارند.

خاوازی ادامه داد: در این دوره، به منظور نفوذ دانش در عرصه‌ها بیش از دو هزار هیأت علمی را مکلف کردیم که به مراکز خدمات، مروجان و کشاورزان به طور مستقیم آموزش دهند و طرح یاوران تولید نیز آماده شده است که اعضای هیأت علمی در مراکز خدمات حضور می‌یابند و اجرای آن به نفوذ دانش، کمک می‌کند.

وی، حمایت‌های دولت از تولیدکنندگان را از دیگر اقدامات دانست و افزود: نهاده‌ها، قیمت، بیمه و تسهیلات در این حوزه قرار می‌گیرد که قسمتی از موفقیت‌های بخش کشاورزی به پشتیبانی‌های دولت در این بخش باز می‌گردد.

خاوازی در ادامه خواستار ادامه حمایت‌های دولت به ویژه در بخش نهاده‌ها شد و تاکید کرد: پایداری تولید در زیربخش های مختلف بخش کشاورزی از جمله زراعت، باغبانی و دام و طیور به این حمایت‌ها وابسته است و ضرورت دارد ادامه یابد.

با اجرای طرح الگوی کشت دغدغه‌های بخش کشاورزی رفع می‌شود

وی اضافه کرد: بخش دام و طیور از افتخارات کشور است زیرا با جمعیت کنونی، نیازی به واردات شیر و گوشت مرغ وجود ندارد و نیاز به واردات گوشت قرمز نیز بسیار کم است و بزودی مرتفع خواهد شد و همه اینها به پشتیبانی دولت از نهاده‌ها نیازمند است.

خاوازی با بیان این که طرح الگوی کشت، تکلیف برنامه ششم و از افتخارات دولت تدبیر و امید است، اظهار کرد: می‌توانیم فاز اول الگوی کشت را در کشور اجرا کنیم و با این اقدام، تمام دغدغه‌های دیرینه بخش کشاورزی در بیش‌بود و کمبود حداقل در محصولات زراعی که در گوجه فرنگی، سیب زمینی و پیاز گاهی مشاهد می‌شود، مرتفع خواهد شد.

وی، صاردات برنامه‌محور و سیاستگذاری‌های پایدار را در حفاظت از منابع انسانی بخش کشاورزی مؤثر دانست و گفت: اگر بخواهیم تولیدکنندگان در عرصه تولید حضور داشته باشند، باید در زمینه این پنج حمایت اقدام شود که تاکنون دولت در این حوزه‌ها موفق بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: نگاه تولیدمحور در بخش کشاورزی باید به نگاه زنجیره‌محور تغییر یابد.

وی مشکل اساسی در بخش کشاورزی را زنجیره عنوان کرد و افزود: از هسته‌های اولیه که برای تولید نیاز است شامل نهاده‌ها، فرآوری، لجستیک، صادرات و تا عرضه در بازارهای خُرد، همه باید به صورت زنجیره باشد.

خاوازی با بیان این که اگر همه سیاستگذاری ها، امکانات و تسهیلات در این راستا باشد، تولیدکننده سود خود را در زنجیره و در تمام اجزا می بیند، گفت: کشاورزی قراردادی از راهکارهای توسعه زنجیره‌های تولید است.

برنامه یکساله افزایش تولیدات تقدیم رئیس جمهور شد

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در بخش زراعت نزدیک ۲۲.۸ درصد، در بخش باغبانی ۴۵.۶ درصد، در بخش دامی ۳۰ درصد، در بخش شیلات ۳۴.۸ درصد و در کل بخش کشاورزی ۲۷.۶ درصد از لحاظ وزنی نسبت به سال ۹۲ افزایش عملکرد داشته ایم.

خاوازی یادآور شد: برنامه اقدام یک ساله وزارت جهاد کشاورزی آماده و تقدیم رئیس جمهور شده است که در این برنامه با رویکرد جایگزینی بعضی از نهاده‌ها، در بخش زراعت ۱.۷ میلیون تن در بخش محصولات آبی و ۳.۵ میلیون تن در بخش دیم می‌تواند به تولیدات بخش کشاورزی اضافه شود.

وی گفت: توسعه ۴۵۰۰ هکتاری گلخانه‌ها، توسعه ۲۰ هزار هکتار باغات در اراضی شیبدار و توسعه گیاهان دارویی در ۵۰ هزار هکتار از عرصه‌های مرتعی و ۲ هزار هکتار زراعی در سال جاری هدفگذاری شده است.

خاوازی با اشاره به رشد و اشتغالزایی صنعت نوغانداری، پیش بینی کرد: خودکفایی در کره و افزایش حدود ۵۰ هزار تنی گوشت قرمز امسال محقق شود.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر لزوم افزایش سرانه مصرف آبزیان در کشور، تصریح کرد: با توجه به نیاز کمی که بخش شیلات به نهاده دارد می‌توانیم در شیلات به ویژه در بخش صید در آب‌های دور سرمایه گذاری بیشتری انجام دهیم.

خاوازی گفت: سالانه ۵۰۰ هزار هکتار طرح کاداستر اراضی اجرا می شده است که برای امسال به یک میلیون هکتار افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: کاداستر جنگل‌ها سالانه در سطح ۸ میلیون هکتار انجام می گرفته است که امسال در سطح ۳۲ میلیون هکتار اجرا خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که طرح مرغ لاین با همکاری همه دستگاه‌های پشتیبان، نظارتی و امنیتی دنبال می‌شود، اظهار کرد: امسال ۵۰ درصد و سال آینده ۱۰۰ درصد بهره گیری از مرغ لاین در مرغداری‌ها در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: بیش از ۹۰ درصد در بذر خودکفا هستیم و فقط در بذر سبزی و صیفی جات مشکل داریم که امسال تا ۲ درصد و سال آینده ۲۰ درصد در این زمینه کاهش وابستگی خواهیم داشت.

خاوازی نوید داد: تا پایان امسال سه نوع بذر خیار، فلفل و بادنجان از هر کدام دو رقم و تا پایان دولت تدبیر و امید پنج رقم از گوجه فرنگی، خیار و فلفل در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: در هسته مرکزی تولید ماهیان سردآبی و گرمابی یعنی تخم چشم زده وابستگی ما ۷۰ درصد است که تا پایان دولت تدبیر و امید این رقم به ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت.

خاوازی اظهار کرد: در نهاده کود اوره از بزرگترین تولیدکنندگان این محصول در دنیا هستیم ولی در کود فسفاته و پتاسه واردکننده هستیم و با برنامه ریزی ها انجام شده پیش بینی می‌کنم تا پایان دولت تدبیر و امید از تولید کنندگان کودهای فسفاته در جهان شویم.

وی یکی از مشکلات بخش کشاورزی را نبود سیستم یکپارچه اطلاعات بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: این یک ابر پروژه است که در بخش کشاورزی همه مدیران، کارشناسان و بهره برداران بتوانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند و برای تولید محصولات تصمیم گیری کنند؛ این کار با مشارکت دانشگاه‌های خواجه نصیرالدین طوسی و تهران آغاز شده و تا پایان دولت تدبیر و امید از این پروژه بهره برداری خواهد شد.

خاوازی، به حداقل رسانی مراجعات مردم به وزارت جهاد کشاورزی از برنامه‌های در حال اجرای وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و ادامه داد: در زمینه رفع تداخلات اراضی، سازمان جنگل‌ها و سازمان ثبت و اسناد تفاهم نامه‌ای امضا کرده اند و مقرر شده است که امسال ۴.۵ میلیون هکتار از این اراضی تثبیت شود و اختلاف تاریخی کشاورزان با این وزارت برطرف شود.

وی گفت: سازمان دامپزشکی، کنترل‌های بهداشتی برای صادرات را در دستور کار دارد به عنوان مثال در زمینه گوشت پروتکل‌های بهداشتی با نیوزیلند و قطر امضا شده ولی در مورد عسل پروتکل‌های بهداشتی با اروپا امضا نشده که در حال پیگیری است و در صورت تحقق آن امکان صادرات محصولاتی نظیر عسل به کشورهای اوراسیا وجود دارد.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیگندم‌کاران از کمباین‌های دارای معاینه فنی استفاده کنند

به گزارش خبرگزاری مهر، سهراب سهرابی، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی برآورد کرد ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال زراعی جاری ت...

کشاورزیبرخورد با گران‌فروشی در بازار حبوبات/مقابله بازرسان با محتکران

به گزارش خبرنگار مهر، رصد بازار کالاهای اساسی به شکل هفتگی چند سالی است که از سوی خبرنگار حوزه اقتصاد خبرگزاری مهر انجام...

کشاورزیکیفیت «گندم» کشور در سطح جهانی است

به گزارش خبرنگار مهر، امروز ۳۱ فروردین برای نخستین بار به نام روز ملی گندم و نان نام گذاری شد. شهرام شاهرخی، معاون پژوهش...

کشاورزیتورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور چقدر است؟

به گزارش خبرگزاری مهر، در بهمن ماه ۱۴۰۲ شاخص قیمت تولیدکننده بخش گاوداری‌های صنعتی (بر مبنای ۱۰۰=۱۳۹۵) برابر با ۱۴۴۰.۴ ب...