حمایت وزارت جهاد از استارت آپ‌ها با هدف کنترل قیمت میوه - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد

حمایت وزارت جهاد از استارت آپ‌ها با هدف کنترل قیمت میوه

کاظم خاوازی

خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی گفت: نقش کشاورزان در رشد و توسعه کشور غیرقابل انکار است و این بخش باعث رشد اقتصادی کشور در سال گذشته شد.

به گزارش اکودام به نقل از صداوسیما، کاظم خاوازی در نشست خبری صبح امروز گفت: با توجه به واردات صورت گرفته هیچ مشکلی در تامین آفت کش‌ها نباید وجود داشته باشد و کارگروهی تشکیل شده است تا به این موضوع به صورت ویژه رسیدگی کند و با مراجعه به تولیدکنندگان مختلف، پیگیر ورود تولیدات آن‌ها به بازار شود.

وی اضافه کرد: درباره کودهای شیمیایی هم هیچ مشکلی وجود ندارد و سه کشتی در حال خالی کردن بار کود هستند ضمن این که درباره تولید کود در حال اتکا به داخل هستیم و تعداد زیادی از کارخانجات، آماده تولید کود زیستی هستند و قول می‌دهم تا آخر سال کود فسفاته کشور به طور کامل در داخل تامین شود؛ همچنین در انبارها به اندازه کافی آفت کش وجود دارد و هیچ مشکلی برای سال ۹۹ نداریم و به زودی مشکلات پیش آمده این موضوع حل می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که قرار است وزارت جهاد کشاورزی بخشی از زمین‌های خود را برای ساخت و ساز مسکن در اختیار وزارت راه قرار دهد گفت: این زمین‌ها به هیچ عنوان زمین‌های کشاورزی نیستند و زمین‌هایی هستند که در حریم شهرها قرار دارند و شرایط انجام کشاورزی به دلیل نداشتن آب، وجود ندارد.

وی ادامه داد: موضوع مسکن برای مردم بسیار مهم است و وزارت جهاد کشاورزی تلاش می‌کند تا با در اختیار قرار دادن این زمین‌ها به وزارت راه، در تولید مسکن به کشور کمک کند.

خاوازی گفت: به هیچ وجه این تصور نشود که دشت‌های کشاورزی قرار است به وزارت راه داده شود بلکه زمین‌هایی که به این وزارتخانه داده می‌شود به طور کامل فاقد قابلیت کشت است.

وی افزود: با نشست‌های متوالی، عیوب سامانه بازارگاه شناسایی شد و با بخش خصوصی مکاتبه صورت گرفت تا سامانه جدیدی برای توزیع نهاده‌های دامی تا دو هفته آینده رونمایی شود.

خاوازی همچنین گفت: سامانه جدید طراحی شده و با افتتاح آن سفارش و توزیع نهاده‌های دامی از طریق این سامانه صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: برای توزیع نهاده‌های دامی سیستم جدیدی در نظر گرفته شده تا این نهاده‌ها به صورت خام وارد چرخه تولید نشود به این ترتیب که بخشی به کارخانجات خوراک دام برسند، برخی در اختیار زنجیره‌های تولید قرار گیرند و بخشی دیگر در اختیار صاحبان صنایع سنگین، که با این توزیع نهاده‌ها اثربخشی نظارت‌ها بیشتر خواهد بود و نهاده‌ها در اختیار تولیدکننده قرار می‌گیرد و از واسطه گری‌ها جلوگیری می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت زنجیره‌های تولید در بخش کشاورزی گفت: یکی از مهمترین حلقه‌های این زنجیره صنایع تبدیلی است و با توافقات صورت گرفته با بانک کشاورزی مقرر شده تسهیلات کم بهره در اختیار واحدهای فراوری محصولات کشاورزی قرار گیرد.

خاوازی افزود: زنجیره‌های تولید در بخش کشاورزی باعث حذف واسطه‌ها می‌شود و در همه مجوزهایی که از سوی وزارت کشاورزی صادر می‌شود موضوع زنجیره تولید مدنظر قرار می‌گیرد به این ترتیب که بدانیم واحد تولیدی نهاده‌های خود را چگونه تامین می‌کنند و با چه سازوکاری تولیداتش را روانه بازار می‌کند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در تولید مرغ، چهل زنجیره وجود دارد و کنترل قیمت این محصول در بازار نیز به دلیل حذف واسطه‌ها و ایجاد زنجیره‌های تولید است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت تولید داخل درباره محصولات مختلف گفت: کشاورزی در کشور باید به گونه‌ای اداره شود که تاب آوری آن در برابر مشکلات بالا باشد و این مهم تنها با حمایت از تولید داخلی و حمایت از زنجیره‌های تولید، شکل می‌گیرد.

خاوازی با اشاره به حل مشکل پرداخت یارانه‌های گلخانه‌ها افزود: با مذاکراتی که میان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه شکل گرفت مشکل پرداخت این یارانه‌ها برطرف شد و تسهیلات توسعه گلخانه ها، دامپروری‌ها و سایر رسته‌ها بزودی مجددا پرداخت می‌شود.

وی گفت: صنعت کشاورزی کشور باید برای همه مشکلات، آمادگی کامل داشته باشد و از همه مزیت هایش استفاده کند چنانچه اگر مثلا در مورد گندم برنامه ریزی نشده بود، فشارهای عدیده‌ای به کشور وارد می‌شد و به خودکفایی نمی‌رسیدیم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: با نگاه به بهره وری، می‌توانیم در تولید بسیاری از محصولات راهبردی از جمله چغندر، دانه‌های روغنی و … خودکفا شویم.

خاوازی با اشاره به عزم مبارزه با فساد در وزارت جهاد کشاورزی گفت: هر لحظه که متوجه فساد در بدنه وزارتخانه شوم و اسناد و مدارکی در اختیارم قرار گیرد، لحظه‌ای صبر نمی‌کنم و به کسانی که شبهه فساد دارند، نزدیک نمی‌شوم.

وی با اشاره به مهمترین برنامه‌های خود برای یکسال پیش رو افزود: برنامه اقدام یکساله آماده کرده ایم که محصولات کشاورزی یک میلیون تن افزایش یابد همچنین قول خودکفایی در تولید کره و صرفه جویی ارزی و همچنین اضافه کردن به صادرات به میزان ۵۰۰ میلیون دلار داده ایم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: روی الگوی کشت نیز فعالیت‌های بسیاری انجام شده و برای کشت پاییزه یک الگوی تولید به استانداران ابلاغ می‌شود، اما الگوی کشت نهایی برای تصویب به صورت لایحه در اختیار مجلس قرار می‌گیرد و این الگو پس از تصویب مجلس به طور کامل در کشور ساری و جاری می‌شود.

خاوازی افزود: این که چه محصولی به چه میزان و در کجا کاشته شود بسیار مهم است و تعیین الگوی کشت می‌تواند در جلوگیری از هدر رفت محصولات کشاورزی کمک شایانی بکند.

وی با اشاره به به صرفه نبودن قیمت دانه‌های روغنی برای کشاورزان گفت: در حال حاضر قیمت کلزا چهار هزار و ۳۵۰ تومان است که به صرفه نیست و برای تعیین قیمت مکاتبات زیادی با سازمان برنامه و بودجه شده است امیدواریم بتوانیم در اوایل شهریور قیمت کلزا را به کمیسیون اقتصادی ببریم و قیمت مناسب برای این محصول تصویب شود تا کاشت آن برای کشاورزان مقرون به صرفه باشد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: قانون انتزاع با تصویب سران سه قوه اجرایی شده و براساس این قانون تا مرداد ماه سال آینده باید در همین چارچوب حرکت کنیم تا آن زمان با وزارت صمت برای تنظیم بازار و متضرر نشدن کشاورزان همکاری نزدیک خواهیم داشت و پس از آن در زمان خود برای چگونگی ادامه این قانون تصمیم گیری می‌شود.

کشاورزی پیشران رشد اقتصادی کشور
وزیر جهاد کشاورزی گفت: نقش کشاورزان در رشد و توسعه کشور غیرقابل انکار است و این بخش باعث رشد اقتصادی کشور در سال گذشته شد.

کاظم خاوازی در نشست خبری صبح امروز افزود: در سال گذشته بخش کشاورزی ۸.۸ دهم درصد رشد داشت که باعث مثبت شدن رشد اقتصادی شد و این بخش، پیشران رشد اقتصادی کشور است.
وی گفت: علی رغم تحریم‌های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا، کشاورزان همچنان پای کارند و هیچ یک از این مشکلات با تلاش کشاورزان، امنیت غذایی کشور را به خطر نینداخت.

حمایت وزارت جهاد کشاورزی از استارت آپ‌ها با هدف کنترل قیمت میوه
وزیر جهاد کشاورزی درباره قیمت میوه‌ها گفت: مسئولیت قیمت گذاری میوه‌ها به عهده ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت است، اما وزارتخانه با هدف کنترل قیمت و حذف واسطه‌ها در بخش توزیع، حمایت از استارت آپ‌ها را در دستور کار خود قرار داده است.

کاظم خاوازی افزود: وزارت جهاد کشاورزی همه گونه امکاناتی از قبیل انباری و سیستم توزیع، برای توزیع میوه در اختیار شرکت‌های استارت آپ قرار می‌دهد و استارت آپ‌ها می‌توانند در قالب صنفی در وزارت جهاد کشاورزی قرار بگیرند و از امکانات این وزارتخانه جهت توزیع میوه و حذف واسطه‌ها اقدام کنند ضمن اینکه یکی از دلایل افزایش قیمت ها، حوادث طبیعی همچون سرمازدگی است مثلا در شاهرود به علت اینکه انبارهای زردآلو خوب جانمایی نشده بود، بخشی از این میوه از دست رفت.

وی گفت: وزارت جهاد کشاورزی علاوه بر الگوی تولید و مصرف، از این پس اقداماتی درباره توزیع نیز پیش بینی کرده است که اعمال خواهد شد.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیخرید روزانه هزار تن مرغ از مرغداران داخلی

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین شیرزاد مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: با اعطای نهاده مدت دار و عرضه بیش از یک میل...

کشاورزی‌بازار دائمی صادرات ۱۵ میلیون قطعه‌ای مرغ

به گزارش خبرگزاری مهر، علی ابراهیمی گفت: وزیر جهاد کشاورزی در تعامل با بخش خصوصی حمایت از تولید داخل را برای ورود به باز...

کشاورزیواردات قهوه ۷۵ درصد افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری مهر بر اساس آمار گمرک ایران، واردات قهوه در سال ۱۴۰۲ با رشد ۷۵ درصدی در ارزش به رقم ۱۴۸ میلیون دلار رس...

کشاورزی۶۳.۵ درصد افزایش قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفند در یک سال

به گزارش خبرنگار مهر، نگاهی به سیر صعودی قیمت در بازار گوشت قرمز از اواخر بهار سال گذشته تا امروز، وضعیت صنعت دامپروری ک...