بافت سنی جوان از دلایل کمتر بودن مرگ و میر کمتر کرونا در ایران - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

بافت سنی جوان از دلایل کمتر بودن مرگ و میر کمتر کرونا در ایران

معاون

عضو کمیته ملی اپیدمیولوژی کووید۱۹ با بیان اینکه در مقایسه با بسیاری از کشورهای دنیا، میزان کشندگی کرونا در ایران به طور قابل توجهی کمتر از برخی کشورهای پیشرفته و آمریکایی است، علت این امر را بافت سنی نسبتاً جوان کشور دانست.

به گزارش اکودام به نقل از خبرگزاری تسنیم ، احسان مصطفوی در نشستی ویدئوکنفرانسی که در استودیو سلامت وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: در مقایسه با بسیاری از کشورهای دنیا، میزان کشندگی کرونا در ایران به طور قابل توجهی کمتر از برخی کشورهای پیشرفته و آمریکایی است؛ این مسئله می‌‌تواند متأثر از عوامل مختلف باشد؛ یک فاکتور مهم و تعیین‌‌کننده، بافت سنی نسبتاً جوان کشور ماست که در کشور ما میانه سنی جمعیت حدود ۳۱ سال است یعنی حدود ۵۰ درصد جمعیت سنی کمتر از ۳۱ سال دارند.

وی افزود: در اسپانیا این شاخص ۴۵ سال و در ایتالیا ۴۷ سال است. وقتی سن بالاتر باشد، انتظار می‌رود بیماری‌های زمینه‌ای، سرطان‌ها، چاقی و دیابت، فراوانی بیشتری داشته باشد که عوامل خطر مرگ و میر محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: موضوع دیگر موثر این است که سیستم بهداشتی و درمانی کشور در چند ماه اخیر تلاش‌های زیادی در زمینه غربالگری و شناسایی به موقع و قرنطینه و درمان انجام داده است. در ایران چالش جدی در حوزه درمان نداشتیم.

مصطفوی تصریح کرد: در هفته‌های اخیر روند نسبتا تند صعودی گزارش موارد بیماری دیده می‌شود که تحت تاثیر عوامل مختلف است. در یک ماه اخیر، میزان تست موارد مشکوک به کرونا به طرز قابل توجهی افزایش یافته و از ۱۰ هزار تست در حال حاضر به روزانه ۲۰ هزار تست رسیدیم. وقتی تست بیشتری انجام می‌شود، انتظار می‌رود موارد بیشتری شناسایی شود.

وی افزود: بازگشایی‌ها و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز باعث می‌شود که پیک اپیدمی را شاهد باشیم و انتظار می‌رود موج‌های دوم و سوم بیماری در برخی استان‌ها اتفاق بیفتد. انتظار داریم کشورهایی که روند نزولی ابتلا در هفته‌های اخیر داشتند هم در روزهای آینده افزایش موارد ابتلا را تجربه کنند.

مصطفوی خاطرنشان کرد: بیماری کووید ۱۹ ناشناخته است و زوایای آن برای ما مشخص نیست و انتظار می‌رود بتوانیم با روشن شدن زوایای آن، کنترل بهتری نسبت به این بیماری داشته باشیم.

انتقال ویروس کرونا از طریق نیش حشرات؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا ویروس کرونا از طریق نیش حشرات منتقل می‌‌شود، تصریح کرد: شواهدی مبنی بر این‌‌که انتقال از طریق حشرات اتفاق بیفتد وجود ندارد و به عنوان راه انتقال کووید۱۹ مطرح نیست.

احتمال بروز پیک‌‌های بعدی وجود دارد

وی در پاسخ به این سوال که پیش بینی درباره پیک‌‌های بعدی چگونه است، گفت: نمی‌‌توان جواب روشنی به این موضوع داد؛ اگر می‌‌توانستیم از روزهای اول ظرفیت تست کردن را افزایش بدهیم و افراد سرپایی را از همان روزهای اول با تست کردن شناسایی کنیم؛ شاید منحنی اپیدمی ما متفاوت از آن چیزی بود که امروز می‌‌بینیم شکلی که امروز می‌‌بینیم به تعبیری، یک شکل دو کوهانه است؛ اگر واقع بینانه نگاه کنیم، روند بیماری را یا باید فقط در مورد بیماران بستری بررسی کنیم. این تحلیل می‌گوید پیک اول را رد کردیم و الان در مرحله ثبات هستیم، سیر نزولی طی شده و هم موارد بستری و هم مرگ و میر نوسان نسبتاً ثابتی دارد. هرچند در روزهای اخیر در مورد موارد بستری هم افزایش نسبتاً تدریجی بیماری مشاهده می‌شود و بنابراین دور از ذهن نیست که پیک‌های بعدی بیماری را داشته باشیم، اما انتظار نداریم پیک‌های بعدی به شدت پیکی باشد که در اواسط فروردین داشتیم.

وی افزود: اگر منحنی مرگ را در کشور مشاهده کنیم می‌‌بینیم که پیک اپیدمی را در اواسط فروردین ماه داشتیم و در دوماه اخیر نوسان ملایمی در مورد موارد مرگ را شاهد بودیم؛ تعداد مرگ روزانه بین ۵۰ تا ۸۰ مورد بوده و این مسئله نیز موید این است که پیک اول کرونا را رد کردیم.

وضعیت استان‌‌ها از لحاظ شیوع کرونا

مصطفوی با بیان این‌‌که کشور ما پهنای بسیار زیاد و تفاوت زیادی در زمینه رفتاری و آب و هوایی دارد، گفت: به همین علت، تحلیل استانی دقیق‌‌تر از تحلیل کشوری خواهد بود و شاید برخی استان‌ها پیک‌های دوم و سوم را داشته باشند و برخی هم شاید پس از گذراندن پیک‌‌های شدید، الان در شرایط با ثبات باشند.

وی با بیان اینکه کمیته ملی اپیدمیولوژی تحلیلی را هفتگی منتشر می‌‌کند، گفت: بر اساس داده‌‌های منتهی به ۱۷ خردادماه گفته شده است پیش بینی می‌‌شود روند کشوری بیماری تغییر مختصر صعودی داشته باشد؛ اما در مورد برخی استان‌‌ها که شامل ۱۳ استان است مانند آذربایجان شرقی، هرمزگان، کردستان، مرکزی، یزد، قم، بوشهر، فارس، خراسان جنوبی، همدان، کهگیلویه و بویر احمد، گلستان و کرمان در هفته منتهی به ۱۷ خردادماه یک روند صعودی یا شروع پیک اپیدمی را داشتند. استان‌‌های خوزستان، اصفهان، زنجان، آذربایجان غربی، ایلام، خراسان رضوی و چهارمحال و بختیاری تغییر مختصر صعودی مشاهده می‌‌شود.

وی ادامه داد: در تهران و کرمانشاه نیز روند ثبات با تغییرات مختصر دیده شده است و در مورد خراسان شمالی، البرز و سیستان و بلوچستان نیز اخیراً پیک اپیدمی تجربه شده است. همچنین سه استان خراسان شمالی، البرز و سیستان و بلوچستان اخیراً پیک اپیدمی را تجربه کرده‌‌اند.

وی اضافه کرد: در لرستان، اردبیل، سمنان، مازندران، قزوین و گیلان ناسازگاری داده‌‌ها اجازه تحلیل روند اپیدمی را نداده است؛ منظور از ناسازگاری داده‌‌ها این است که ابتلا و مرگ روند متفاوتی داشته باشند و دلایل آن عوامل مختلفی است؛ مثلاً ممکن است در یک استان، شهرستان‌‌های مختلف روند اپیدمی متفاوتی داشته باشند و در هنگام تحلیل داده‌‌های استان، ناسازگاری بین داده‌‌ها به وجود بیاید. تحلیل‌‌های استانی بیشتر می‌‌تواند به ما بگوید که چه اتفاقی در کشور می‌‌افتد تا این‌‌که بخواهیم تحلیل کشوری داشته باشیم.

مصطفوی با بیان اینکه جامعه جهانی از آنچه با آن مواجه شد متأثر از داده‌‌هایی بود که از چین منتشر شده بود، گفت: وقتی همه جوامع درگیر کرونا شدند شواهد علمی متقن‌‌تری منتشر شد و از زوایای مختلف به بیماری کرونا پرداخته شد و بعضاً حتی تغییراتی توصیه‌‌های سازمان بهداشت جهانی اتفاق افتاد.

عضو کمیته ملی اپیدمیولوژی کووید۱۹ تصریح کرد: آنچه در روزهای اول از کووید۱۹ گفته می‌‌شد این بود که میزان کشندگی بیماری ۲ تا ۳ درصد است و حدود ۱۰ درصد افراد ممکن است بدون علامت باشند و شاخص R0 (عدد مولد نسلی) ۲.۵ بود یعنی در ابتدا گفته می‌‌شد هر فرد آلوده می‌‌تواند به طور میانگین ۲.۵ نفر را آلوده کند. اکنون شواهد علمی بیشتر شده است و شواهدی هست که می‌‌گوید میزان کشندگی بیماری کرونا کمتر از دو تا سه درصدی است که در روزهای ابتدایی گفته می‌‌شد و مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌‌های واگیر آمریکا گفته است میزان کشندگی بیماری شاید کمتر از ۰.۳ درصد باشد.

وی ادامه داد: همچنین گفته می‌‌شود که شاید بیش از یک سوم جمعیت، افراد بی‌‌علامت باشند. امروز گزارشی از سازمان بهداشت جهانی منتشر شده که اشاره می‌‌کند افراد بی‌‌علامت نقش خیلی جدی در انتقال بیماری کووید۱۹ ندارند؛ که این امر می‌‌تواند تغییردهنده چارچوب‌‌های پیشگیری باشد.

مصطفوی با بیان اینکه هرچه زوایای این بیماری بر ما روشن‌‌تر می‌‌شود می‌‌تواند در اقدامات مداخله پیشگیری و درمانی ما موثر باشد، خاطرنشان کرد: سوئد از معدود کشورهای اروپایی بود که از روز اول سخت‌‌گیری‌‌های زیادی در مورد مداخلات کووید۱۹ انجام نداد و بستن مراکز مختلف تجمعی را جدی نگرفت و در مقایسه با برخی کشورهای همسایه‌‌اش مرگ و میر بیشتری داشته است. اخیراً مغز متفکر سوئد اعلام کرده که اگر با دانش و اطلاعات امروزی که داریم حتماً سیاستی مابین آنچه سوئد به آن عمل کرد و آن چیزی که جهان از آن پیروی می‌‌کرد دنبال می‌‌کردیم تا سوئد کمتر درگیر کرونا شود.

سرخط اخبار بهداشت و سلامت

بهداشت و سلامتبسته ماندگاری پرستاران به زودی اجرایی می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس عبادی در نشست شورای هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، افزود: به دستور رئیس جمهور، لایحه حمای...

بهداشت و سلامتکدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالودرمانی هستند

به گزارش خبرگزاری مهر، مریم مشهود گفت: متأسفانه مشاهده می‌شود افرادی به صورت مستقیم زالو را از طریق فضای مجازی یا سایر ت...

بهداشت و سلامتبرنامه سلامت خانواده؛ موازی کاری یا ایده ای نو!

به گزارش خبرنگار مهر، هفته سلامت مناسبتی است که سالانه در اردیبهشت ماه، برای ترویج مفاهیم کلیدی سلامت و گفتمان‌سازی در ج...

بهداشت و سلامتغذاهای دریایی خطر قرارگیری در معرض مواد شیمیایی را افزایش می دهند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث لاین، یک مطالعه جدید نشان داد افرادی که به طور منظم غذاهای دریایی می‌خورند ممکن است خ...