بزودی با انباشت سیب‌زمینی و پیاز روبه‌رو می‌شویم/ کشاورزان با کمبود کود و سم مواجه هستند - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

بزودی با انباشت سیب‌زمینی و پیاز روبه‌رو می‌شویم/ کشاورزان با کمبود کود و سم مواجه هستند

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران گفت: نوسانات موجود در بازار ارز موجب ایجاد بازار سیاه برای سم و کود شده است.

به گزارش اکودام به نقل از شبکه خبری صنایع غذایی ایران ; رضا نورانی درخصوص افزایش مازاد تولید گوجه فرنگی گفت: مشکلات پیش‌روی تولیدات محصولات جالیزی از جمله هندوانه، گوجه فرنگی، ملون، پیاز، سیب زمینی و غیره به دلیل نبود الگوی کشت درست است.
وی با بیان اینکه کشاورزان در تولیدات خود قیمت محصولات فصل‌های گذشته را در نظر می‌گیرند، گفت: برای مثال اگر قیمت محصولی در زمستان افزایش داشته، کشاورزان بدون در نظر گرفتن الگوی کشت مناسب و اطلاعات دقیق در مورد محصول اقدام به تولید آن می‌کنند. این مسئله موجب می‌شود که در زمان پیک تولید با افزایش مازاد و وضعیت اسفبار تولید محصولات کشاورزی رخ دهد. لازم به ذکر است که در آینده‌ای نزدیک این اوضاع برای محصولات سیب زمینی و پیاز نیز رخ خواهد داد؛ تا حدی که حتی جمع‌آوری این محصولات در زمین‌های کشاورزی صرفه اقتصادی نخواهد داشت.
نورانی با بیان اینکه گوجه فرنگی نیز جزو همین محصولات است، گفت: اگر در زمستان قیمت گوجه فرنگی کیلویی ۱۰ هزار تومان بوده است قیمت این محصول در حال حاضر در میادین عمده به ۳۰۰۰ تومان رسیده است که این نشان‌دهنده انبوه تولید این محصول است. توجه شود که اگر قیمت گوجه فرنگی گلخانه‌ای به ۳۰۰۰ تومان برسد  قیمت بوته‌ای این محصول به ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان خواهد بود. در نتیجه برای تولیدکننده مقرون به صرفه نبوده در نتیجه کشاورز معترض خواهد شد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی اقدام به تضمین خرید گوجه فرنگی کرده است، گفت: این یک سیاست نادرست است و مشخص نیست که تا چه زمانی ادامه خواهد یافت و اگر قرار است خریدی تضمین شود حتما باید براساس الگوی کشت ارائه شود و کشاورزان در صورت عمل به آن با تضمین خرید مازاد تولید مواجه باشند و اگر همه بخواهند بدون اصول تولید اقدام به تولید محصول کنند نمی‌توان اوضاع را کنترل کرد. با توجه به آنکه این مسئله بودجه کلانی را از طرف دولت طلب می‌کند، این فرایند روزی متوقف شده و کشاورزان متضرر خواهند شد.
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران افزود: بنابراین مسئله الگوی کشت صحیح حتما باید به کشاورزان ارائه شده و از طرفی دیگر تضمین مازاد تولید نیز توسط دولت اتفاق بیفتد تا مشکلی برای هر دو طرف رخ ندهد.
وی با بیان اینکه مشکل فعلی کشاورزی در حال حاضر نهاده‌های کشاورزی از جمله سم و کود است، گفت: قیمت این نهاده‌ها به شدت افزایش یافته و گاهاً نایاب شده است. در گذشته دفاتر حمایت کشاورزی در همه روستاها موجود بود و امروزه نیاز است که آنها را تقویت کنیم.
نورانی با اشاره به مشکلات متاثر از نوسانات ارز در این حوزه گفت: نوسانات حاکم در بازار ارز موجب شده است که ارز از کشور خارج شود اما کالا به دست مصرف‌کننده واقعی نرسد و از طرفی دیگر برخی از کارخانجات به دلیل عدم ثبات نرخ ارز از فروش محصولات خودداری کنند.
وی افزود: همه این مسائل موجب ایجاد مشکلات جدیدی برای کشاورز شده و با توجه به آنکه نیاز است که کشاورز آفات زمین‌های کشاورزی را به موقع دور کرده و کود را در زمان مناسب به محصول برساند، کشاورز مواد مورد نیاز خود را از بازار آزاد خریداری می‌کند که این مسئله موجب ایجاد بازار سیاه، افزایش هزینه‌های تولید و افزایش مازاد تولید خواهد شد.
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران با تاکید بر اینکه نیاز است که کنترل و نظارت دقیق و دائمی روی نهاده‌های کشاورزی اتفاق بیفتد، گفت: این نظارت‌ها باید به صورت دائمی باشد تا موجب گسترش مشکلات گریبان‌گیر سم و کود در سایر کالاهای مورد نیاز کشاورز از جمله ماشین‌آلات، نایلون‌های گلخانه‌ای و غیره نشود.
وی در خصوص صادرات گوجه فرنگی به پاکستان و افغانستان نیز گفت: در زمان فعلی که فصل کشت این محصول در این دو کشور نیز فرا رسیده است بنابراین واردات آن برای آنها صرفه اقتصادی ندارد اما صادراتی  به کشورهای حوزه خلیج فارس داریم. مشکل مطرح شده در این مسئله این است که هزینه‌های حمل و نقل جاده‌ای ما به این کشورها با افزایش ۳۰۰ درصدی مواجه است. در صورتی که هیچ نظارتی بر این مسئله اتفاق نمی‌افتد بنابراین نیاز است که نظارت‌های دقیقی در بحث حمل و نقل و کشت رخ دهد.
نورانی با بیان اینکه مبارزه با گرانفروشی باید به صورت دائمی اتفاق بیفتد، در خصوص تبدیل این تولیدات به کنسانتره نیز گفت: با توجه به محدودیت‌ها در صنایع تبدیلی و محدودیت‌های فعالیت فصلی کارخانجات تمام فعالیت‌های صنایع تکمیلی و غذایی باید بر طبق برنامه‌ریزی اتفاق بیفتد تا تولیدکننده از نحوه تولید و بازار فروش محصولات خود مطلع شود.
وی در خصوص راهکارهای موجود برای کنترل این بازار نیز گفت: در مرحله اول نیاز است که نظارت‌های دقیقی بر بازار لوازم مورد نیاز تولید و صادرکننده مانند کارتن، سبد، کاغذ و مقوا که مورد استفاده روزمره تولید و صادرکننده است رخ دهند و در مرحله دوم نیز باید نظارت‌هایی بر قیمت‌های بی‌حد و حساب شرکت‌های حمل و نقل صورت گیرد. زیرا نمی‌توان با افزایش ۳۰۰ درصدی یک‌شبه هزینه حمل و نقل به رونق صادرات دست یافت.
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران با تاکید بر اینکه افزایش ناگهانی و ۳۰۰ درصدی هزینه حمل و نقل ناشی از سوداگری افراد سودجو است، گفت: این افزایش به دلیل افزایش حجم صادرات در موقعیت فعلی است و با ادامه این روند نه تولید و نه صادرات رونق نخواهد یافت.
سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیاعلام نرخ هر کیلو گرم گوشت بوقلمون در میادین و بازارهای تره بار

به گزارش خبرنگار مهر، قیمت هر کیلو گرم گوشت بوقلمون از سوی سازمان مدیریت میادین و تره بار میوه و تره بار اعلام شد. هر ک...

کشاورزیهر کیلوگرم رطب مضاعفی ۹۰هزار تومان در میادین تره بار عرضه می شود

به گزارش خبرنگار مهر، آخرین قیمت خرما در میادین و بازارهای میوه و تره بار از سوی سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهر...

کشاورزیلزوم درخواست گواهی بهداشت گیاهی هنگام خرید نهال

به گزارش خبرگزاری مهر، فاطمه موحدخواه، مدیر دفتر تهیه و تدوین ضوابط، استانداردها و برنامه‌های کنترل سازمان حفظ نباتات کش...

کشاورزینوروزگاه عشایری، فرصتی برای تجربه زندگی عشایر

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی میزبان، معاون سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اهمیت هرچه بیشتر آشنا شدن عموم مردم با ابع...