"فاویپیراویر" هنوز برای درمان کرونا نمره قبولی نگرفته است/ صادرات کیت‌‌های سرولوژی به کشورهای پیشرفته - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

“فاویپیراویر” هنوز برای درمان کرونا نمره قبولی نگرفته است/ صادرات کیت‌‌های سرولوژی به کشورهای پیشرفته

فاویپیراویر

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه داروی فاویپیراویر تا این لحظه نتوانسته در درمان کرونا نمره قبولی بگیرد، گفت: کیت‌‌های سرولوژی در کشور ما به وفور تولید می‌‌شود و ما صادرات کیت‌‌های سرولوژی را به کشورهای مطرح جهان آزاد کردیم.

به گزارش اکودام به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ دکتر محمدرضا شانه ساز با بیان اینکه پارچه‌‌ای که در کشور تولید می‌‌کنیم کیفیت بهتری نسبت به انواع خارجی لباس‌‌های محافظتی دارد، اظهار کرد: در زمینه کیت صادر کننده‌‌ایم و تست‌‌های سرولوژی را صادر می‌‌کنیم. در زمینه تولید ونتیلاتور نیز نیاز کشور را برطرف کرده‌‌ایم و دپوهایی که احتمال می‌‌دهیم در پیک‌‌های بعدی مورد استفاده قرار دهیم را انجام می‌‌دهیم و سعی می‌‌کنیم زمینه صادرات را نیز فراهم کنیم؛ امیدواریم جزو کشورهای پیشتاز در زمینه تولید دارو واکسن کرونا باشیم.

داروی فاویپیراویر نمره قابل قبولی نگرفت

شانه ساز با اشاره به داروهای درمان کرونا خاطرنشان کرد: داروی فاویپیراویر در فاز نهایی مطالعه است و تا این لحظه در درمان کرونا نتوانسته است نمره قبولی بگیرد. داروی رمدسیویر نیز در برخی کشورها توصیه شده است و بارقه‌‌های امید درباره این دارو پررنگ‌‌تر شده است اما نمی‌‌توان اظهارنظر قطعی داشت و این داروها باید همزمان با داروهای دیگر برای درمان کرونا مورد استفاده قرار بگیرند. ما جزو معدود کشورهایی هستیم که این داروها را مورد کارآزمایی بالینی قرار می‌‌دهیم و ظرفیت و توان تولید هر دو دارو را داریم.

وی افزود: در کشور چند مرکز خصوصی و مراکز وابسته به دولت در حال کردن در این زمینه‌‌ تولید واکسن‌‌اند و محققین ما در زمینه تولید واکسن در حال تلاشند؛ ویروس پیچیده است و حدود یکسال طول می‌‌کشد که واکسن تولید شود.

مشکل در واردات داروی بیماران ام‌‌پی‌‌اس

وی با اشاره به وضعیت بیماران خاص، تصریح کرد: به جز موارد خاصی که ناشی از تحریم‌‌هاست مشکلی در زمینه داروهای بیماران خاص وجود ندارد. در خصوص بیماران تالاسمی نیز مشکلی برای تأمین داروهایشان نداریم؛ البته در دنیا تمام پروازها کم شده است و این امر مزید بر مشکلات قبلی ما مانند تحریم‌‌ها شده است اما به این بیماران اطمینان خاطر می‌‌دهیم که نگرانی نداشته باشند؛ در بیماران ام‌‌پی‌‌اس مشکل داریم که شرکت‌‌های خارجی از ترس آمریکا توان صادر کردن داروی این بیماران را ندارند.

دپوی ۱۰ برابری واکسن آنفلوآنزا نسبت به سال گذشته

وی در خصوص ذخایر واکسن آنفلوآنزا تصریح کرد: در بخش بهداشت حدود ۱۰ برابر سال گذشته برای گروه‌‌های آسیب‌‌پذیر این واکسن را پیش‌‌بینی کرده‌‌ایم و تأمین ارز و اعتبار آن به سرعت در حال انجام است و این واکسن هر سال به دلیل تغییر ویروس آنفلوآنزا تغییر می‌‌کند و سعی می‌‌کنیم و امیدواریم که مشکلات بانکی نداشته باشیم و از سال‌‌های بعد می‌‌توانیم واکسن ایرانی را نیز تولید کنیم.

تولید روزانه ۲ میلیون ماسک

شانه ساز اضافه کرد: اینکه کشوری در معرض شدیدترین و بی‌‌سابقه‌‌ترین تحریم‌‌ها قرار دارد و برخی کشورها تصور می‌‌کنند که کمبود دارد اما برای صادرات اقلام اعلام آمادگی می‌‌کند به دلیل لطف خدا و پای کار بودن مردم است. روزانه بیش از ۲ میلیون ماسک تولید می‌‌شود و ماسک N95 در حال حاضر ۲۰۰ هزار عدد تولید می‌‌شود. با توجه به اینکه دپوها و ذخایر در حال تکمیل است اجازه صادرات را نیز به صادرکنندگان خواهیم داد.

وی ادامه داد: در زمینه محلول‌‌ها و ژل‌‌های ضدعفونی‌‌کننده نیز توانستیم این اقلام را در اختیار مردم قرار دهیم. نیاز در ابتدا بسیار زیاد بود اما ظرف مدت کوتاهی این اقلام تولید شد. در لباس‌‌های حفاظتی قبلاً کمتر از ۲۰۰۰ لباس در روز تولید داشتیم که پارچه‌‌هایشان وارداتی بود اما پس از کرونا لباس‌‌هایی از جنس پارچه‌‌های لطیف تولید کردیم که از نمونه‌‌های مشابه کیفیت بهتری دارد و مورد تأیید سازمان انرژی اتمی نیز قرار گرفته است. این پارچه‌‌ها به صورتی هستند که از بیرون لباس هیچ چیز وارد لباس نمی‌‌شود اما از داخل لباس تعریق را دفع می‌‌کند؛ به زودی با پر شدن دپوهای خود در زمینه این لباس‌‌ها در دانشگاه‌‌های علوم پزشکی کشور، به صادرات این لباس‌‌ها نیز خواهیم پرداخت.

نیمایی شدن ارز داروهای بدون نسخه

شانه ساز در خصوص نیمایی شدن ارز برخی داروها گفت: ۳۰ درصد داروهای ساخته شده ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌‌گرفت و این ارز به مواد موثره تخصیص می‌‌یافت و بقیه اجزا با ارز نیمایی محاسبه می‌‌شد؛ اینکه ما مواد موثره داروهای OTC (داروهای بدون نسخه) را با ارز نیمایی تأمین خواهیم کرد به معنای افزایش قیمت این داروها خارج از میزان نرمال تورم کشور نخواهد بود. هرچه به تولید داخل توجه جدی‌‌تری داشته باشیم قیمت نیز به نفع مصرف کننده خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار تسنیم که وضعیت تولید کیت در کشور ما چگونه است، بیان کرد: کیت‌‌های سرولوژی در کشور ما به وفور تولید می‌‌شود و ما صادرات کیت‌‌های سرولوژی را آزاد کردیم و درباره سایر انواع کیت‌‌ها نیز می‌‌خواهیم ذخایر خود را تکمیل کنیم و به همین دلیل جلوی واردات آن‌‌ها را نگرفته‌‌ایم. اجازه واردات برخی اقلام مانند ماسک‌‌ها و الکل را متوقف کرده‌‌ایم و در زمینه کیت و ونتیلاتور با وجود اینکه در کشور تولید می‌‌شود می‌‌خواهیم اگر پیکی رخ بدهد دچار بحران نشویم و برای همین جلوی واردات آن را نگرفتیم و واردات کیت نیز در آینده متوقف خواهد شد.

وی با بیان اینکه در کمیته علمی کرونا انواع کیت‌‌ها مورد بحث و بررسی قرار می‌‌گیرد، گفت: برخی کشورها تست‌‌های سرولوژیک را قبول دارند؛ متخصصین کشور ما انواع دیگر کیت‌‌ها را به کیت‌‌های سرولوژیک ترجیح می‌‌دهند اما این کیت‌‌ها در کشور ما تولید و بسیاری از اقلام به کشورهای مطرح دنیا صادر می‌‌شود و در داروسازی و بخش‌‌های مختلف کشور ما در زمینه مسائل علمی و تحقیقاتی جزو کشورهای برتر دنیا هستیم و وزرای بهداشت ناحیه ِامرو (EMRO) در بازدید از کشور ما به این مسئله اذعان داشته‌‌اند.

برخورد با تبلیغات کالاهای آسیب‌‌رسان به سلامت

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم درباره تبلیغات کالاهای آسیب‌‌رسان به سلامت در رسانه ملی، تأکید کرد: تبلیغات این کالاها در شبکه‌‌های خارجی و معاند، غیرقانونی است و با آن برخورد می‌‌شود و آنچه که در شبکه رسمی کشور در حال تبلیغ است توسط کمیته‌‌ای در قانون مبارزه با قاچاق و همکاری‌‌هایی با سازمان نظام پزشکی انجام می‌‌شود و باید از ما مجوز برای تبلیغات این کالاها اخذ شود و اگر این تبلیغات اغواگرانه باشد به محض اینکه همکاران ما آن از آن مطلع شوند علیه آن‌‌ها در مراجع قضایی طرح دعوی می‌‌شود.

چرا قیمت ماسک بالاست؟

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی مبنی بر بالا بودن قیمت ماسک در کشور تصریح کرد: چند نوع ماسک داریم. ماسک N95 مورد نیاز کادر درمان است که در کشور تولید می‌‌شود و نسبت به نمونه‌‌‌‌های خارجی قیمت کمتری دارد. سه نوع ماسک داریم؛ یکی ماسک سه لایه که قیمتش زیر ۱۰۰۰ تومان تعیین شده است؛ نوع دیگر ماسک، ماسکی است که توسط بسیج اصناف تولید و تا قیمت ۲۰۰۰ تومان عرضه می‌‌شود؛ نوع دیگری از ماسک وارداتی است که بخشی از آن‌‌ها وارد شده و بخش دیگر ثبت سفارش شده‌‌اند که قیمت بالاتری تا ۵۰۰۰ تومان نیز دارند. ما همه موانع را برای تولید این اقلام در کشور برداشتیم. در زمینه دستکش نیز کمبودی نداریم و از دستکش‌‌های فریزری تا لاتکس تولید می‌‌شود. ماده اولیه دستکش لاتکس وارداتی است که ممکن است این امر باعث بالاتر بودن قیمت این دستکش‌‌ها باشد.

واردات وارفارین قیمت تمام شده کمتری دارد

وی در خصوص داروی وارفارین خاطرنشان کرد: در این دارو دانش فنی تولید داخل داریم؛ برخی کشورهای خارجی تیراژ بالایی از این دارو را تولید می‌‌کنند و برای همین قیمت پایین‌‌تری دارند و به همین دلیل آن را وارد می‌‌کنیم؛ نمونه‌‌های تولیدداخل قیمت تمام شده بیشتری خواهند داشت و ممکن است فشار بیشتری به سازمان‌‌های بیمه‌‌گر وارد کنند.

سرخط اخبار بهداشت و سلامت

بهداشت و سلامتوزیر بهداشت: راوی دفاع مقدس هستم

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام عین اللهی ظهر امروز شنبه ضمن حضور در زیارتگاه شهدای هویزه و ادای احترام به مقام شامخ شهید سی...

بهداشت و سلامتوزیر بهداشت: راوی دفاع مقدس هستم / مسؤول اورژانس جنگ بودم

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام عین اللهی ظهر امروز شنبه ضمن حضور در زیارتگاه شهدای هویزه و ادای احترام به مقام شامخ شهید سی...

بهداشت و سلامتامسال ۳۵۰ هزار میلیارد ریال یارانه دارو پرداخت شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان برنامه و بودجه کشور، داوود منظور اظهار کرد: دولت سیزدهم بنا دارد خدمات حوزه سلامت...

بهداشت و سلامتآیا استفاده از لوازم آرایشی برای زنان باردار خطر دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، زهرا نائیجی، درباره برخی اقدامات زیبایی غیر ضروری و ممنوع برای زنان توضیحاتی داد و اظهار کرد: دور...