تبلیغ آزمایش خون برای تشخیص سریع کرونا چقدر صحت دارد؟ - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

تبلیغ آزمایش خون برای تشخیص سریع کرونا چقدر صحت دارد؟

دکتر جان بابایی

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه:«تشخیص قطعی کرونا براساس تست پی سی ار است.» از افزایش ۲۰ درصدی موارد بستری در سه بیمارستان اهواز و دزفول و ابادان خبر داد.

به گزارش اکودام ، دکتر جان بابایی در نشست خبری با خبرنگاران از طریق ویدئوکنفرانس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آزمایشگاه های بسیاری تبلیغ انجام آزمایش خون برای تشخیص سریع کرونا را می کنند این ازمایش چقدر قابل اطمینان است، ‌گفت:« تشخیص قطعی کرونا براساس تست پی سی ار است که خود ویروس را بررسی می کند. تست سرولوژیک که در کشور رایج شده به صورت یک کار تحقیقاتی استفاده می شود و فعلا برای تشخیص کرونا نیست و در آینده هم برای تشخیص کرونا نیست چون در هفته اول که فرد علایم دارد ممکن است که تست آنتی بادی IgM امکان در در ۵۰ درصد مثبت شود ولی در هفته های دوم و سوم میزان IgG بالا می رود. ما هیچ روش ازمایش خونی برای تشخیص کرونا نداریم و سایر ازمایشاتی که انجام می شود صرفا کمکی است.»

وی درباره علایم جدید بیماری کرونا از جمله عارضه تغییر رنگ پوست، گفت:« علایم اولیه ای که مبنای تشخیص بیماری کرونا است تب، لرز، سرفه خشک و تنگی نفس است که یکسری علایم همراه هم دیده شده که علایم تشخیص بیماری نیست که شایع ترین آن خستگی زودرس یا عوارض گوارشی است یا علایم مرتبط با تغییرات پوستی که به دو شکل است عارضه استیون جانسون ناشی از مصرف داروهای کرونا است اما اینها مبنای تشخیص کرونا نیستند. این علایم در پرونده بیماران ثبت می شود. ما سامانه آوا و سپاس را داریم که این اطلاعات جمع آوری می شود که بتوانیم سایر علایم کرونا را گزارش دهیم.»

وی درباره مرگ های پنهان در آینده بر اثر مراجعات دیرهنگام بیماران به دلیل ترس از کرونا، گفت:«مرگ های پنهان در هر کشوری ممکن است باشد در کشور ما مرگ پنهان کم است چون تعداد اسایشگاه سالمندان در کشور ما کم است. در آسایشگاه سالمندان و زندان ها می توانیم مرگ های پنهان را داشته باشیم ما جمع آوری معتادان را عقب انداختیم چرا که می توانست باعث مرگ های پنهان در نقاهتگاه ها شود. ممکن است مرگ های پنهان در هرجای دنیا وجود داشته باشد اما در ایران کمتر است.»

وی گفت:« مراجعاتی که بیمارستان ها دارند می تواند نمودی از وضعیت وخامت بیماری باشد.در حال حاضر بیماران مراجعه کننده بر اثر کرونا خیلی بدحال نیستند این در حالی است که قبل از عید بیماران بدحال بودند و اما الان حال عمومی بیماران نسبت به قبل از عید بهتر است و کمتر نیاز به بستری در ای سی یو دارند. اینکه افرادی به خاطر بدحال بودن در خانه فوت کنند امکانش کمتر است.»

وی درباره آخرین وضعیت تولید تست های سرولوژیک در کشور گفت:« تست های سرولوژیک فعلا در مرحله تحقیقات است و در حال مطالعه بر روی آن هستیم. گزارش اولیه ای دیروز داشتیم که اگر به صورت رسمی بیاید اعلام می کنیم که چند درصد افراد تست سرولوژیک آنها مثبت شده است.»

وی افزود:« در مورد کیفیت کیت های تشخیصی انستیتو پاستور واداره کل آزمایشگاهها نظر می دهند. تست پی سی آر خیلی غلط ندارد ولی کیت های سرولوژی که در برخی آزمایشگاهها استفاده می شوند، ممکن است دقت آنها متفاوت داشته باشد اما کیت تولید داخل پی سی آر مشکلی ندارد و قابلیت صادارت هم دارد.»

وی گفت:« بهبودیافتگان کرونا برای بازگشت به محل کار خود باید رعایت فاصله زمانی بهبودی از بیماری را داشته باشند و تست پی سی ار آنها منفی شده باشد همچنین تست سرولوژیک را برای برگشت به کار حساب می کنیم.»

وی درباره اعتراض ماماها به انتصاب متخصص زنان به ریاست اداره مامایی در برخی دانشگاه ها گفت:« دانشگاه ها اداره مامایی نیست که مختص ماماها باشد این یک چیز نوشته شده و قانون نیست که باید ماما به ریاست اداره مامایی دانشگاه ها برسد.»

وی افزود:« نزدیک به یک میلیون مراقبت همکاران ماما از مادران مبتلا به کرونا را داشتیم و بیش از ۷۰۰ مورد قطعی ابتلا به کرونا را در زنان باردار داشتیم در این راستا بیش از ۳۰۰ نفر از همکاران ماما مبتلا به کرونا شدند علیرغم اینکه می دانستند مادر باردار کرونا دارد ولی از خدمت رسانی امتناع نکردند که جای تقدیر دارد.»

وی درباره روند صعودی کرونا در ۱۵ استان گفت:« ما دو آمار داریم یکی آمار غربالگری که معاونت بهداشت انجام می دهد و بالغ بر ۱۳۰ ازمایشگاه داریم که ممکن است موارد مثبت کرونا بیشتر باشد ولی درباره روند رو به افزایش در حوزه درمان فقط یک دانشگاه داشتیم که خوزستان بود که روند افزایش ۲۰ درصدی بستری در سه بیمارستان اهواز و دزفول و ابادان داشت که روند ثابتی دارد که یک تیمی را برای بررسی فرستادیم قاطبه بیماران بدحال نیستند.»

وی در پاسخ به وضعیت تهران در یک هفته گذشته از نظر کرونا، گفت:« در تهران شرایط ارامی داریم و روند ملایم رو به کاهش بستری را داریم. میزان بیماران بدحال روز به روز کمتر می شود و میزان سرپایی هم روند رو به کاهشی دارد به خاطر اینکه اجتماعات و رفت و امدها بیشتر شده میزان شیوع سرعت ملایمی دارد ولی روند رو به افزایشی در تهران نداریم.»

وی درباره بازگشایی مدارس گفت:« هنوزستاد ملی مبارزه با کرونا به صورت قطعی درباره بازگشایی مدارس تصمیم نگرفته اند.»
وی درباره پروتکل درمانی کرونا در کشور گفت:« تا الان ۶ پروتکل کلی برای درمان بیماران سرپایی و بستری کرونا مثبت داشتیم. آخرین پروتکل درمانی را سه روز پیش ابلاغ کردیم و در این پروتکل داروی جدیدی نداریم. تجویز داروی کلروکین در این پروتکل وجود دارد. هنوز به یک نقطه قطعی در پروتکل درمانی کرونا نرسیدیم. در چین یک مطالعه وسیع انجام شد و داروی رمدسیویر را برای درمان کرونا رد کردند واین دارو فقط مدت دوره بیماری را کوتاه می کند و تاثیری در کاهش مرگ و میر ندارد. داروی فاویپیراویر نیز اثراتی برای کاهش مرگ و میر ندارد و دوره ویروس را کوتاه می کند. هنوز مطالعات درباره داروی رمدسیویر کامل نشده است.»

وی درباره پلاسما درمانی کرونا گفت:« فعلا فاز اولیه مطالعاتی آن انجام شده است و شدت بیماری در بیمارانی پلاسمادرمانی شده اند، کمتر شده است.در حال حاضر مطالعات اثر پلاسمادرمانی بر کرونا بر روی ۶۰ بیمار انجام شده و باید تحقیقات بر روی ۲۰۰ بیمار دیگر نیز انجام شود و نتیجه آن با بیمارانی که پلاسمادرمانی نشده اند مقایسه شود تا به طور قطع در مورد اثرات پلاسما درمانی بگوییم . زیرساخت مناسبی برای پلاسمادرمانی به دلیل اهدای بالای خون در کشور داریم.»

وی درباره احتمال ابتلای مجدد بهبودیافتگان کرونا گفت:« در مورد احتمال ابتلای مجدد بهبودیافتگان کرونا دو مطالعه در ژاپن و کره جنوبی انجام شده است که احتمال دادند تا ۱۵ درصد ممکن است فرد بهبود یافته مجددا مبتلا شود البته مطالعه در این زمینه محدود بوده و دانش ما تکمیل نشده و حداقل باید دو سال زمان بگذرد.»

وی درباره میزان ابتلا و فوت کودکان بر اثر کرونا گفت:« کمتر از ۱۰ مورد ابتلای کودکان به کرونا را داشتیم که همه بیماری زمینه ای داشتند که ایمنی بدنشان پایین بوده به همین خاطر فوت کردند.»

وی درباره اختصاص کدهای بین المللی برای برای شناسایی مبتلایان به کرونا، گفت:« ما در بیمارستان‌ها برای کرونا دو کد داریم که کدهای بین‌المللی هستند. یکی کد ۷۰۱ برای افرادی که تست پی سی آر آنها برای کرونا مثبت است و دیگری کد ۷۰۲ که افراد محتمل به کرونا هستند که بر اساس اقدامات تشخیصی، ‌ تشخیص داده می‌شود ولی تست پی سی آر آنها منفی است؛ قرار است دانشگاه‌های علوم پزشکی بر اساس این کدها موارد را اصلاح کنند. این کدها بین المللی هستند و همه کشورها موظف هستند این کدها را اصلاح کنند. ما هم در ایران در حال اصلاح این کدها هستیم و به زودی با جمع بندی آن می توانیم تعداد موارد محتمل به کرونا را نیز در ایران اعلام کنیم.»

وی در ادامه گفت:« ما کد جدیدی تعریف کردیم به نام کد C۱۹ که به زودی ابلاغ می شود. این کد برای بیمارانی است که در مطب پزشکان مشکوک به کرونا تشخیص داده می‌شوند و با این کد معلوم می‌شود که در کدام بیمارستان و چه بخشی بستری شده و چه مسیری از درمان را طی می‌کنند. این کد مانند کد ۲۴۷ برای سکته های قلبی و ۷۲۴ برای سکته های مغزی است تعریف شده و با این کد مسیر درمان و پیگیری افراد مشخص می‌شود.»

وی درباره تاثیر ریزگردها در شیوع کرونا گفت:«اثر ریزگردها بر شیوع کرونا ثابت شده نیست ولی اگر جریان هوا وجود نداشته باشد احتمال ابتلا را بالا می برد بخصوص که فصل گرما شروع می شود استفاده از کولرها به دلیل اینکه فضای اتاق را مرطوب می کند احتمال انتقال را بیشتر می کند، استفاده از پنکه نیز احتمالا شرایط را بدتر می کند. ولی باید تاثیر ریزگردها بر روی کرونا مطالعه شود.»

وی درباره اقدامات وزارت بهداشت برای افسردگی مبتلایان به کرونا گفت:« نقش وزارت بهداشت در اینباره بیشتر مشاوره روانپزشکی است اگر افسردگی به خاطر بیماری کرونا باشد در دستورالعمل ابلاغی به دانشگاه ها یک مبحث درباره خدمات روانشناسی و روان درمانی وجود دارد ولی اگر علت افسردگی افراد مسایل دیگری باشد این در حیطه وزارت بهداشت نیست.»

وی درباره عدم بازگشایی کلینیک ها گفت:« کلینیک های دولتی بازگشایی شده اند به کلینیک های خصوصی نیز اجازه بازگشایی دادیم حتی به کلینیک های پوست اجازه بازگشایی با رعایت تمهیدات دادیم. نمی توانیم پزشکی را مجبور کنیم که مطبش را باز کند اما اگر عدم بازگشایی مطب ها طولانی شود با نظام پزشکی برای مجوز مطب انها تصمیم گیری می کنیم.»

وی درباره وضعیت داروی بیماران خاص در کشور گفت:« سال گذشته ذخیره دارویی بیماران خاص خوب بوده البته کمبود امپول دسفوناک برای بیماران تالاسمی را داشتیم که به شرکت مربوطه گفتیم تولید آن را بیشتر کند. در مجموع کمبودی در زمینه داروی بیماران خاص نداریم.»
وی درباره عدم مراجعه بیماران سرطانی برای شیمی درمانی به دلیل ترس از کرونا گفت:« تمام بخش های شیمی درمانی ما فعال بوده اگر بیمار خودش برای درمان مراجعه نکرد نمی توانیم با کسی برخورد کنیم. تعدادی از بیماران از شهرستان برای تهران امدند اگر جایی به بیماران مبتلا به سرطان خدمات ندادند اعلام کنید.»

سرخط اخبار بهداشت و سلامت

بهداشت و سلامتبسته ماندگاری پرستاران به زودی اجرایی می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس عبادی در نشست شورای هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، افزود: به دستور رئیس جمهور، لایحه حمای...

بهداشت و سلامتکدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالودرمانی هستند

به گزارش خبرگزاری مهر، مریم مشهود گفت: متأسفانه مشاهده می‌شود افرادی به صورت مستقیم زالو را از طریق فضای مجازی یا سایر ت...

بهداشت و سلامتبرنامه سلامت خانواده؛ موازی کاری یا ایده ای نو!

به گزارش خبرنگار مهر، هفته سلامت مناسبتی است که سالانه در اردیبهشت ماه، برای ترویج مفاهیم کلیدی سلامت و گفتمان‌سازی در ج...

بهداشت و سلامتغذاهای دریایی خطر قرارگیری در معرض مواد شیمیایی را افزایش می دهند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث لاین، یک مطالعه جدید نشان داد افرادی که به طور منظم غذاهای دریایی می‌خورند ممکن است خ...