تضعیف سیستم ایمنی بدن با مصرف خودسرانه مکمل‌‌های پروتئینی - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

تضعیف سیستم ایمنی بدن با مصرف خودسرانه مکمل‌‌های پروتئینی

سیستم ایمنی

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با هشدار نسبت این مسئله که مصرف خودسرانه مکمل‌‌های پروتئینی باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود، گفت: در ایام روزه‌‌داری رعایت اصول تغذیه‌‌ای صحیح نقش ویژه‌‌ای در سلامت دارد.

به گزارش اکودام به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ دکتر زهرا عبداللهی، مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، در گفتگوی ویدیویی با خبرنگاران با بیان اینکه امسال با شیوع کرونا روبه‌‌رو هستیم و بهتر است نکاتی درباره نحوه روزه‌‌داری صحیح رعایت شود، اظهار کرد: در ایام روزه‌‌داری نیز رعایت اصول تغذیه‌‌ای صحیح در وعده‌‌های سحر و افطار نقش ویژه‌‌ای در سلامت ما دارد و تغذیه صحیح در درجه اول، رعایت تعادل و خودداری از مصرف بی‌رویه برخی خوراکی‌‌ها مانند چربی و روغن و نمک است.

وی افزود: در شرایط فعلی کشور به علت اینکه مصرف بی‌‌رویه نوشیدنی‌‌های شیرین و غذاهای چرب و سرخ شده باعث تحریک و تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌‌شوند؛ غذایی که می‌‌خوریم برای تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تصریح کرد: مصرف کافی سبزیجات و سالاد در این ایام توصیه می‌‌شود زیرا این مواد از کم آب شدن بدن و خشکی گلو و دهان پیشگیری می‌‌کنند و یکی از عوامل زمنیه‌‌ساز برای کرونا، خشکی دهان است همچنین این میوه و سبزیجات حاوی ویتامین آ و سی هستند که در تقویت سیستم ایمنی بدن موثرند.

عبداللهی متذکر شد: نوشیدنی‌‌های شیرین برای سحر توصیه نمی‌‌شود و غذاهای چرب و سرخ شده و پرادویه برای وعده سحر مناسب نیستند زیرا خشکی گلو را در طول روز زیادتر می‌‌کنند؛ یکی از مشکلات غذاهای شیرین در وعده سحر خوردن این است که قند خون به سرعت افت می‌‌کند.

وی ادامه داد: برای افطار، خرما و یک غذای ساده و سبک توصیه می‌‌شود و آب، مایعات و میوه‌ها در فاصله افطار تا سحر باید خورده شود.

عبد‌اللهی با تأکید بر اصل تعادل و تنوع تصریح کرد: تمام ۶ گروه اصلی غذایی باید در برنامه غذایی روزانه گنجانده شوند؛ پروتئین، نان و غلات، میوه‌‌ها، سبزیجات، شیر و لبنیات و … باید در رژیم روزانه باشند و بنابراین اینکه بگوییم فقط از نوعی ماده غذایی خاص برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده شود، صحیح نیست. برای تقویت سیستم ایمنی بدن مجموعه‌‌ای از مواد غذایی مختلف باید به مقدار کافی مصرف شود.

وی با بیان اینکه افراد سالم حتی در شرایط کرونا نیز می‌‌توانند روزه بگیرند، گفت: البته افراد سالم نیز باید توجه داشته باشند که نکات گفته شده را رعایت کنند و وعده افطار و سحر خود را حذف نکنند و به اندازه کافی در فاصله افطار تا سحر مایعات مصرف شود. هیچ مشکلی برای روزه گرفتن نیست زیرا اگر روزه گرفتن اصولی باشد به تقویت سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری از کرونا کمک می‌‌کند و این امر مشروط به این است که تعادل در رژیم غذایی حفظ شود.

عبداللهی با بیان اینکه برای بیمارانی که مبتلا به کرونا هستند روزه توصیه نمی‌‌شود، تصریح کرد: کسانی که بهبودیافته‌‌اند و الان در دوره نقاهت هستند باید تا ۶ هفته پس از بیماری چون احتمال برگشت کرونا وجود دارد روزه نگیرند.

وی افزود: بیماران دچار بیماری‌‌های زمینه‌‌ای نیز باید بر اساس مشورت با پزشک معالج خود عمل کنند.

نکاتی برای کنترل فشار خون

عبداللهی در خصوص بیماران دچار فشار خون تصریح کرد: افراد مبتلا به فشار خون باید با مشورت پزشک برای روزه گرفتن اقدام کنند. افراد دچار فشار خون باید فشار خون خود را کنترل کنند و علاوه بر دارو، برخی نکات تغذیه‌‌ای تأثیر بسیار زیادی در کنترل فشار خون آنها دارد. مصرف کمتر از ۳ گرم نمک یعنی نصف قاشق چایخوری در غذا توصیه می‌‌شود. از سوی دیگر برخی غذاها مانند آجیل‌‌های شور، خیار شور و پنیر نمک پنهان دارند و افراد باید از پنیرهای کم‌‌نمک استفاده کنند. نوشابه و فست‌‌فودها حاوی مقادیر بالایی از سدیم هستند و نباید استفاده شوند؛ همچنین مصرف ۵ واحد میوه و سبزی در روز توصیه می‌‌شود.

نکات تغذیه‌‌ای برای اهدای خون در ماه مبارک رمضان

عبداللهی با بیان اینکه اهدای خون در ایام ماه مبارک رمضان و ایام دیگر به چند فاکتور بستگی دارد، یادآور شد: اگر فرد دچار کم خونی نباشد و بیماری خاصی نداشته باشد و در ایام ماه مبارک رمضان نیز اصول تغذیه‌‌ای گفته شده را رعایت کند هیچ مشکلی برای اهدای خون ندارند اما اگر اهدای خون داشتند توجه ویژه‌‌تری داشته باشند که در وعده‌‌های سحر و افطار، منابع غذایی B6، B12، آهن و اسید فولیک را مصرف کنند و ویتامین C نیز مصرف کنند تا جذب آهن بهتر صورت بگیرد.

مصرف مکمل‌‌های غذایی توصیه نمی‌‌شود

وی با بیان اینکه هیچ توصیه‌‌ای برای مصرف مکمل نداریم تأکید کرد: توصیه به مصرف مکمل‌‌ها به جز در افرادی که کمبود خاصی دارند توصیه نمی‌‌شود و مصرف مکمل‌‌های پروتئینی به هیچ عنوان درست نیست و هیچ نیازی به مصرف مکمل اضافی نیست و مصرف مکمل‌‌های پروتئینی اگر خودسرانه صورت بگیرد بار زیادی به کبد و کلیه وارد می‌‌کند و باعث تضعیف سیستم ایمنی می‌‌شود.

کارشناسان تغذیه در بیمارستان‌‌ها رژیم غذایی بیماران را کنترل می‌‌کنند

وی در خصوص تغذیه مورد نیاز برای کادر درمان، خاطرنشان کرد: همان توصیه‌‌هایی که به مردم برای رعایت اصول تغذیه‌‌ای صحیح داریم برای کادر درمان نیز داریم و بنابراین بسیار اهمیت دارد که تیم درمانی نیز به تغذیه خود توجه کنند. این افراد ساعت‌‌ها ممکن است غذا مصرف نکنند و این امر باعث تضعیف سیستم ایمنی و افزایش خطر ابتلا به کرونا در این افراد می‌‌شود؛ در همین راستا توصیه‌‌های تغذیه‌‌ای را به شکل پوسترهای آموزشی به بیمارستان‌‌ها ابلاغ کرده‌‌ایم که کادر درمان از این توصیه‌‌ها استفاده کنند. کارشناسان و متخصصین تغذیه در تیم پزشکی و درمان هستند و نوع رژیم غذایی بیماران و پرسنل را کنترل می‌‌کنند و بیمارستان موظف است با مشورت کارشناس تغذیه بیمارستان و بر اساس پروتکل‌‌های موجود این رژیم غذایی را در اختیار بیماران بگذارند.

وی ادامه داد: در معاونت درمان دفتر مدیریت بیمارستانی داریم که نوع خدمات در بخش تغذیه در آن دفتر تحت کنترل است و یکی از وظایف این دفتر پایش و نظارت بر وضعیت تغذیه بیماران و پرسنل است.

استفاده از آرد سبوس‌‌گیری شده در پخت برخی از نانهای سنگک

عبداللهی با بیان اینکه سال‌‌هاست که برنامه ملی غنی‌سازی آرد با آهن و اسید فولیک را داریم، خاطرنشان کرد: آرد نان تافتون، لواش و بربری با آهن و اسیدفولیک غنی می‌‌شود؛ در نان سنگک استثناء وجود دارد که اگر آرد کامل و سبوس‌‌دار داشته باشد مشمول غنی‌سازی نمی‌‌شود اما متأسفانه آردی که برای برخی نان‌‌های سنگک استفاده می‌‌شود نیز از نوع آرد سبوس‌‌گیری شده است و بنابراین ممکن است سنگک غنی شده نیز داشته باشیم.

وی افزود: اولویت بعدی وزارت بهداشت غنی‌سازی آرد تافتون، لواش و بربری با ویتامین دی است و این برنامه، به دلیل مسائلی تکنولوژیک و کمبود برخی منابع به دلیل تحریم‌‌ها کند پیش می‌‌رود ولی قطعاً اجرایی خواهد شد.

عبداللهی با بیان اینکه برای ما سلامت نان به خصوص کیفیت نان بسیار مهم است، یادآور شد: بهداشت نان در معاونت بهداشت به عهده مرکز سلامت محیط کار است تا نان سالمی به دست مردم برسد؛ منظور از سالم بودن نان نیز عاری بودن آن از آلاینده‌‌ها و کیفیت نان است؛ جوهرقند و سبوس فله‌‌ای نباید به نان اضافه شود؛ خمیر مایه باید استفاده شود و تخمیر اتفاق بیفتد و از جوش شیرین استفاده نشود و نمک نان کمتر از یک درصد باشد.

وی افزود: نان غذای اصلی ایرانیان است و حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد انرژی و ۳۰ درصد ریزمغذی‌‌ها از نان تأمین می‌‌شود و امیدواریم همکاری سایر نهادها نیز با ما بیشتر شود تا نان سالم را به مردم برسانیم.

مواد غذایی آلوده به ویروس چگونه باعث ابتلا به کرونا می‌‌شوند؟

عبداللهی درباره پیشگیری از آلودگی مواد غذایی به کرونا خاطرنشان کرد: مواد غذایی دارای بسته‌بندی باید بسته‌‌بندی‌‌شان دور ریخته شود تا به ویروس آلوده نشوند و یا اینکه بسته بندی آنها شسته و ضدعفونی شود. مواد غذایی فله‌‌ای و باز بهتر است خریداری نشود. ما با خوردن مواد غذایی دچار کرونا نمی‌‌شویم زیرا یا غذا پخته می‌‌شود که ویروس در اثر حرارت پخت از بین می‌‌رود و یا اسید معده ماده غذایی آلوده را از بین می‌‌برد. زمانی با خوردن مواد غذایی احتمال ابتلا به کرونا ایجاد می‌‌شود که آن ماده غذایی آلوده باشد و دستمان با آن ماده غذایی تماس پیدا کند و بعد دست آلوده یا ماده غذایی آلوده شده به ویروس با دهان تماس پیدا کند.

سرخط اخبار بهداشت و سلامت

بهداشت و سلامتبسته ماندگاری پرستاران به زودی اجرایی می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس عبادی در نشست شورای هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، افزود: به دستور رئیس جمهور، لایحه حمای...

بهداشت و سلامتکدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالودرمانی هستند

به گزارش خبرگزاری مهر، مریم مشهود گفت: متأسفانه مشاهده می‌شود افرادی به صورت مستقیم زالو را از طریق فضای مجازی یا سایر ت...

بهداشت و سلامتبرنامه سلامت خانواده؛ موازی کاری یا ایده ای نو!

به گزارش خبرنگار مهر، هفته سلامت مناسبتی است که سالانه در اردیبهشت ماه، برای ترویج مفاهیم کلیدی سلامت و گفتمان‌سازی در ج...

بهداشت و سلامتغذاهای دریایی خطر قرارگیری در معرض مواد شیمیایی را افزایش می دهند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث لاین، یک مطالعه جدید نشان داد افرادی که به طور منظم غذاهای دریایی می‌خورند ممکن است خ...