تخم ماهیان به سطل زباله ریخته می‌شود - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گفت وگو با مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی ماهیان سردآبی کشور

تخم ماهیان به سطل زباله ریخته می‌شود

نبی‌زاده، مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی ماهیان سردآبی کشور از افت ۲۵ تا ۳۰ درصدی بازار ماهی به عنوان یک عامل آسیب زننده به مزارع پرورش دهنده نام برد. وی همچنین از دور ریخته شدن تخم‌های ماهی که توسط مراکز تکثیر از ماهیان گرفته میشود خبر داد و گفت دلیل این اقدام انباشت ماهی در مزارع و جا نداشتن برای نگهداری تخم ماهی ها است.

آرش نبی‌زاده در خصوص تاثیر کرونا بر بازار ماهی گفت: با توجه به اینکه ۳۰ درصد فروش بازار ماهی در هفته آخر اسفندماه و به اصطلاح ماهی شب عید است اما امسال با شرایطی که پیش آمد، عملا ما بازار و فروش همیشگی را نداشتیم. به همین دلیل ماهی در بسیاری از مزارع باقی ماند.

نبی‌زاده افزود: از سوی دیگر در ۶ ماهه اول سال به دلیل گرمای هوا اوج بی‌بازاری صنف ما است و با اتفاقات پیش آمده هم انباشت ماهی داریم و هم قیمت ماهی افت بسیار شدید کرده است.

وی تصریح کرد: درواقع افت قیمت باعث شد ماهی ها در مزارع بماند و تولیدکنندگان نتوانند بچه ماهی در کارگاه ها بریزندکه این امر نیز به لایه های پشتی ما بسیار آسیب میزند.

نبی‌زاده با بیان اینکه بسیاری از مراکز تکثیر ما در این بین آسیب می بینند، افزود: اولا بسیاری از مراکز تکثیر به دلیل جا نداشتن، تخمی که از ماهی میگیرند را دور میریزند. ثانیا بسیاری از واحدهایی که بچه ماهی داشتند به تراکم خوردند چون تراکم در مزارع باعث بیماری و تلفات می‌شود  در نتیجه قیمت بچه ماهی به نسبت افت کرده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر به دلیل شیوع کرونا کارخانه‌های خوراک نتواستند نقدینگی هایشان را تامین کنند که باعث به وجود آمدن مشکلات بسیاری شده است. از جمله اینکه  بسیاری از آنها که چک یا وامهای سررسیدی در انتهای سال داشتند، چون نتوانستند محصول خود را بفروشند دچار مشکل بزرگی در  سررسیدها شده‌اند.

کاهش حداقل ۴ هزارتومانی قیمت قزل آلا در مزارع و نقش دلالان در عرضه گران ماهی در بازار

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی کشور گفت: متاسفانه بازار ماهی ۲۵ تا ۳۰ درصد افت کرده که  این افت بازار شدیدا به مزارع پرورش دهنده آسیب زده است.

نبی‌زاده در ادامه با بیان اینکه حجم خسارت های وارد شده را هنوز به طور دقیق برآورده نکرده ایم، افزود: با این وجود به گفته کسانی که به اجبار بارشان را زیرقیمت تمام شده فروخته‌اند، یک مزرعه ۱۰۰ تنی حدود ۱۵۰ میلیون تومان ضرر کرده است که رقم  بسیار سنگینی است! چون کل درآمدشان در سال ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان است.

وی گفت: ظرفیت و توانایی تولیدکنندگان ما در حدی نیست که در برابر خسارتهای این‌چنینی مقاومت کند در نتیجه باعث می‌شود از چرخه تولید عقب بیفتند و این امر به طور زنجیروار به بقیه واحدهای وابسته نیز منتقل می‌شود.

نبی‌زاده تاکید کرد: چون ما جزو کالاهای استراتژیک نیستیم متاسفانه کمتر به ما توجه می شود اما مسئولان آگاه باشند که صنف ما بسیار آسیب دیده است.

نبی‌زاده: چون ما جزو کالاهای استراتژیک نیستیم متاسفانه کمتر به ما توجه می شود اما مسئولان آگاه باشند که صنف ما بسیار آسیب دیده است

این مقام مسئول در خصوص میزان افت قیمت ماهی گفت: ماهی قزل‌آلا تا قبل از جریان کرونا، به قیمت کیلویی ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان در مزرعه فروخته می شد اما الان به حدود ۱۹ تا ۲۰ هزار تومان رسیده که واقعا برای تولیدکننده ها ویران کننده است. البته باید بدانید که به دلیل وجود دلالان مصرف‌کنندگان ماهی را در بازار تا به این حد ارزان خریداری نمیکنند.

پیش بینی تعطیلی ۲۰ درصد واحدهای تولیدی  و افزایش قیمت ماهی در سال آینده

نبی‌زاده در خصوص احتمال تعطیلی واحدهای تولیدی نیز گفت: پیش بینی ما این است که ۲۰ درصد از واحدهایمان امسال بچه ماهی نخواهند ریخت چون انگیزه کار ندارند و این موضوع اثرات بدی به جای خواهد گذاشت. به عنوان مثال یکی از اثرات آن کم بودن ماهی در سال آینده است و به تبع آن قطعا در سال آینده افزایش قیمت ماهی را شاهد خواهیم بود.

وی در پاسخ به این سوال که درخواست تان از دولت چیست، گفت: متاسفانه دولت همواره با یکسری تصمیمات آنی و خلق الساعه ما را گرفتار میکند. به عنوان مثال ما امروز در بحث نهاده‌ها دچار مشکل شده ایم چون بانک مرکزی هنوز وضعیت تخصیص ارز را برای ما مشخص نکرده است.

نبی‌زاده افزود: این در شرایطی است که باید برای خوراک مولد و خوراک بچه ماهی‌مان ارز تخصیص بدهند تا بتوانیم بچه ماهی و ماهی خوب در وزنهای بالا تولید کنیم اما عملا خبری نیست و تولیدکننده‌ها بلاتکلیف مانده‌اند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه ماهی، گوشت و مرغ سه پروتئینی است که جایگزین هم می شود انتظار داریم دولت به همه ما به یک چشم نگاه کند و از بخش آبزیان نیز حمایت کند.

نبی‌زاده در پایان گفت: خوشبختانه یا متاسفانه تنها بازار پروتئینی کشور که تنها عامل اثرگذار در آن عرضه و تقاضا است بازار ماهی است بنابراین امیدواریم امسال تولید به قدری کم نشود که سال آینده مردم به دلیلی گرانی ماهی،  نتوانند از این محصول استفاده کنند.

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...