تأثیر قرنطینه بر ابتلا به بیماری کبد چرب/توصیه هایی برای ماه رمضان کرونایی - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳

تأثیر قرنطینه بر ابتلا به بیماری کبد چرب/توصیه هایی برای ماه رمضان کرونایی

کبدچرب

متأسفانه خیلی از افراد به دلیل شیوع کرونا سبک غذایی و زندگیشان تغییر کرده و مصرف مواد نشاسته ای و مصرف زیاد شیرینی جات می توانند عوامل تشدید کننده بیماری هایی مانند کبد چرب باشد.

به گزارش اکودام به نقل از بهداشت نیوز ،خبرنگار ما گفتگو با دکتر سید مؤید علویان، دبیر جامعه جهانی هپاتیت و رییس مرکز تحقیقات گوارش و کبد بیمارستان بقیه الله انجام داده و “تأثیر قرنطینه و خانه ماندن بر ابتلا به بیماری کبد چرب” را مورد بررسی قرار دادند؛

خطر افزایش وزن و کبد چرب در روزهای قرنطینه!

وی در ابتدا گفت: مسلما یکی از عوارض قرنطینه و در خانه ماندن طولانی، افزایش ابتلا به کبد چرب است. در بررسی هایی که طی ده روز اخیر انجام دادیم تقریبا اکثر بیمارانی که به ما مراجعه کرده اند، با افزایش چند کیلو وزن مواجه شده اند و همین افزایش وزن و نشستن، باعث افزایش چربی های خون، قند خون، فشار خون و کبد چرب می شود.

دکتر علویان اضافه کرد: حتی یکی از بیماران که دچار اضافه وزن شده بود به ما می گفت که “آقای دکتر اگر کرونا تمام شود ما دوباره پیاده روی را شروع می کنیم و قول می دهیم به حالت اول برگردیم.”

این افراد مستعد کبد چرب هستند

او تصریح کرد: کبد چرب یک بیماری کاملا بی علامت است و در مراحل اولیه خیلی متوجه کبد چرب نمی شویم و وقتی عوارض کبد چرب ایجاد می شود مثلا وقتی دیابت و فشار خون می گیریم و دچار بیماری های قلبی می شویم، تازه می فهمیم که کبدمان چرب بوده است.

همچنین این فوق تخصص گوارش و کبد در اینباره گفت: افراد چاق و دارای اضافه وزن، افرادی که زندگی نشسته ای دارند، افرادی که سابقه ی دیابت و فشار خون دارند، افراد بالای ۴۰ سال، کسانی که از تغذیه مناسب استفاده نمی کنند و همچنین افراد پر استرس، مستعد ابتلا به کبد چرب هستند.

شیرینی پزی در خانه؛ سرگرمی یا خطر ابتلا به کبد چرب!؟

علویان افزود: متأسفانه خیلی از افراد به دلیل شیوع کرونا سبک زندگیشان تغییر کرده و از طرفی مصرف مواد نشاسته ای و مصرف زیاد شیرینی جات می توانند عوامل تشدید کننده بیماری هایی مانند کبد چرب باشد.

وی گفت: در این روزهای قرنطینه و خصوصا در نوروز مردم به شیرینی پزی در خانه هم روی آورده اند و با اینکه این جور فعالیت ها سرگرم کننده و تفننی است اما افراط در آن می تواند باعث مبتلا شدن به کبد چرب شود.

توصیه هایی برای روزه داران در وعده افطار و سحر

او تأکید کرد: با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان را هم پیش رو داریم و به دلیل عدم مهار کامل بیماری کرونا، هنوز در خانه ماندن توصیه می شود، مردم باید دقت کنند که از سبزیجات و میوه جات تازه بیشتر استفاده کنند و مصرف زولبیا و بامیه نباید به یک عادت غذایی تبدیل شود .

دکتر سید مؤید با بیان ایکه روزه داران بهتر است بیشتر از شیرین کننده های طبیعی مانند عسل و خرما استفاده کنند، خاطرنشان کرد: مردم در ماه رمضان اگر نان استفاده می کنند از نان های سبوس دار استفاده کنند و ما معمولا توصیه می کنیم در وعده سحر از مصرف غذاهای چرب و حجیم پرهیز کنند تا در طی روز دچار ضعف و خستگی و احساس گرسنگی شدید نشوند.

در قرنطینه کرونایی ورزش کنید و بی تحرک نباشید!

دبیر جامعه جهانی هپاتیت بیان داشت: مصرف زیاد مایعات از وعده افطار تا سحر نیز برای روزه داران بسیار مفید است و ماه رمضان فرصت بسیار خوبی است که مردم استعمال دخانیات را نیز کنار بگذارند.

رییس مرکز تحقیقات گوارش و کبد بیمارستان بقیه الله در آخر به بهداشت نیوز گفت: درست است شیوع کرونا باعث شده مردم نتوانند بیرون بروند و پیاده روی کنند اما در خانه هم می توانند حرکت هایی ساده را تمرین کنند و ورزش هایی را در حدی که در خانه بی تحرک نباشند، انجام دهند.

سرخط اخبار بهداشت و سلامت

بهداشت و سلامتبرای حفظ سلامت بهتر است پیاده روی کنید

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، دکتر «جیمز مک دیویت»، پروفسور طب فیزیکی و توانبخشی و رئیس امور بالینی کالج پزشک...

بهداشت و سلامتآنتی بیوتیک ها در تسکین سرفه موثر نیستند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث دی نیوز، «دن مرنشتاین»، محقق ارشد از دانشگاه جرج تاون، گفت: «عفونت های دستگاه تنفسی ت...

بهداشت و سلامتساخت واکسنی که می تواند با هر گونه ویروسی مبارزه کند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، به گفته محققان، این واکسن‌های جدید ویروس‌ها را با استفاده از پاسخی متفاوت به عف...

بهداشت و سلامتاستفاده از جایگزین های نمک خطر مرگ های قلبی را کاهش می دهد

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث لاین، نمک ممکن است روشی خوشمزه برای افزودن طعم به غذای شما باشد، اما بیش از حد آن برا...