افزایش ۲۵ هزار هکتاری سطح زیرکشت گیاهان دارویی در امسال - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد

افزایش ۲۵ هزار هکتاری سطح زیرکشت گیاهان دارویی در امسال

زینلی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی از افزایش ۲۵ هزار هکتاری سطح زیرکشت گیاهان دارویی و همچنین نهاینه کردن کشاورزی قراردادی در گیاهان دارویی در سال ۹۹ به عنوان اهداف مجموعه نام برد و گفت: تا به امروز ۲۲۴ هزار هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی قرار گرفته است.

حسین زینلی با بیان اینکه کل سطح زیرکشت گیاهان دارویی در سراسر کشور حدود ۲۲۴ هزار هکتار است، گفت: در سال جاری نیز مانند دیگر سنوات در راستای اقتصاد مقاومتی پیش خواهیم رفت و حدود ۲۵ هزار هکتار سطح زیرکشت گیاهان دارویی را افزایش خواهیم داد.

زینلی افزود: در طی ۲ سال گذشته تاکید کاری مان عمدتا بر توسعه یکسری گیاهان دارویی مثل زعفران، گل محمدی و زیره بوده که سطح زیرکشت شان در کشور بالا است و سالانه حدود ۴۰۰ میلیون دلار از صادرات این دسته گیاهان ارزآوری داریم. بنابراین سعی کرده‌ایم از لحاظ کیفیتی و دانش روز این محصولات را ارتقا بدهیم که بتوانیم ارزش افزوده را افزایش بدهیم.

وی خاطرنشان کرد: یکسری گیاهان دارویی نیز داریم که پیش از این غالبا از جنگلها و مراتع برداشت می شد که همواره جنبه صادراتی بسیار مناسبی داشته و دارند؛  مانند موسیر و آویشن شیرازی که در دنیا بازارپسندی خوبی دارد اما روی آنها کار نشده است.

زینلی ادامه داد: ما از این گیاهان در سطح وسیع حمایت میکنیم به طوری که این محصولات را زراعی کرده ایم و میخواهیم زراعت شان گسترده شود تا مانند گل محمدی و زعفران برای کشور ارزآوری داشته باشد. به عبارت دیگر چون مقدار این گیاهان کم است و بازارپسندی شان بالا است و مورد درخواست کشورهای اطراف ما هستند در نتیجه دنبال گسترش این نوع محصولات  هستیم.

در طی ۲ سال گذشته تاکید کاری مان عمدتا بر توسعه یکسری گیاهان دارویی مثل زعفران، گل محمدی و زیره بوده که سطح زیرکشت شان در کشور بالا است و سالانه حدود ۴۰۰ میلیون دلار از صادرات این دسته گیاهان ارزآوری داریم

ارزش صادراتی گیاهان دارویی کشور در طی یازده ماه سال گذشته ۵۰۰ میلیون دلار برآورد شده است

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر ما یکسری محصولات در داخل کشور کمبود داشتیم مثل سیاه دانه که سالانه ۳ تا ۴ هزار تن وارد میکردیم اما در حال حاضر ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ هکتار سطح زیرکشت این گیاه را افزایش داده‌ایم و نیاز کشور را تقریبا رفع کرده ایم و دیگر ارزی صرف این کار نخواهد شد.

وی افزود:  همچنین تا دوسال آینده با افزایش کیفیت یا با مکانیزه کردن این محصولات قصد داریم که مزیت نسبی این محصولات را نسبت به سایر کشورها افزایش بدهیم و مطمئنا در سالهای آینده صادرکننده این محصولات هم خواهیم بود.

زینلی تصریح کرد: با توجه به افزایش نرخ ارز و با توجه به اینکه ارز کم داریم، بسیاری از صنایع تبدیلی ما اعتقاد پیدا کرده اند که محصولات و اسانس‌های ایرانی را مصرف کنند و این امر نویدی است که سلامت به جامعه بازگردد. چون بسیاری از کارخانجات از فرآورده های سنتتیک استفاده می کردند و در حال حاضر به استفاده از این فراورده‌های سنتی و  طبیعی رو آورده اند.

وی افزود: آمارها نشان میدهد که مصرف گیاهان دارویی در داخل کشور تبدیل به فرآوری شده و در سال گذشته ۵۰ تا ۶۰ میلیون دلار واردات مان کاهش پیدا کرده و از سوی دیگر حجم صادرات هم افزایش یافته است. به طوری که بر اساس آمار تا بهمن ماه سال ۹۸ بیش از ۵۰۰ میلیون دلار ارزش صادراتی گیاهان مان بوده است.

زینلی تصریح کرد: همچنین تاکید ما روی گیاهانی است که نیاز کشورها است به همین دلیل در دو جهت حرکت میکنیم یکی افزایش صادرات و دیگری کاهش واردات. به همین خاطر ما حتی در محصولاتی مثل زنجبیل، زردچوبه و دارچین که بومی کشور ما نیستند نیز مراحل مقدماتی را طی کرده ایم و امیدداریم در سالهای آینده در گلخانه هایمان این محصولات را کشت کنیم و نیاز کشور را مرتفع کنیم.

سرمایه گذاری سالانه ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان در بخش توسعه گیاهان دارویی

این مقام مسئول  با بیان اینکه طرح گیاهانان دارویی را در کل کشور اجرا کرده ایم، افزود:  متاسفانه قبلا به این گیاهان کم توجهی شده و الگوی کشت مناسبی هنوز برایشان در نظر گرفته نشده است. با این وجود ماکشور را قطب بندی کرده ایم و در حال حاضر به عنوان مثال  در سیستان و بلوچستان و کرمان گیاهانی مثل حنا و چای ترش، در فارس، اصفهان و کرمان گل محمدی، در کرمانشاه و همدان نیز سیاه دانه و گشنیز را توسعه داده ایم.

زینلی تصریح کرد: گفتنی است در سال آینده نیز قصد داریم حوزه زاگرس را کاملا موسیرکاری کنیم و علاوه بر این کرفس‌کوهی نیز در این منطقه کشت کنیم تا ضمن  رفع نیاز کشور بتوانیم صادرات و ارزآوری خوبی نیز داشته باشیم.

وی از دیگر اهداف سال جاری و آینده خود نیز نام برد و گفت: ما در حال نهادینه کردن کشاورزی قراردادی در گیاهان دارویی هستیم به طوری که در حال حاضر در بحث زعفران چندین شرکت هستند که کشاورزی قراردادی دارند.

زینلی افزود: به عبارت دیگر در سال آینده هدف‌مان این است که کشاورزی قراردادی را حتما اجرایی کنیم. اگرچه امروز در حوزه دریاچه ارومیه در حال توسعه کشت هستیم که کاملا مبتنی بر قرارداد است.

وی در پایان اظهار داشت: در بحث توسعه گیاهان دارویی سالانه بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام می‌شود.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیتمهیدات لازم برای نگهداری دسترنج کشاورزان خوزستانی درنظر گرفته شد

به گزارش خبرنگار مهر، سید سعید راد ظهر امروز پنجشنبه به استان خوزستان سفر و از مراکز خرید محصولات گندم در استان بازدید ک...

کشاورزیمافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌ است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد اظهار کرد: رکورد خرید ۱۰۰۰ تن مرغ از مرغداران ک...

کشاورزیمافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌اند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد اظهار کرد: رکورد خرید ۱۰۰۰ تن مرغ از مرغداران ک...

کشاورزیلزوم اعتبار ۱۰۰ همتی برای تکمیل پروژه‌ های آب و خاک

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، صفدر نیازی شهرکی در خصوص استفاده از کمک‌های بخش خصوصی در اجرای پروژه...