تعداد مبتلایان به کرونا قطعا بیشتر از آمار اعلامی است - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
۲۹ فروردین ۱۳۹۹
کد خبر :17751
نام خبرنگار : سردبیر
دسته بندی : بهداشت و سلامت
معاون بهداشت وزیر بهداشت:

تعداد مبتلایان به کرونا قطعا بیشتر از آمار اعلامی است

دکتر علیرضا رییسی

:معاون بهداشت وزیر بهداشت با بیان اینکه تعداد مبتلایان به کرونا قطعا بیشتر از امار اعلامی است اما به یقین نمی توان گفت که چندبرابر است.»از ثبت نام بیش از ۱۴ هزار مطب و مراکز پزشکی در سامانه اصناف خبر داد.

به گزارش اکودام، دکتر علیرضا رییسی در نشست خبری با خبرنگاران از طریق ویدئوکنفرانس در واکنش به خبر ابتلای مجدد یک فرد به کرونا بعد از بهبودی، گفت:« ما این خبر را تایید نمی کنیم. اما مقاله ای از کره جنوبی حاکی از این است که بررسی می کنند آیا جهش ژنی خاصی در آنجا شکل گرفته است یا خیر.»

وی درباره اختلال در سامانه ثبت اصناف،گفت:« اوایل اشکالاتی در سامانه وجود داشت که هم به خاطر قطع ارتباط با ثبت احوال و هم حجم بالای مراجعه کنندگان به این سایت بود اما در حال حاضر توانایی روزانه ثبت نام یک میلیون صنف در این سامانه وجود دارد. بحث ما بازگشایی اصناف است لذا برای دریافت کد بهداشتی باید به سامانه مراجعه کنند. این نگرانی ایجاد شده که ثبت نام در این سامانه برای گرفتن مالیات است در حالی که چنین نیست و ما صرفا دیدگاه بهداشتی داریم در این سامانه تا برای اصناف بعد از ثبت نام پروتکل ها را ارسال کنیم. ما در کشور بیش از ۱۱۲ هزار پروتکل برای اصناف ایجاد کردیم.»

وی در واکنش به اینکه مرکز پژوهش های مجلس خبری منتشر کرده مبنی براینکه امار مبتلایان به کرونا ۸ تا ۱۰ برابر و امار فوتی ها دو برابر بیشتر از امار اعلامی وزارت بهداشت است، گفت:« در مورد بسیاری از بیماری ها می توانیم برآوردی از میزان ابتلا داشته باشیم که به دلیل شناختی است که از میزان شیوع آن بیماری داریم. با توجه به اینکه درصد بالایی از بیمارانی که ناقل کرونا هستند علامت ندارند یکی از راه ها این است که کل افراد را تست کنیم تا براورد شیوع کنیم که یک مشکل دیگری وجود دارد جایی مثل قم و گیلان قطعا میزان شیوع در انجا بسیار متفاوت تر از استان های جنوبی است که امار پایین تری دارند. این امارهای اعلامی از سوی مرکز پژوهش های مجلس به صورت حدسی است.»

وی افزود:« میزان سرایت و شیوع در جایی مثل قم یا گیلان قطعا با میزان شیوع با برخی استانهای جنوبی کشور خیلی میزان شیوع پایین تر متفاوت است. ما براورد دقیقی نمی توانیم از بیماری کرونا داشته باشیم چون هیچ جای دنیا چنین نیست که فرصت تست بر روی جمعیت بزرگی داشته باشند. اما بحث تست های سرولوژی را داریم که ببینیم افراد مواجهه قبلی با کرونا داشته اند یا خیر. تعداد مبتلایان به کرونا قطعا بیشتر از امار اعلامی است اما به یقین نمی توان گفت که چندبرابر است.»

وی در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت نیوز، درباره گلایه رییس سازمان نظام پزشکی کشور از ثبت نام پزشکان در سامانه اصناف علیرغم ارسال دستورالعمل های بهداشتی و حفاظتی به مطب ها و مراکز درمانی، گفت:« هدف ما از ثبت نام اصناف و پزشکان یک جیز بیشتر نیست و آن ارسال پروتکل بهداشتی است.پروتکلی که در حوزه بهداشت نوشته می شود سه قسمت است بهداشت محیط، بهدشت ارایه دهندگان خدمت و بهداشت گیرندگان خدمت. که باید بحث دفع زباله ها و اینکه چه نکاتی درمورد حضور بیماران در مطب ها و مراکز درمانی باید رعایت شود.ثبت نام در این سامانه به عنوان یک اطمینانی است.البته اکثریت پزشکان ما بر روی این موارد مسلط هستند. تا الان بیش از ۱۴ هزار مطب و مراکز پزشکی در سایت ثبت نام کردند و برای آنها دستورالعمل ها را ارسال می کنیم.»

وی درباره دستورالعمل وزارت بهداشت برای روزه داری با توجه به شیوع کرونا در کشور،‌گفت:« موضوع روزه داری در این دوران در کمیته علمی وزارت بهداشت مطرح شده است که به زودی به صورت کامل رسانه ای خواهد شد. افرادی که کرونا مثبت هستند و افرادی که کمتر از دو هفته از بیماری شان می گذرد مشمول روزه گرفتن نیستند همچنین افراد بالای ۶۵ سال و کسانی که بیماری زمینه ای دارند و امکان ایزوله شدن ندارند مشمول روزه داری نمی شوند. افرادی هم که گرفتن روزه باعث اسیب شدید جسمی به آنها می شود روزه گرفتن برای آنها واجب نیست. ما حکم شرعی نمی توانیم بدهیم و فقط بحث ضرر و زیان روزه را برای سلامت افراد را می توانیم بگوییم.»

وی گفت:« در زمان الودگی هوا و تعطیلی مدارس بحث ضعف زیرساخت ها حمل و نقل عمومی ضعف مشهود بوده و الان هم این مشکل ادامه دارد . برداشتن طرح ترافیک گرچه باعث ترافیک شود ولی قطعا استفاده از ماشین های شخصی شانس انتقال به کرونا را کمتر می کند ولی معضلات ترافیک و آلودگی هوا را ایجاد می کند.ما پروتکل ها را برای حمل ونقل عمومی ابلاغ کردیم ولی تاکید می کنم صرف ابلاغ پروتکل به معنی کاهش صد در صدی ریسک کرونا نیست. اگر پروتکل باشد و رعایت نشود هیچ تاثیری ندارد.»

وی درباره ۶ هزار روستایی که با تانکر ابرسانی می شوند و احتمال بروز مشکلات بهداشتی با توجه به شیوع کرونا گفت:« در مورد روستاها بحث بهداشت ارتباط بسیار نزدیک و قوی ای با لوله کشی بهداشتی و سالم آب دارد کما اینکه در سطح کشور هرجا از نظر لوله کشی آب دچار مشکل بودیم بیماری های واگیر دار در آن مناطق بالاتر بوده است. همکاران ما در بهداشت محیط و مدیریت بیماری ها این مناطق را رصد می کنند و بحث کلرزنی به آب و سلامت آب را پیگیری می کنند و مهم است آبی که به دست افراد روستایی می رسد سالم باشد. وزارت نیرو وآب و فاضلاب روستایی باید تلاش بیشتری کنند تا به روستاها لوله کشی آب سالم را داشته باشیم وظیفه ما دو کار است یک بحث نظارت و یکی دیگر بحث هشدار و تذکر به مسوولین است.»

وی درباره قرارداد ۸۹ روزه با پرستاران و فیش های ۲۰ هزارتومانی پاداش پرستاران، گفت:« با توجه به حجم کاری پرستاران بعد از شیوع کرونا در سطح کشور دستوراتی داده شده که حتی نیروهای بازنشسته پرستاری به کار برگردند. درباره به کارگیری نیروهای پرستاری در مواقع اضطراری یک راه حل میانه وجود دارد بحث قرارداد ۸۹ روزه است ولی بحث این است که این افراد باید قبل از پایان این مدت تعیین تکلیف شوند این پرستاران می توانند گزینش شوند یا برایشان آزمون برگزار کنند یا به صورت رسمی و پیمانی استخدام شوند. اما فیش های ۲۰ هزارتومانی پرستاران اگر اتفاق افتاده باشد کار خوبی نیست و این پول، پول کرایه تاکسی آنها هم نمی شود و اگر اطلاعاتی از بیمارستان خاصی دارید بدهید تا بررسی کنیم.»

وی در واکنش به خبر ابتلای ۸۰۰ هزار نفر به کرونا و نیز فوت ۵۶ هزار نفر بر اثر این بیماری گفت:«این آمار غلط است که ۸۰۰ هزار نفر مبتلا شده باشند. ممکن است مدل سازی ریاضی کرده باشند و آینده نگری آن را کرده باشند. این ویروس حساب و کتاب ندارد و مدل سازی ها درست نیست. اینکه ۵۶ هزار نفر فوتی بوده قطعا درست نیست ما حتی این تعداد مرگ و میر را به خاطر بیماری های تنفسی هم نداشتیم.»

دکتر رییسی درباره ثبت اطلاعات تقلبی از سوی برخی افراد در سامانه غربالگری کرونا، گفت:« درباره سامانه سیب کمترین جایی که غربالگری شده است تهران است و بالای ۸۰ درصد موارد غربالگری شده در سایر مناطق کشوراست. متاسفانه هر کار خوبی که در کشور شروع می شود حرف و حدیث هایی برای آن درست می شود. هرکسی که در سامانه غربالگری کرونا ثبت نام کند با وی ارتباط برقرار می شود و یک پیامکی برای وی ارسال می شود و این پیامک در سامانه ثبت می شود و از افراد ثبت نام شده هم نظرسنجی می شود. بیش از ۹۷ درصد رضایت سنجی ثبت شده است و بیش از ۵۰ هزار نفر پشت سامانه غربالگری هستند و زحمت می کشند چطور می توان گفت که اطلاعات وارد شده فیک بوده است .»

وی گفت:« ما مشاغل را سه قسمت کرده ایم. مشاغلی که حتما باید باز باشند ازجمله مشاغلی که مایحتاج ضروری مردم را باید تامین کنند مثل داروخانه ها، نانوایی ها، سوپرمارکت ها و فروشگا ههای زنجیره ای. امار زیادی در سطح شهرستان ها و استان ها داشتیم که با اصناف متخلف برخورد شده است. مشاغل کم ریسک در استان ها از ۲۳ فروردین ماه جاری بازگشایی شدند و برخی مشاغل هم خودشان داوطلبانه بازگشایی نکردند و اجباری برای بازگشایی آنها نشده بلکه اجبار برای رعایت پروتکل ها است. دسته سوم مشاغل پرریسک هستند که باعث تجمعات زیاد می شوند مثل تالارها، رستوران ها، قهوه خانه ها، باشگاه های ورزشی و اماکن مذهبی که در حال حاضر تعطیل هستند.برای مشاغل پرریسک دستورالعمل ارسال کردیم ولی ثبت نام آنها به معنی اجازه بازگشایی انها نیست.»

وی درباره نامه معاونت بهداشت به سازمان دامپزشکی و سازمان نظام پزشکی درباره ثبت در سامانه اصناف گفت:« شاید نیاز به نوشتن نامه به هیچ صنفی نباشد ما گفتیم هرکسی که فعالیت اقتصادی می کند و افرادی به آنها مراجعه می کنند و خدماتی دریافت می کنند همه باید در سامانه اصناف ثبت نام کنند حتی اگر نامه هم به انها نزده باشند.»

وی افزود:« کارشناسان بهداشت محیط ما جنبه های بهداشتی مطب ها را از نظر دفع بهداشتی زباله ها و فاصله گذاری بیماران بررسی می کنند البته نظارت کارشناسان بهداشت بر مطب ها بحث جدیدی نیست و همیشه بازدید از تمام صنوف از جمله از مطب ها و مراکز درمانی داشتند.»

وی در ادامه گفت:« اگر اصناف ثبت نام نکنند پروتکل برای آنها ارسال نمی شود. اگر افرد کد بهداشتی داشته باشند مردم با خیال راحت به آنها مراجعه می کنند و اگر کد بهداشتی نداشته باشند مردم کمتر به آنها اعتماد می کنند. قرار نیست صنفی را بعد از ثبت نام به دلیل نداشتن پروانه کسب، تعطیل کنیم ما می خواهیم اگر پروتکل بهداشتی رعایت نشود ممکن است در آینده اعلام کنیم کسانی که کد بهداشتی ندارند مردم به آنجا مراجعه نکنند.»

وی درباره ثبت نام مشاغل در سامانه اصناف اظهار کرد:« هدف ما از ثبت نام اصناف ارسال و اجرای پروتکل‌های بهداشتی است. در ارتباط با مشاغل دامپزشکی، پزشکی و… پروتکل ارسال می‌کنیم حتی تاکنون ۱۶۰۰ سینما در سامانه ثبت نام کرده‌اند و مطالب برایشان ارسال شده است.»

وی درباره ثبت نامه پزشکان در سامانه اصناف گفت:« پزشکان را نباید اموزش دهیم ما صرفا به آنها برای ثبت نام در سامانه توصیه می کنیم. مطب ها ریسک بالایی برای کادر پزشکی دارند لذا توصیه این است که دستورالعمل ها را دریافت کنند ولی اگر نیاز نمی بینند، دریافت نکنند.»

وی در پاسخ به اینکه آیا عامل انتقال ویروس کرونا در ایران دو گردشگر چینی بودند، گفت:« دو گردشگر چینی در بهمن ماه به ایران سفر کرده بودند. بحث زیاد است که ویروس کرونا چه زمانی وارد ایران شده است. در بسیاری کشورها مثل ایتالیا، اسپانیا و آلمان بیماری بعد از ما در آن‌ کشورها آغاز شد. در عین حال شیوع کرونا در ایتالیا و اسپانیا به‌صورت انفجاری بود. در زمانی هم این کشورها مبتلا شدند که تست به صورت گسترده در دسترس بود. زمانی که کرونا در ایران گزارش شد، ما حتی برخی از کیت‌هایمان را به‌صورت دستی از خارج از کشور وارد کردیم. اواخر بهمن هم تعدادی کیت از سوی سازمان جهانی بهداشت به دست‌مان رسید.»

وی افزود:« بلافاصله بعد از اینکه در ووهان چین بحث کرونا مطرح شد، انستیتو پاستور به سرعت وارد فاز تحقیقاتی جهت تولید کیت‌های تشخیص کرونا شد. در عین حال از قبل برای تشخیص پان کرونا و شناسایی خانواده کرونا ویروس تلاش‌هایی را آغاز کرده بودیم. اگر تستی پیش از ورود کووید-۱۹ به کشور در انستیتو پاستور انجام می‌شد به این مربوط بود که آیا ویروس در افراد از خانواده کرونا ویروس‌ها هست یا خیر. در عین حال روش تشخیصی دیگر سی تی اسکن است که با دقت بالای ۹۷ درصد می‌تواند ابتلا به کرونا را تشخیص دهد. دو نفر آلمانی که وارد کشور شده بودند، با این تمهیدات و روش‌های تشخیصی بررسی شدند که مشخص شد به کووید-۱۹ مبتلا نیستند و درست هم بود.»

وی درباره بسیج ملی کرونا گفت:« گام اول به صورت انفجاری شروع می شود و با هجوم زیاد بیماران به بیمارستان ها شروع می شود و بیماران بدحال و بیمارانی که علایم متوسط دارند و بیمارانی که کم علامت هستند مراجعه می کنند لذا هجوم زیاد در هر اپیدمی شکل می گیرد خوشبختانه به تمام بیماران خدمات ارایه شده و در این مدت ما شکایتی از کمبود تخت بیمارستانی یا کمبود پرستار نداشته ایم.»

وی افزود:« بعد از اینکه بیمارستان های ما مسلط شدند بسیج ملی را راه اندازی کردیم که با ۷۰ میلیون نفر ایرانی ارتباط برقرار کرد از ۷۰ میلیونی که غربالگری کردیم یک میلیون علامت دارد بودند و ۷۰۰ هزار نفر ویزیت شدند و در نهایت به ۸هزار نفر رسیدیم که در بیمارستان بستری شدند. در گام دوم قرار است ۱۰۰ هزار نفری که به بیمارستان ارجاع شدند را به صورت سرپایی تست کنیم که پایلوت آن را در زنجان آغاز کردیم و نتایج بسیار درخشانی گرفتیم. »

وی در ادامه گفت:«افرادی که به صورت سرپایی مراجعه میکنند، از آنها تست هم گرفته می شود که ۶۰ درصد افراد ارجاعی به بیمارستان ها تست‌شان مثبت شده است. بعد از زنجان، ۲۱ استان مجهز به آزمایشگاه سرپایی شده‌اند و طی هفت روز گذشته بیش از ۱۲ هزار تست سرپایی انجام شده است که کار بسیار بزرگی است. از خانواده‌های افرادی هم که تستشان مثبت شده است، تست می‌گیریم و مشاهده کردیم که ۲۴ درصد از افراد خانواده افرادی که بدون علامت مبتلا بوده‌اند نیز مثبت بوده‌اند. اگر با این سیستم جلو رویم، انتقال جمعی حذف می‌شود و مبتلایان به یک خوشه تبدیل می‌شوند که آنان را طی ۱۴ روز قرنطینه می‌کنیم و در این صورت می‌توانیم به صفر برسیم. این روش علمی است و آن را پیش گرفته ایم.»

وی درباره انتقال کرونا از اموات گفت:« فرد کرونایی زنده بیشتر از فرد کرونایی فوت شده شانس انتقال ویروس دارد چون فردی که زنده است عطسه و سرفه و ترشحات دارد و شانس انتقال بالاست ولی اینکه بگوییم فردی که می میرد ویروسش می میرد چنین نیست ولی شانس انتقال ویروس پایین است و لذا در دستورالعمل مراحل غسل و دفن بهداشتی تدوین و ابلاغ شده است.»

وی در واکنش به اینکه تعدادی از مبتلایان به کرونا که فوت می کنند علت مرگ آنها سندروم تنفسی حاد اعلام می شود،‌گفت:« سالانه تعداد زیادی در دنیا از جمله در کشور ما از جمله در تهران به خاطر بیماری های تنفسی فوت می کنند یکی از الگوها ARDS است. سندروم تنفسی حاد بزرگسالان که صدها سال پیش بوده و از زمانی که کرونا هم نبوده وجود داشته از طرفی الان مقالات جدیدی می گویند که کرونا اصلا ای ARDS ایجاد نمی کند و پترن آن چیز دیگری است بنابراین اینکه هر بیمار ARDS که فوت می کند را بگوییم مبتلا به کرونا بوده کاملا غیرعلمی است.»

وی در پاسخ به اینکه تا الان چند درصد جمعیت ایران به کرونا مبتلا شده است و تست های سرولوژیک چه زمانی گرفته می شود، گفت:« تست سرولوژی مثبت به معنی مواجهه است نه ایمنی و به ما نشان می دهد که ایا فرد قبلا با کرونا مواجهه داشته است یا خیر. این ویروس ناشناخته است و نمی توانیم درباره آن نسخه بپیچیم. همانطور که اعلام کردم اخیرا یک محقق کره‌ای مقاله داده که ۱۲ نفر از مبتلایان دوباره به کرونا مبتلا شده‌اند. به هر حال این ویروس ناشناخته است. ویروس کرونا مثل یک شطرنج باز قوی جلوی ما نشسته است. ما باید هر حرکت او را حدس بزنیم و درست عمل کنیم تا کیش و مات نشویم.»

دکتر رییسی افزود:« تست سرولوژی اگر برای ۵ درصد به درد بخور باشد بنابراین باید برای ۷۰ میلیون نفر تست انجام داد تا بتوان این پنج درصد یا ۳.۵ میلیون نفر مثبت را پیدا کنید. ضمن اینکه ممکن است امروز تست سرولوژی یک نفر منفی باشد، اما این فرد فردا ممکن است به ویروس مبتلا و دو هفته بعد تست سرولوژی او مثبت شود. بر همین اساس سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده تست سرولوژی کرونا فقط برای تحقیقات انجام شود.انگلیس برای ۳.۵ میلیون نفر تست سرولوژی در خانه ارسال کرد و گفت اگر مثبت بودید از خانه بیرون بیایید، اما بعد از سه هفته عذرخواهی کرد و همه تست ها را جمع کرد، جمهوری چک هم همین طور.»

وی گفت:« برای مسئولان دانشگاه علوم پزشکی قم و گیلان و برخی بیمارستانها که فکر می کنیم حدود ۲۰ درصد کرونا در آنها شیوع داشته باشد و بعد هم برای تحقیق در جمعیت نرمال نامه زدم تا با استفاده از تست سرولوژی برای تحقیقات میزان شیوع را بررسی کنند تا بتوانیم برآوردی داشته باشیم.»

سلامت نیوزتعداد مبتلایان به کرونا قطعا بیشتر از آمار اعلامی است/ ثبت نام بیش از ۱۴ هزار مطب و مراکز پزشکی در سامانه اصناف

سرخط اخبار بهداشت و سلامت

بهداشت و سلامتبسته ماندگاری پرستاران به زودی اجرایی می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس عبادی در نشست شورای هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، افزود: به دستور رئیس جمهور، لایحه حمای...

بهداشت و سلامتکدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالودرمانی هستند

به گزارش خبرگزاری مهر، مریم مشهود گفت: متأسفانه مشاهده می‌شود افرادی به صورت مستقیم زالو را از طریق فضای مجازی یا سایر ت...

بهداشت و سلامتبرنامه سلامت خانواده؛ موازی کاری یا ایده ای نو!

به گزارش خبرنگار مهر، هفته سلامت مناسبتی است که سالانه در اردیبهشت ماه، برای ترویج مفاهیم کلیدی سلامت و گفتمان‌سازی در ج...

بهداشت و سلامتغذاهای دریایی خطر قرارگیری در معرض مواد شیمیایی را افزایش می دهند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث لاین، یک مطالعه جدید نشان داد افرادی که به طور منظم غذاهای دریایی می‌خورند ممکن است خ...