۲۵۰۰ میلیارد تومان صرف توسعه مکانیزاسیون کشاورزی می‌شود - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

۲۵۰۰ میلیارد تومان صرف توسعه مکانیزاسیون کشاورزی می‌شود

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال مبلغ ۲۵۰۰ میلیارد تومان به خط اعتباری شماره ۸ مکانیزاسیون کشاورزی برای تجهیز و نوسازی ناوگان مکانیزاسیون اختصاص یافت.

به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در رابطه با برنامه‌های این مرکز در سال جهش تولید، اظهار کرد: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری در نامگذاری سال جاری به سال جهش تولید، مرکز مکانیزاسیون کشاورزی نسبت به تبیین و جهت گیری برنامه‌های خود اقدام کرد.

وی افزود: با هماهنگی با بانک کشاورزی و حوزه‌های برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی، امسال مبلغ ۲,۵۰۰ میلیارد تومان به خط اعتباری شماره ۸ مکانیزاسیون کشاورزی برای تجهیز و نوسازی ناوگان مکانیزاسیون اختصاص یافت.

عباسی در رابطه با برنامه‌های مرکز مکانیزاسیون، خاطرنشان کرد: در بخش مکانیزاسیون و با تاکید وزیر جهاد کشاورزی برای تمامی زیر بخش‌ها اعم از مکانیزاسیون زراعت، باغبانی، دام و طیور، شیلات، گیاهان دارویی، جنگل و مرتع و گلخانه‌ها برنامه و هدف گذاری انجام شده است.

وی افزود: با راه اندازی خط اعتباری شماره ۸ مکانیزاسیون، استان‌های کشور در هر یک از این زیربخش ها با توجه به اهداف پروژه تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی، تسهیلات دریافت خواهند کرد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی اظهار امیدواری کرد: این مبلغ را تا پایان سال به صورت کامل و قطعی جذب کنیم و اگر استان‌ها نیازشان بیش از این مبلغ باشد، مبالغ به حساب آنها واریز خواهد شد.

وی افزود: در دو سال گذشته نوساناتی را در بازار ماشین‌آلات کشاورزی داشتیم که قیمت ادوات کشاورزی افزایش نسبی داشت و از این رو در این اعتبار تمام افزایش قیمت‌ها و نوسانات را لحاظ کردیم و امیدواریم که حوزه صنعت بتواند با ما همراهی بیشتری را در تأمین و رفع نیازهای ماشینی و ثبات قیمت ماشین‌های مورد عرضه داشته باشد.

عباسی با اشاره به این نکته که عمده خرید کشاورزان به صورت تسهیلات بوده و زمان بیشتری برای تکمیل پرونده تسهیلاتی و اقدام به خرید ماشین‌آلات نیاز دارند، خاطرنشان کرد: از این رو ثبات قیمتی برای ما بسیار حائز اهمیت است و خواهش ما از بخش صنعت این است که حمایت‌های بیشتری از کشاورزان به عمل آورند تا این صنعت هم در تأمین مواد اولیه و هم در تعیین قیمت دچار مشکل نشود و بتواند ثبات قیمتی کاملی را در طول سال داشته باشد.

وی افزود: درآمد کشاورزان سالانه تعیین می‌شود و این افراد مبتنی بر درآمدهای خود اقدام به خرید ماشین‌آلات می‌کنند که ۳۵ درصد از افزایش تولید محصولات کشاورزی هم ثمره استفاده از ماشین‌آلات است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی عنوان کرد: در حوزه مکانیزاسیون برنج از یک افزایش و جهش تاریخی برخوردار بوده‌ایم که دلیل آن وجود نشاکارهای برنج و کمباین‌های برداشت است و خوشبختانه توانستیم میزان استفاده از این ماشین‌آلات را از ۱۰ تا ۱۵ درصد به ۸۰ درصد در سال ۹۸ برسانیم.

وی افزود: حضور نشاکار باعث می‌شود در اراضی شالیزاری به شدت بیماری ویروسی مانند کرونا متوقف شود؛ به این خاطر که در صورت عدم وجود افراد شالیکار در کنار هم در اراضی، جلوی شیوع این بیماری گرفته می‌شود و تنها یک نفر اپراتور ماشین آلات را در مزرعه هدایت می‌کند.

عباسی در رابطه با مکانیزاسیون گندم، اذعان کرد: در حوزه محصول اساسی مانند گندم در حال حاضر به طور متوسط ۷۰ درصد کشت به صورت مکانیزه است و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال ۹۹ به محدوده ۹۰ درصد برسانیم.

وی افزود: در حوزه محصولات ردیفی مانند ذرت و چغندرقند هم در حوزه کاشت با مشکل مواجه نیستیم و در بخش برداشت نیازمند فناوری‌های نوین به خصوص در زمینه محصول پنبه هستیم.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی ادامه داد: در حوزه مکانیزاسیون شیلات کماکان به دنبال ارتقا بهره‌وری سیستم تصفیه هرچه مناسب‌تر منابع آبی و توسعه و به کارگیری سیستم هواده هستیم.

وی افزود: در حوزه مکانیزاسیون دام و طیور هم کماکان در صدد توسعه تکنیک‌های نوین شیردهی هستیم.

عباسی عنوان کرد: در حوزه گلخانه‌ها هم سیستم‌های کنترل گلخانه‌ها، تنظیم دما، رطوبت و آبیاری در گلخانه‌ها را در دستور کار قرار دادیم.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیاسفند ماه «مرغ حذفی» بیشترین افزایش قیمت را داشت

به گزارش خبرگزاری مهر، در اسفند ماه سال ۱۴۰۲ شاخص قیمت تولیدکننده بخش مرغداری‌های صنعتی کشور (بر مبنای ۱۰۰=۱۳۹۵) برابر ب...

کشاورزیهرگونه استعلام تفکیک اراضی در سامانه استعلامات ثبتی انجام شود

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا گودرزی در نشست بررسی نحوه اجرا و عملیاتی کردن تمام استعلامات ثبتی در حوزه امور اراضی گفت: ...

کشاورزیرفع یک مشکل حوزه دامپزشکی پس از نیم قرن

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس مصوبه هشتادمین نشست هیات مقررات زدایی در پایان سال گذشته، دبیرخانه این هیأت موظف بود تا م...

کشاورزیسه تفاهم‌نامه همکاری بین‌المللی در بخش کشاورزی امضا شد

به گزارش خبرگزاری مهر، معصومه مویدی، مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در این خصوص گفت: در جریان...