افزون بر ۱۵ هزار پاجوش خرما در خرمشهر کاشته شد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳

افزون بر ۱۵ هزار پاجوش خرما در خرمشهر کاشته شد

مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر گفت: ۱۵ هزار و ۶۰۰ اصله پاجوش خرما در دهستان‌های غرب کارون و حفارشرقی خرمشهر کاشته شد.

محمد مطرودی شنبه اظهار داشت:پاجوش‌ها از نوع برحی و برخی از ارقام بازار پسند خرما از پاییز سال گذشته و فروردین ماه جاری در سطح ۱۰۰ هکتار از نخلستان‌های غرب کارون و حفار شرقی از محل اعتبار خشکسالی و یارانه‌دار کاشته شده است.

وی افزود: ۴۰ درصد از پاجوش‌ها از نوع برحی و ۶۰ درصد را پاجوش نخل‌های استعمران، بریم، قنطار، زاهدی، دیری تشکیل می‌دهد که در راستای توسعه اصلاح کاشته شدند.
مطرودی اظهار داشت: از آنجا که پاجوش‌های نخل برحی در منطقه سازگاری خوبی دارند به همین منظور بیشتر پاجوش‌ها را این نوع از خرما تشکیل می‌دهد.

مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر گفت: یکی از اهداف و سیاست‌های جهاد کشاورزی توسعه نخلستان‌ها در شهرهای آبادان و خرمشهر است که از سال ۹۵ کار توسعه آنها با استفاده از رقم‌های مرغوب و اقتصادی برحی و استعمران در این شهرستانها آغاز شده است.

وی افزود:بر اساس دستورالعمل رعایت فاصله کاشت نخل خرما هشت در هشت  مترمربع تعیین شده است که فاصله بین نخل‌ها به عنوان میانه‌کاری برای کشت یونجه، سبزی و صیفی استفاده می‌شود.

شهرستان خرمشهر سه هزار و ۷۰۰ هکتار نخیلات دارد که از این میزان دوهزار و ۱۰۰ هکتار بارور و یکهزار و ۹۰۰ هکتار به مرحله ثمر دهی نرسیده است.
در سال زراعی گذشته بیش از ۱۹ هزار و ۵۰۰ اصله انواع پاجوش نخل از نوع برحی و سایر ارقام در خرمشهر کشت شد که از این میزان ۷۰ درصد اصله پاجوش نخل بر اثر بالا رفتن شوری آب رودخانه کارون و اروند از بین رفته است.
شهرستان خرمشهر ۴۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت دارد.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیمافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌اند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد اظهار کرد: رکورد خرید ۱۰۰۰ تن مرغ از مرغداران ک...

کشاورزیلزوم اعتبار ۱۰۰ همتی برای تکمیل پروژه‌ های آب و خاک

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، صفدر نیازی شهرکی در خصوص استفاده از کمک‌های بخش خصوصی در اجرای پروژه...

کشاورزیتخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی به ۸ گروه کالایی در سال ۱۴۰۳+ جزییات

به گزارش خبرگزاری مهر، تصویبنامه مصوب جلسه مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۰۲ هیأت وزیران درخصوص «تعیین فهرست دارو، مواد اولیه آن و تجهیزات...

کشاورزیدولت تا حد امکان برای برنج و چای «خرید تضمینی» نخواهد داشت

به گزارش خبرنگار مهر، «محمدعلی نیکبخت» وزیر جهاد کشاورزی، امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به رصد...