برداشت گندم در جنوب خوزستان شروع شد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳

برداشت گندم در جنوب خوزستان شروع شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: عملیات برداشت مکانیزه گندم در مناطق جنوبی خوزستان از روز شنبه آغاز شد.

کیخسرو چنگلوایی روز شنبه  افزود: در سال زراعی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ در مجموع ۳۹۰ هزار هکتار گندم آبی و ۱۶۰ هزار هکتار گندم دیم زیر کشت رفته است که پیش بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت ، حدود ۱.۸میلیون تن گندم تولید که از این میزان ۱.۵میلیون تن گندم به نرخ تضمینی از کشاورزان گندمکار خریداری شود.
وی گفت:امسال میزان خرید تضمینی گندم با وجود کاهش۳۰هزار هکتاری کشت این محصول در مقایسه با سال زراعی قبل ، حدود ۱۵درصد افزایش خواهد داشت.
سال زراعی گذشته ، خرید تضمینی گندم در خوزستان با وجود سیلاب مهیب و آبگرفتگی حدود ۲۰۰هزار هکتار از زمین های کشاورزی ، به یک میلیون و ۳۳۰هزار تن گندم رسید که در مقایسه با سال ماقبل آن حدود ۱۰درصد افزایش داشت.
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان در ادامه افزود: برداشت گندم به تدریج به مناطق غربی ، مرکزی ، شمال و شمال شرقی خوزستان کشیده می شود و تا اواخر خرداد ماه ادامه می‌یاید.
چنگلوایی با بیان اینکه استان خوزستان هشت سال است به صورت مداوم مقام نخست تولید و خرید تضمینی گندم در کشور را دارد  به کشاورزان اطمینان داد بهای گندم در کوتاه ترین زمان ممکن به حساب آنان واریز شود.
وی گفت:برای برداشت مناسب و به‌هنگام گندم علاوه بر تامین کمباین مورد نیاز کشاورزان که بخشی از آن کمباین‌های استان و مابقی از استان‌های هم‌جوار تامین شده، ۱۰۶ مرکز خرید آماده خرید تضمینی گندم از کشاورزان می‌باشند.
شورای اقتصاد خرید تضمینی هرکیلوگرم گندم معمولی در سال زراعی را ۲۵هزار ریال تعیین کرده که در مقایسه با سال زراعی قبل ۴۷درصد افزایش نشان می دهد.
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۶.۵میلیون تن محصولات زراعی و باغی به ارزش بیش از ۲۰۰هزار میلیارد ریال ، از نظر کمیت و تنوع تولید مقام نخست کشوری محسوب می‌شود.
طبق اعلام سازمان جهادکشاورزی خوزستان در۲ ماه آینده حدود پنج میلیون تن محصول زراعی شامل گندم ، جو ، کلزا ، علوفه دامی ، چغندر قند و محصولات جالیزی در این استان برداشت خواهد شد.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیمافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌اند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد اظهار کرد: رکورد خرید ۱۰۰۰ تن مرغ از مرغداران ک...

کشاورزیمافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌ است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد اظهار کرد: رکورد خرید ۱۰۰۰ تن مرغ از مرغداران ک...

کشاورزیلزوم اعتبار ۱۰۰ همتی برای تکمیل پروژه‌ های آب و خاک

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، صفدر نیازی شهرکی در خصوص استفاده از کمک‌های بخش خصوصی در اجرای پروژه...

کشاورزیتخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی به ۸ گروه کالایی در سال ۱۴۰۳+ جزییات

به گزارش خبرگزاری مهر، تصویبنامه مصوب جلسه مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۰۲ هیأت وزیران درخصوص «تعیین فهرست دارو، مواد اولیه آن و تجهیزات...