انسان ، عامل اصلی شیوع بیماری های ویروسی - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

انسان ، عامل اصلی شیوع بیماری های ویروسی

نتایج یک مطالعه جدید نشان داد که بیماری‌هایی چون کووید – ۱۹ می‌تواند در سراسر جهان شیوع بیشتری پیدا کند، زیرا رفتارهای انسانی باعث تخریب زیستگاه‌های جانداران می‌شود و حیوانات وحشی حامل بیماری را به محل زندگی انسان‌ها نزدیکتر می‌کند.

به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری فرانسه از پاریس، صید قاچاق، کشاورزی مکانیزه و رشد شهرنشینی در دهه های اخیر موجب  تغییرات زیستی در جهان شده است، روندی که جمعیت حیوانات وحشی را از بین می برد و باعث افزایش فراوانی حیوانات اهلی می شود.

حدود ۷۰ درصد از پاتوژن ها (عوامل بیماری زای) انسان بین انسان و حیوانات مشترکند، یعنی این که برخی موارد همچون کووید – ۱۹ از حیوان به انسان جهش می یابد.

محققان آمریکایی بیش از ۱۴۰ ویروس انتقال یافته از حیوان به انسان را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که حیوانات اهلی، راسته نخستینان، خفاش و موش حامل بیشتر ویروس های مشترک انسان و حیوان (حدود ۷۵ درصد) است.

دانشمندان همچنین به این مساله پی بردند که خطر شیوع ویروس از حیوان به انسان زمانی افزایش می یابد که گونه های حیوانی به دلیل مصرف غذایی از سوی انسان ها و تخریب زیستگاه هایشان مورد تهدید قرار می گیرند.

«کریستین جانسون» مولف ارشد این تحقیق و عضو دانشکده دامپزشکی دانشگاه کالیفرنیا گفت: یافته های ما نشان می دهد که بهره برداری از حیات وحش و تخریب زیستگاه های طبیعی، چطور زمینه ساز سرایت بیماری هاست و ما را درمعرض شیوع بیماری های عفونی قرار می دهد.

ارزیابی محققان حاکی است که ۷۵ درصد سطح خاک و ۴۰ درصد اقیانوس های روی کره زمین به دست بشر به شدت تخریب شده است.بویژه جنگل زدایی فشار مضاعفی را بر پستانداران وحشی وارد می کند.

به هر میزان که به قلمرو حیوانات وحشی تجاوز کنیم، این حیوانات به انسان ها نزدیکتر می شوند و خطر شیوع کووید – ۱۹ دیگری افزایش می یابد.

جانسون گفت: ما این دورنما را از طریق جنگل زدایی، تبدیل زمین برای محصولات کشاورزی و پرورش دام یا تشکیل اجتماعات، عوض می کنیم.

وی افزود: این روند همچنین باعث افزایش شدت و دفعات تماس انسان و حیات وحش می شود و شرایط لازم برای سرایت ویروس را تکمیل می کند.

دانشمندان همچنان در تلاشند گونه های حیوانی مسبب انتقال کووید – ۱۹ به انسان ها را شناسایی کنند. خفاش و مورچه خوار مظنونان اصلی این جرم هستند، دو جانداری که در چین که کانون شیوع کروناست، خوراکی لذیذ محسوب می شوند.

محافظه کاران در سراسر دنیا خواستار ممنوعیت جهانی تجارت حیوانات وحشی شده اند و چین نیز مصرف حیوانات وحشی را قدغن کرده است.

سازمان زیست محیطی غیر دولتی «صلح سبز» در هلند از اتحادیه اروپا خواسته است ممنوعیت جهانی در این زمینه اعمال کند تا سلامت بشر و گوناگونی زیستی در سراسر جهان حفظ شود.

اما کووید – ۱۹ مذاکرات مهم گوناگونی زیستی سازمان ملل را به تعویق انداخته است، ضمن این که بومیان مناطق مختلف از تجاوز بیشتر شکارچیان و معدنچیان غیرقانونی به جنگل های گرمسیری خبر داده اند.

مطالعه محققان آمریکایی همچنین نشان داد که بیماری های مشترک انسان و حیوان، در حیواناتی که برای کشاورزی به تولید انبوه می رسند، شایع تر است.

سرخط اخبار بهداشت و سلامت

بهداشت و سلامتبسته ماندگاری پرستاران به زودی اجرایی می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس عبادی در نشست شورای هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، افزود: به دستور رئیس جمهور، لایحه حمای...

بهداشت و سلامتکدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالودرمانی هستند

به گزارش خبرگزاری مهر، مریم مشهود گفت: متأسفانه مشاهده می‌شود افرادی به صورت مستقیم زالو را از طریق فضای مجازی یا سایر ت...

بهداشت و سلامتبرنامه سلامت خانواده؛ موازی کاری یا ایده ای نو!

به گزارش خبرنگار مهر، هفته سلامت مناسبتی است که سالانه در اردیبهشت ماه، برای ترویج مفاهیم کلیدی سلامت و گفتمان‌سازی در ج...

بهداشت و سلامتغذاهای دریایی خطر قرارگیری در معرض مواد شیمیایی را افزایش می دهند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث لاین، یک مطالعه جدید نشان داد افرادی که به طور منظم غذاهای دریایی می‌خورند ممکن است خ...