ایکاردا بیش از ۵۰ درصد اراضی زیر کشت دیم را پوشش می‌دهد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

ایکاردا بیش از ۵۰ درصد اراضی زیر کشت دیم را پوشش می‌دهد

کارشناس زراعت جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه گفت: پروژه ایکاردا درشهرستان کرمانشاه هم اکنون در سال چهارم حدود ۵۹ هزار و ۳۰۴ هکتار یا حدود بیش از ۵۰ درصد اراضی زیر کشت دیم را پوشش می‌دهد.

دارابی کارشناس زراعت جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه گفت:مرکز بین المللی تحقیقات کشاورزی در مناطق خشک (ICARDA) یکی از مراکز تحقیقاتی CGIAR بوده که در سال ۱۹۷۷ با هدف انجام تحقیقات و به منظور دستیابی به امنیت غذائی، بهبود معشیت مردم و بهره برداری پایدار از منابع طبیعی در مناطق خشک جهان تاسیس گردید.

او گفت:در شهریور ۱۳۹۵ معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی با موسسه بین المللی ایکاردا تفاهم نامه‌ای برای اجرای پروژه افزایش بهره وری از سیستم کشت غلات محور برای افزایش امنیت غذایی در ایران امضا کردند.

دارابی افزود: این پروژه در افقی پنج ساله تا پایان سال زراعی ۱۴۰۰ است و هدف اصلی از اجرای آن افزایش عملکرد ۲۵ درصدی سیستم کشت دیم با وجود شکنندگی و تغییرات اقلیم با محوریت محصول گندم است.

به گفته این مقام مسئول اجرای این پروژه ابتدا در ۹۰۵۵۰۰ هکتار اراضی گندم، جو و نخود در ۴ استان کرمانشاه، کردستان، لرستان و آذربایجان شرقی آغاز و سپس چهار استان غربی دیگر نیز تحت پوشش در یک برنامه ۵ ساله قرار گرفت.

او ادامه داد: پروژه ایکاردا در شهرستان کرمانشاه با هدف افزایش تولید سیستم‌های زراعی دیم به میزان ۲۵ درصد در مدت پنج سال با استفاده از ترویج و بکارگیری فناوری‌های نوین، ظرفیت‌سازی نیروی انسانی، توسعه زیرساخت‌های لازم برای گسترش تکنولوژی‌های پذیرفته شده توسط کشاورزان، ارزیابی اثرات پروژه بر معیشت کشاورزان و انجام تحقیقات سازگاری ارقام اغاز شده است.

دارابی بیان کرد: باتوجه به شرایط اقلیمی کرمانشاه، حفظ رطوبت در خاک تاثیر مهمی در عملکرد کشاورزی دارد که با حفظ بقایا درخاک می‌توان رطوبت درخاک را حفظ کرد.

کارشناس زراعت جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه گفت: تناوب، حفظ بقایا در خاک با هدف حفظ رطوبت در خاک و کشت مستقیم سه اصل مهم در اجرای پروژه ایکاردا است که با انجام آموزش‌های مستقیم به کشاورزان سعی در ترویج و توسعه آن در دیم زار‌های شهرستان کرمانشاه گردیده است.

او افزود: در واقع در پروژه ایکاردا سعی شده است که با افزایش پس‌انداز و درآمد نسبت به هزینه، در مهم‌ترین مشکل اقتصاد کشاورزی (معیشتی بودن آن) تحول ایجاد گردد که در راستای اقتصاد مقاومتی می‌باشد.

او گفت: این پروژه درشهرستان کرمانشاه هم اکنون در سال چهارم حدود ۵۹۳۰۴ هکتار یا حدود بیش از ۵۰ درصد اراضی زیر کشت دیم را پوشش می‌دهد.

دارابی بیان کرد: در این طرح قسمت‌های مختلف کشاورزی و تحقیقات در کنار هم و با همکاری کشاورزی دهستان‌های دهگانه با توجه به بارندگی‌های منطقه و یک برنامه‌ریزی مدون و جامع، یک کار تیمی خوب در حال انجام است.

او افزود: کلاس‌های ترویجی یک روزه در مراکز خدمات جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه در خصوص لزوم و توسعه اجرای طرح‌های پروژه امنیت غذایی با تاکید بر تثبیت درآمد کشاورز، پایداری تولید و سازگاری ارقام مناسب با اقلیم برگزار شده است.

او اظهار کرد:برای توسعه افق کشت غلات و حبوبات منطقه کرمانشاه ارقام مناسب با بافت خاک و شرایط اقلیم منطقه نظیر گندم (آذر ۲، سرداری)، جو (سرارود) و نخود (عادل و منصور) استفاده شده است.

دارابی گفت: از دیگر اهداف این پروژه، توسعه ارقام جدید علوفه‌ای نظیر ماشک ساتیوا، گلرنگ علوفای رقم صفه، توسعه روش کشاورزی حفاظتی (کم خاک ورزی و بی خاک ورزی) و مقایسه با مزارع شاهد (خاک ورزی معمول)، اصل حفظ نباتات، رعایت تناوب از جمله این اهداف است.

او افزود: در این پروژه گیاهان علوفه‌ای برای دومین سال در حال انجام است. این کار با هدف تنوع در محصولات برای رسیدن به شرایط پایدار در تولید دیم انجام شده است که با افزایش درصد تولید علوفه در اراضی دیم باعث کاهش موثر در مصرف آب خواهیم بود که برای کاشت دیگر لازم است.

او بیان کرد: در مجموع امسال ۵۹۳۰۴ هکتار از اراضی شهرستان تحت پوشش ایکاردا قرار گرفته است که ۳۱۹۵۰ هکتار از اراضی شهرستان برای کشت گندم (%۵۴)، ۱۸۹۵۹ هکتار جو (%۳۲) و ۸۳۲۲ هکتار نخود (%۱۴) و ۷۳ هکتار گیاهان علوفه (کمتر از %۱) اختصاص یافته است.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیتحویل گندم به مراکز سرپوشیده خوزستان با توجه با بارندگی‌ها

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا سید احمدی پیش از ظهر امروز دوشنبه در گفت و گویی رسانه‌ای اظهار کرد: بنا بر پیش بینی اداره...

کشاورزیصادرات محصولات شیلاتی به ۲۱۰ هزار تن رسید

به گزارش خبرگزاری مهر، سید حسین حسینی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران، در جریان بازدید از نمایشگاه اک...

کشاورزیتاکید بر تسریع استقرار ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی

به گزارش خبرگزاری مهر، ایوب فصاحت، سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در نخستین نشست منطقه‌ای رؤسای سازمان جهاد کشا...