احتمال بازپس گیری برنج های وارداتی توسط تجار هندی و پاکستانی - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران:

احتمال بازپس گیری برنج های وارداتی توسط تجار هندی و پاکستانی

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: با توجه به شرایط فعلی کشورها به دلیل بروز بیماری کووید - ۱۹ احتمال بازپس‌گیری برنج‌های معطل مانده در گمرک از سوی تجار هندی و پاکستانی وجود دارد.

به گزارش اکودام « مسیح کشاورز » روز جمعه با بیان اینکه در شرایطی که شیوع ویروس کرونا قریب به اکثریت کشورهای جهان را درگیر کرده، افزود: باید در سیاست‌های تامین مواد غذایی کشور بازنگری شود زیرا مانند دیگر کشورها که به هر قیمتی در حال تقویت ذخایر استراتژیک مواد غذایی خود هستند، باید برای امنیت غذایی کشور پیش‌بینی‌های لازم را اتخاذ کنیم.

وی اظهارداشت: بسیاری از صادرکنندگان بزرگ محصولات غذایی چون گندم، برنج، دانه‌های روغنی و… به دلیل شیوع کرونا صادرات خود را متوقف کرده و یا به میزان قابل توجهی کاهش داده‌اند و از طرفی کشورهای واردکننده نیز با کاهش حقوق ورودی در تلاش برای بالابردن ذخایر استراتژیک موادغذایی خود هستند.

۶۸۰ هزارتن برنج در انتظار تخصیص ارز 

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه متاسفانه به دلیل عدم تخصیص ارز،  واردات برنج با اختلال روبرو شده‌ است، تصریح‌کرد: هنوز فرصت برای تامین بخشی از نیاز کشور به برنج وارداتی ارزان از دست نرفته، مشروط بر اینکه هرچه سریع‌تر ارز حدود ۵۸۰ هزار تن برنج واردشده یا معطل مانده در گمرکات تامین شود.

وی با بیان اینکه نیمی از این میزان برنج بدون دریافت کد تخصیص ارز و در نتیجه عدم تخصیص ارز با اعتبار واردکنندگان با هدف همکاری با دولت و حمایت از مصرف‌کنندگان وارد بازار شده‌ است، گفت: علاوه بر نیاز تخصیص ارز به ۵۸۰ هزار تن برنج،  ۱۰۰ هزار تن برنج پاکستانی نیز در گمرکات رسوب کرده که لیست آن باید توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به بانک مرکزی ارسال شود.

کشاورز ادامه‌ داد: باتوجه به ممنوعیت صادرات برنج در دوره جدید برداشت از سوی صادرکنندگان بزرگ و کاهش عرضه در بازارهای جهانی و ورود کشورهای همسایه و همچنین کشورهای حوزه خلیج فارس برای خرید نامحدود محصولات کشاورزی، بیم آن می‌رود تجار هندی و پاکستاتی برنج‌های متوقف شده در گمرکات ایران را با بهای بالاتر به این کشورها بفروشند.
وی با اشاره به اینکه مصرف برنج وارداتی در کشور ماهانه ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تن است افزود: مصرف برنج در ایامی چون ماه مبارک رمضان و محرم به ۲۰۰ هزار تن درماه می‌رسد.

دبیر انجمن وارد کنندگان برنج اضافه کرد: برای تامین امنیت غذایی کشور انتظار می‌رود بانک مرکزی با حساسیت بیشتر با واردکنندگان برنج همراهی کرده و مانع از دست رفتن این فرصت شود تا بازار با کمبود برنج روبرو نشود.

برنج وارداتی متناسب با قدرت خرید اقشار مختلف 

کشاورز با بیان اینکه علاوه بر برنج تولید داخل نیاز به واردات برنج اجتناب ناپذیر است، گفت: میزان تولید کشور یک بحث است اما قدرت توان خرید مصرف کنندگان موضوعی دیگری است که نباید فراموش کنیم. بیش از نیمی از جمعیت کشور که اقشار کم برخوردارند، مصرف‌کننده برنج‌های وارداتی هستند.

وی با بیان اینکه امنیت غذایی کشورها پس از شیوع ویروس کرونا با حساسیت‌های جدی روبرو شده‌ است، افزود: امیدواریم مسئولان دستگاه‌های تصمیم‌گیر هرچه سریعتر در خصوص تامین ارز مورد نیاز واردات برنج اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهند تا در ایام پیش رو با مشکل مواجه نشویم.

کشاورز با بیان اینکه اعمال ممنوعیت فصلی واردات در سال جاری نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد، اظهارداشت: کشورهای صادرکننده تا پایان بحران کرونا صادرات محصول برداشت شده در سال جدید را ممنوع کرده‌اند به طور قطع در دوره برداشت محصول جدیدی نمی‌توان خریداری کرد.

وی تصریح کرد: تجار ایرانی با اعتبار خود امکان خرید محصول برداشت شده در فصل گذشته را دارند و مشروط بر اینکه با اعمال ممنوعیت ترخیص آن چون سال گذشته با تاخیر روبرو نشده و تبدیل به کالای رسوبی نشود.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران گفت: با توجه به اینکه به دلیل زمان بر بودن پروسه واردات برنج، در صورت اعمال ممنوعیت فصلی در عمل واردکنندگان در نیمه اول سال فعالیتی نمی‌کنند و در نیمه دوم هم با توجه به شرایط، برنجی برای واردات وجود ندارد بنابراین احتمال آن می رود که در ماه‌های پایانی سال با مشکل کمبود برنج در بازار روبرو شویم.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیاعلام نرخ هر کیلو گرم گوشت بوقلمون در میادین و بازارهای تره بار

به گزارش خبرنگار مهر، قیمت هر کیلو گرم گوشت بوقلمون از سوی سازمان مدیریت میادین و تره بار میوه و تره بار اعلام شد. هر ک...

کشاورزیهر کیلوگرم رطب مضاعفی ۹۰هزار تومان در میادین تره بار عرضه می شود

به گزارش خبرنگار مهر، آخرین قیمت خرما در میادین و بازارهای میوه و تره بار از سوی سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهر...

کشاورزیلزوم درخواست گواهی بهداشت گیاهی هنگام خرید نهال

به گزارش خبرگزاری مهر، فاطمه موحدخواه، مدیر دفتر تهیه و تدوین ضوابط، استانداردها و برنامه‌های کنترل سازمان حفظ نباتات کش...

کشاورزینوروزگاه عشایری، فرصتی برای تجربه زندگی عشایر

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی میزبان، معاون سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اهمیت هرچه بیشتر آشنا شدن عموم مردم با ابع...