افزایش قیمت نهایی محصولات کشاورزی - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
هشدار عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران؛

افزایش قیمت نهایی محصولات کشاورزی

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران: با افزایش نرخ ارز برای واردات و تولید آفت کش‌های کشاورزی قیمت نهایی محصولات کشاورزی برای مصرف کنندگان ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش خواهد یافت.

آقای سیدمهدی حسینی یزدی در مصاحبه اختصاصی با اشاره به این که تاکنون برای تولید و واردات آفت کش‌ها ۱۸۰ میلیون دلار ارز با نرخ دولتی ۴ هزار و ۲۰۰ تومان اختصاص می‌یافت افزود: چنانچه نرخ ارز دولتی ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به نرخ ارز نیمایی برای تولید و واردات آفت کش‌ها تبدیل شود.آن وقت بجای ۹۰۰ میلیارد تومان باید ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه صرف شود.

وی هشدار داد: در صورت تغییر نرخ ارز برای تولید و واردات آفت کش‌های بخش کشاورزی ادامه روند توسعه کشت گلخانه‌ای تهدید و شاهد افزایش قیمت نهایی قابل توجه محصولات تولیدی در گلخانه‌ها خواهیم بود و این روند تضعیف تولید را در بخش کشاورزی گلخانه‌ای در پی خواهد داشت.

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران گفت: تاکنون دولت به منظور حمایت از بخش کشاورزی، ارز اولویت نخست را برای واردات و تولید آفت کش‌ها و انواع کود‌ها اختصاص داده است و اگر همین روند ادامه یابد شاهد جهش تولید هستیم، اما اگر این اولویت در تخصیص ارز برای نهاده‌های تولید برداشته شود به طور قطع در میزان تولید و کیفیت محصولات شاهد روند نزولی خواهیم بود.

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران تأکید کرد: دولت برای حمایت از تولید در بخش کشاورزی موظف است ارز اولویت نخست با همان ارز دولتی را برای تولید و واردات آفت کش‌ها و کود‌ها اختصاص و یا آن را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد تا این بخش نهاده‌های مورد نیاز را تأمین کند.

آقای حسینی یزدی گفت: با افزایش قیمت آفت کش‌ها کشاورزان قدرت خرید این نهاده مهم تولید را از دست می‌دهند که در نتیجه شاهد کاهش تولید و کیفیت محصول خواهیم بود.

وی افزود: با افزایش قیمت آفت کش‌ها علاوه بر کاهش میزان تولید و کیفیت، معضل افزایش قیمت نهایی محصول نیز توان خرید مصرف کننده نهایی را تهدید می‌کند.

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران گفت: فاصله قیمت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دولتی با ارز ۱۵ هزار تومانی رقم قابل توجهی است که ادامه روند تولید را در بخش کشاورزی تهدید می‌کند.

آقای حسینی یزدی تأکید کرد: با افزایش نرخ ارز در حوزه تولید و واردات آفت کش‌ها حداقل قیمت نهایی محصولات ۳ برابر افزایش می‌یابد.

وی گفت: بخش خصوصی امکان تأمین چنین هزینه و بودجه‌ای را برای تولید و واردات آفت کش‌ها ندارد.
عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران افزود: با افزایش قیمت ارز برای تولید و واردات آفت کش‌ها هزینه‌های تولید در گلخانه‌ها چهار برابر افزایش خواهد یافت.

آقای حسینی یزدی در خصوص تأمین ارز مورد نیاز برای تولید و واردات انواع کود‌های شیمیایی و سموم گفت:​ خوشبختانه دولت پنج نوع کود پرمصرف کشاورزان را باقیمت دولتی تأمین می‌کند و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیسه تفاهم‌نامه همکاری بین‌المللی در بخش کشاورزی امضا شد

به گزارش خبرگزاری مهر، معصومه مویدی، مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در این خصوص گفت: در جریان...

کشاورزیکمیته همکاری‌های کشاورزی ایران و آفریقا تشکیل شد

به گزارش خبرگزاری مهر، در جریان برگزاری دومین اجلاس همکاری‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آفریقایی، کمیته ...