تولید سالانه ۴۲۵ هزار تن محصول خارج از فصل در سیستان و بلوچستان - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

تولید سالانه ۴۲۵ هزار تن محصول خارج از فصل در سیستان و بلوچستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: سالانه از سطح ۱۷ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان ۴۲۵ هزار تن انواع محصولات خارج از فصل برداشت و روانه بازار مصرف داخل و خارج از کشور می‌شود.

غلام حیدر زورقی روز دوشنبه اظهار داشت: شهرستان‌های جنوبی سیستان و بلوچستان بویژه ۲ شهرستان بندی چابهار و کنارک با توجه به همجواری با آب‌های آزاد و دمای هوای مناسب در طول سال به عنوان یک گلخانه طبیعی بهترین شرایط و موقعیت را برای کشت انواع محصولات دارد.

وی افزود: دمای هوای این شهرها، خاک حاصلخیز، تفاوت نوع تابش خورشید و درجه حرارت این شهر با سایر نقاط کشور بهترین موقعیت برای کشت‌های گلخانه‌ای و سایر محصولات خارج از فصل را فراهم کرده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: تولید محصولات خارج از فصل یکی از شاخصه‌های بارز این استان بشمار می‌رود به طوریکه نقش بسزایی در تامین اقتصاد منطقه و تنظیم بازار کشور دارد.

وی هندوانه، پیاز، گوجه فرنگی، فلفل، بادمجان، انواع طالبی، سیب زمینی و سبزیجات برگی را از عمده محصولات تولیدی خارج از فصل سیستان و بلوچستان عنوان کرد.

زورقی بیان کرد: محصولات تولیدی خارج از فصل سیستان و بلوچستان علاوه‌بر تامین نیاز استان، به نقاط مختلف کشور نیز ارسال و به کشورهای مختلف از جمله حاشیه خلیج فارس و روسیه هم صادر می‌شود.

سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره‌گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی و مرکبات دارد.

تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار در هر سال توان تولید دو بار محصول را دارند.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیتامین بیش از یک میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بانک مرکزی، علی طرزعلی معاون ارزی مرکز مبادله ارز و طلای ایران، گفت: برای کالاهای اساسی ...

کشاورزی۴ سازه‌ تاریخی آب ایران در انتظار ثبت جهانی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه خبری آب ایران مهرزاد احسانی رئیس حوضه آبریز رودخانه زهره جراحی و حوضه‌های جنوبی و د...

کشاورزیصادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار گذشت

به گزارش خبرگزاری مهر، حامد نجفی علمدارلو، قائم‌مقام معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: همزمان با مدیری...

کشاورزیمرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»

به گزارش خبرنگار مهر، هر گاه حجم و میزان کالایی در بازار بیش از نیاز باشد و کاهش قیمت‌ها موجب زیان تولیدکننده شود دولت و...