ثبات نسبی قیمت برنج‌های تولید داخل در بهمن‌ماه - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
وزارت صنعت:

ثبات نسبی قیمت برنج‌های تولید داخل در بهمن‌ماه

جداول آماری وزارت صنعت، معدن و تجارت گویای آن است که در بهمن ۹۸ قیمت هر کیلوگرم برنج‌ داخلی هاشمی درجه یک و طارم اعلا در مقایسه با دی‌ماه همان سال، ثبات نسبی داشته و رشد ۰.۵ درصدی را ثبت کرده است.

براساس آمار وزارتخانه یاد شده، بهمن ماه سال گذشته هرکیلوگرم برنج طارم اعلا برابر با ۲۳۰ هزار و ۱۰۷ ریال بود و نسبت به دی ماه که ۲۲۸ هزار و ۹۳۶ ریال بود، رشد ۰.۵ درصدی را نشان می دهد.

همچنین بهمن ۹۷ قیمت هر کیلوگرم برنج طارم اعلا برابر با ۱۵۷ هزار و ۲۳۲ ریال بود که بهمن ۹۸ نسبت به آن افزایش ۴۶.۳ درصدی را ثبت کرد.

علاوه بر این برنج داخلی هاشمی درجه یک نیز بهمن سال گذشته به قیمت هر کیلوگرم ۲۲۸ هزار و ۳۱۳ ریال رسید و در مقایسه با دی ماه ۹۸ که هر کیلوگرم ۲۲۷ هزار و ۹۰ ریال بود، رشد ۰.۵ درصدی را نشان داد.

برنج داخلی هاشمی درجه یک بهمن ماه پارسال نسبت به بهمن ۹۷ که هر کیلوگرم ۱۵۷ هزار و ۶۷۴ ریال بود، رشد ۴۴.۸ درصدی دارد.

آمارهای وزارت صنعت، گویای آن است که قیمت برنج تایلندی (غیر از هومالی) هم در بهمن ماه ۹۸ به هر کیلوگرم ۷۳ هزار و ۶۴۲ ریال رسید که نسبت به دی ماه با رقم ۷۶ هزار و ۵۶۶ ریال کاهش ۳.۸ درصدی داشت.

همچنین برنج تایلندی (غیر از هومالی) در بهمن ۹۷ از قرار هر کیلوگرم ۶۴ هزار و ۸۷۹ ریال ارزش داشت، اما بهمن ۹۸ رشد ۱۳.۵ درصدی را تجربه کرد.

براساس آمار مورد بررسی برنج پاکستانی باسماتی درجه یک بهمن سال گذشته به قیمت هرکیلو گرم ۱۰۹ هزار و ۴۰۴ ریال رسید که نسبت به دی ماه همان سال که هر کیلوگرم ۱۰۹ هزار و ۱۶۶ ریال ارزش داشت، رشد ۰.۲ درصدی را نشان می دهد.

برنج پاکستانی باسماتی درجه یک بهمن ماه ۹۷ به قیمت هر کیلوگرم ۱۰۶ هزار و ۱۲۰ ریال بود، اما بهمن پارسال به رشد ۳.۱ درصدی رسید.

به گزارش ایرنا، براساس آمارهای منتشر شده، مصرف سرانه برنج هر ایرانی بیش از  ۳۵ کیلوگرم محاسبه شده که با توجه به جمعیت ۸۳ میلیون نفری نیاز مصرفی برنج کشور نزدیک سه میلیون تن تخمین زده می شود.

سال ۹۷ نیز بیش از دو میلیون و یکصد هزار تن برنج سفید از داخل کشور و بیش از یک میلیون و ۶۸۰ هزار تن برنج از محل واردات تامین شد.

آمار وزارت جهاد کشاورزی حاکی است در دوره ۹ ماهه پارسال بیش از ۹۶۰ هزار تن برنج وارد کشور شد، در عین حال شرایط آب و هوایی مساعد سال ۹۸ موجب شد، تولید برنج کشور به حدود دو میلیون ۶۰۰ هزار تن برسد،  نیاز سالانه برنج کشور سه میلیون تن برآورد می شود که نیاز به واردات ۴۰۰ هزار تنی دارد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج آذرماه پارسال آمار داد: قیمت برنج در استان های شمالی کشور از جمله گیلان، مازندران و گلستان که تولیدکنندگان اصلی این محصول راهبردی محسوب می شوند هر کیلوگرم برنج درجه یک بین ۲۰ تا ۲۲ هزارتومان، برنج پرمحصول کیفی بین ۱۳ تا ۱۵ هزارتومان و برنج پر محصول معمولی بین هشت تا ۱۰ هزار تومان بود.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیواردات گوشت منجمد افزایش می‌یابد

به گزارش خبرنگار مهر، تأمین بازار کالاهای اساسی با کمترین نوسان قیمتی ضامن امنیت غذایی است. پس از برخی سیاست گذاری‌های ا...

کشاورزیگندم‌کاران از کمباین‌های دارای معاینه فنی استفاده کنند

به گزارش خبرگزاری مهر، سهراب سهرابی، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی برآورد کرد ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال زراعی جاری ت...

کشاورزیبرخورد با گران‌فروشی در بازار حبوبات/مقابله بازرسان با محتکران

به گزارش خبرنگار مهر، رصد بازار کالاهای اساسی به شکل هفتگی چند سالی است که از سوی خبرنگار حوزه اقتصاد خبرگزاری مهر انجام...

کشاورزیکیفیت «گندم» کشور در سطح جهانی است

به گزارش خبرنگار مهر، امروز ۳۱ فروردین برای نخستین بار به نام روز ملی گندم و نان نام گذاری شد. شهرام شاهرخی، معاون پژوهش...