جهش تولید بخش کشاورزی البرز با تلاش مضاعف بهره برداران - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

جهش تولید بخش کشاورزی البرز با تلاش مضاعف بهره برداران

رییس سازمان جهاد کشاورزی البرز گفت:‌ جهش تولید در بخش کشاورزی این استان با تلاش مصاعف بهره برداران این بخش در عرصه تولید محقق می شود.

سید مجید موسوی روز چهارشنبه در تشریح برنامه های سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در سال ۹۹ (سال جهش تولید) افزود: رهبر معظم انقلاب سال ۱۳۹۹ را سال جهش تولید نامگذاری فرمودندو خطاب به دست اندرکاران تاکید نمودند«جوری عمل کنید که با جهش تولید تغییری محسوس در زندگی مردم بوجود آید».

وی اظهار داشت : شکی نیست که آنچه امروز کشور را در مقابل بی سابقه ترین و ظالمانه ترین تحریم ها در بحث امنیت غذایی بیمه نموده تلاش مضاعف بهره برداران بخش کشاورزی در عرصه تولید است.

موسوی گفت: در سایه این تلاش و سرمایه گذاری های بزرگ انجام شده در بحث زیر ساخت های کشاورزی بخصوص در ۲ سال اخیر، بخش کشاورزی استان در سال ۹۹ شاهد جهش تولید خواهد بود که به برخی از موارد مهم آن اشاره می شود.

وی بهره وری آب و استفاده بهینه و افزایش راندمان و حداکثر صرفه جویی در مصرف آب را از جمله اقدامات سال جدید برای جهش تولید عنوان کرد و افزود: تاکنون ۱۶ هزار هکتار از اراضی استان مجهز به سیستم های نوین آبیاری شده است.

وی اضافه کرد: در سال ۹۹ نیز منابع لازم در قالب کمک بلاعوض برای کشاورزان تامین گردیده و توسعه روش های نوین آبیاری شتاب بیشتری خواهد گرفت.

موسوی به بهره برداری از بزرگترین طرح کشاورزی استان البرز در اراضی تعاونی تولید ماهدشت اشاره کرد و گفت: این طرح به وسعت ۲۰۰۰ هکتار با الگوی کشت مناسب با استفاده از پساب تصفیه شده در سال ۹۹ اجرا می شود.

وی در زمینه توسعه کشت های گلخانه ای، افزود: با سرمایه گذاری انجام شده در شهرک های گلخانه ای بخش خصوصی و دولتی و کمک تسهیلاتی کم بهره پیش بینی می شود که امسال حدود ۳۰۰ هکتار به مجموع سطوح گلخانه ای استان اضافه شود که جهش بزرگی در تولید و اشتغال و صادرات استان ایجاد خواهد کرد.

افزایش صادرات محصولات کشاورزی

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در خصوص صادرات بخش کشاورزی، عنوان کرد: در سال گذشته بالغ بر ۱۰ هزار کانتینر صادرات کشاورزی داشتیم.

وی پیش بینی کرد که با گذار از محدودیت های شرایط فعلی بیماری در منطقه و تسهیلات و مشوق هایی که در زمینه های مالیاتی و عوارض در قانون بودجه سال ۹۹ برای بخش کشاورزی در نظر گرفته شده، میزان صادرات محصولات کشاورزی افزایش خواهد یافت.

وی افزود: تامین نهاده های مورد نیاز بخش های کشاورزی و دام و طیور از قبیل کود بذر و سم و همچنین خوراک دام از قبیل ذرت سویا و جو به میزان مورد نیاز انجام پذیرفته است و در سطح استان نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

موسوی اظهار داشت: همچنین در موضوع بیمه کشاورزی، طرح بیمه همگانی دام سبک و سنگین به همراه طرح پلاک کوبی و هویت بخشی دام ها از سال ۹۸ آغاز و در سال ۹۹ نیز با جدیت پیگیری می شود.

شناسایی تمام واحدهای تعطیل و نیمه فعال

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت: همچنین تمام واحد های تعطیل و نیمه فعال بخش کشاورزی که قابلیت احیاء دارند شناسایی شده و با استفاده از ظرفیت کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان و حمایت تسهیلاتی در جهت بازگشت اینگونه واحد ها به چرخه تولید اقدام خواهد شد.

وی ادامه داد: در زمینه کاداستر اراضی کشاورزی که لازمه برنامه ریزی بخش کشاورزی است تاکنون ۵۸ هزار هکتار  از اراضی تکمیل شده و در سال ۹۹ در قسمت اعظم اراضی استان کاداستر اراضی به اتمام خواهد رسید.

موسوی در خصوص زیرساخت های مرتبط با صنایع کشاورزی گفت: در سال جدید یکی از بزرگترین سردخانه های استان در شهرستان ساوجبلاغ به بهره برداری خواهد رسید و تمام صنایع کشاورزی با پیشرفت بالای ۶۰ درصد جهت تکمیل مورد حمایت تسهیلاتی قرار خواهند گرفت.

وی همچنین در بحث کاهش بروکراسی و ارائه خدمات الکترونیک، افزود: با تلاش سازمان نظام مهندسی کشاورزی و راه اندازی سیستم پنجره واحد بسیاری از خدمات مرتبط با صدور و تمدید پروانه های بخش طریق سامانه و بدون مراجعه حضوری انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: صدور مجوز مشاغل خانگی نیز نیاز به مراجعه حضوری در استان نخواهد داشت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت: در سال ۹۸ خوشبختانه در زمینه رکوردهای تولید، استان در وضعیت کم نظیری قرار گرفت بطوریکه ۴ نمونه ملی از استان البرز انتخاب شدند.

وی بیان داشت: در سال ۹۹ با برگزاری برنامه های متنوع ترویجی تلاش می شود فاصله سایر تولید کنندگان استان با نمونه های بخش کشاورزی کمتر شود.

موسوی افزود: در این خصوص اقدام به تشکیل انجمن خبرگان بخش کشاورزی گردید تا با استفاده از ظرفیت تولید کنندگان نمونه اصول نوین و یافته های جدید تحقیقاتی در جهت جهش تولید مورد استفاده قرار گیرد.

اراضی کشاورزی استان البرز ۶۸ هزار هکتار است که حدود ۳۷ هزار هکتار آن زراعی و مابقی اراضی باغی با حدود ۳۰ هزار بهره بردار است.

در استان البرز سالانه حدود ۹۳۳ هزار تن انواع محصولات زراعی ، ۵۳۲ هزار تن انواع محصولات باغی و ۴۷۸هزار تن انواع محصولات دامی تولید می شود.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیکمیته همکاری‌های کشاورزی ایران و آفریقا تشکیل شد

به گزارش خبرگزاری مهر، در جریان برگزاری دومین اجلاس همکاری‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آفریقایی، کمیته ...

کشاورزیتحویل گندم به مراکز سرپوشیده خوزستان با توجه با بارندگی‌ها

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا سید احمدی پیش از ظهر امروز دوشنبه در گفت و گویی رسانه‌ای اظهار کرد: بنا بر پیش بینی اداره...