صادرات ۳۰ درصدی انگور قوچان به کشور‌های عربی و اروپایی - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

صادرات ۳۰ درصدی انگور قوچان به کشور‌های عربی و اروپایی

مدیر جهاد کشاورزی قوچان گفت: ۳۰ درصد انگور تولیدی در قوچان، به کشور‌های عربی و اروپایی همچون ایتالیا به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم صادر می شود.

احمد کنعانی مدیر جهاد کشاورزی قوچان با اشاره به تولید سالانه ۸۰ هزار تن انگور در این شهرستان گفت: انگور بی‌دانه این شهرستان به‌ویژه رقم سلطانی یکی از بهترین نوع انگور‌ها در منطقه شمال خراسان بزرگ محسوب می‌شود و در خراسان رضوی تقریباً دومین شهر با سطح زیر کشت ۵ هزار هکتاری از این محصول محسوب می‌شویم.

او با بیان اینکه در تولید انگور سلطانی نیز رتبه اول خراسان رضوی به این شهرستان اختصاص دارد، تصریح کرد: متوسط تولید انگور در هر هکتار ۱۶ تن بوده که تولید سالانه را به ۸۰ هزار تن می‌رساند و ۲۵ درصد این انگور یعنی ۲۰ هزار تن آن به‌صورت تازه خوری استفاده می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی قوچان گفت:  ۶۰ هزار تن از انگور تولیدی در قوچان به کشمش تبدیل‌شده که ۱۲ هزار تن آن در داخل شهرستان تولید می‌شود، تصریح کرد: حداقل ۳۰ درصد انگور این شهرستان به کشور‌های اروپایی مثل ایتالیا یا کشور‌های عربی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم توسط بازرگانان صادر می‌شود.

کنعانی با یادآوری اینکه طی سال‌های اخیر برای کاهش هزینه‌های تولید این محصول برای باغداران، تعادل در قیمت و افزایش عملکرد اقداماتی انجام‌شده است، افزود: تغذیه یکی از موضوعات حائز اهمیت است که باغداران باید برای افزایش بهره‌وری به این مسئله توجه ویژه‌ای داشته باشند.

او ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات اجرای طرح «فراز» یا همان داربستی کردن انگور است که تاکنون در ۲۵۰ هکتار از باغات این شهرستان به اجرا درآمده و عملکرد تولید را تا حدود سه برابر افزایش داده است و تأثیر مثبتی به همراه دارد.

مدیر جهاد کشاورزی قوچان گفت: با تأکید بر این مطلب که این اقدام می‌تواند به رقابت با کشور‌هایی مثل ترکیه و هندوستان تبدیل شود، زیرا آنان با کشت مکانیزه عملکرد بالایی در تولید دارند، گفت: درزمینه فراوری نیز دو واحد گرمخانه برای تولید کشمش مجوز‌های خود را اخذ کرده‌اند و در مرحله ساخت در شهرک صنعتی شماره دو قرار دارند.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیتمهیدات لازم برای نگهداری دسترنج کشاورزان خوزستانی درنظر گرفته شد

به گزارش خبرنگار مهر، سید سعید راد ظهر امروز پنجشنبه به استان خوزستان سفر و از مراکز خرید محصولات گندم در استان بازدید ک...

کشاورزیمافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌اند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد اظهار کرد: رکورد خرید ۱۰۰۰ تن مرغ از مرغداران ک...

کشاورزیمافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌ است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد اظهار کرد: رکورد خرید ۱۰۰۰ تن مرغ از مرغداران ک...

کشاورزیلزوم اعتبار ۱۰۰ همتی برای تکمیل پروژه‌ های آب و خاک

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، صفدر نیازی شهرکی در خصوص استفاده از کمک‌های بخش خصوصی در اجرای پروژه...