تولید ۱۴ میلیون تن گندم در سال زراعی جاری - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

تولید ۱۴ میلیون تن گندم در سال زراعی جاری

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرد: امسال ۱۴ میلیون تن گندم در کشور تولید و برداشت نوبرانه این محصول از پنجم و ششم فروردین‌ماه در استان‌های بوشهر و سیستان و بلوچستان آغاز می‌شود.

به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، اسماعیل اسفندیاری پور در رابطه با تولید گندم در سال ۱۳۹۹ اظهار کرد: از اول مهرماه سال ۹۸ تا اول فروردین‌ماه سال جاری ۱۸۴ میلی متر بارندگی داشته‌ایم و این در حالی است که در شرایط مشابه سال گذشته ۲۰۵ میلی متر بارندگی داشتیم و شاخص بارندگی در بلندمدت نیز ۱۶۶ میلی‌متر بوده است؛ بر این اساس، بارندگی امسال ۱۱ درصد بیشتر از شاخص بلندمدت و نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد کمتر بوده و با این حال، شرایط مطلوب است.

وی پیش بینی کرد: حدود ۱۴ میلیون تن گندم امسال در کشور تولید شود و امکان خرید حدود هم ۱۰.۵ میلیون تن گندم وجود دارد که البته تحقق این امر به شرایطی که پیش می آید، بستگی دارد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: با همکاری پتروشیمی‌ها، کود اوره از طرف شرکت خدمات حمایتی تامین و کود مورد نیاز مصرف سرک در اختیار مناطق قرار می گیرد که حاوی عنصر نیتروژن است و مصرف آن در مراحل شیری و پر شدن دانه بر کیفیت پروتئین و گلوتن دانه گندم تاثیر مثبت دارد.

اسفندیاری پور خاطرنشان کرد: نکته مهم برای بیماری‌های گندم این است که کشاورزان علف‌های هرز و آفت سن را با چشم می بینند و به راحتی مبارزه می کنند اما در مبارزه با سایر بیماری‌ها زمانی متوجه می شوند که کاری نمی توانند بکنند.

وی توصیه کرد: کشاورزان در مزارع آبی و مناطق پر باران گندم دیم حتما دو تا سه مرحله از قارچ‌کش‌ها برای مبارزه با بیماری‌ها استفاده کنند.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که به دلیل بارندگی‌های جاری، امسال برداشت گندم در اقلیم گرم و خشک حدود ۳ تا ۵ روز به تاخیر افتاده است، بیان کرد: برداشت نوبرانه گندم از پنجم و ششم فروردین ماه در استان‌های بوشهر و سیستان و بلوچستان آغاز می شود و چیزی بین ۱.۵ تا ۲ درصد این برداشت در فروردین‌ماه و حجم ۱۷ تا ۱۸ درصد نیز در اردیبهشت‌ماه انجام می شود.

وی، تامین بذور اصلاح‌شده، کود شیمیایی، ماشین‌آلات مورد نیاز و مشاوره های فنی به کشاورزان و تولیدکنندگان را از مجموعه اقدامات صورت گرفته برای تولید گندم در سال زراعی جاری برشمرد و اظهار امیدواری کرد: با لطف و رحمت الهی امسال جزو سال‌های خوبی است که انشاالله تولید گندم مناسبی خواهیم داشت و این گندم تولیدی، تحویل سیلوها خواهد شد.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزی۸۰ درصد مواد غذایی کشور در داخل تولید می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، سید مجتبی خیام نکویی شامگاه پنج شنبه در نشست شرکت‌های دانش بنیان به میزبانی پارک علم و فناوری استا...

کشاورزیبخش کشاورزی به سمت صنایع تبدیلی گام بردارد

به گزارش خبرنگار مهر، محمد علی نیکبخت عصر پنجشنبه در جمع نخبگان، بهره برداران و تشکل‌های بخش کشاورزی در گرمسار ضمن بیان ...

کشاورزیکاشت یک میلیارد درخت ظرفیت نهالستان‌ها را به ۱۰۰ درصد رساند

به گزارش خبرنگار مهر، محمد علی نیکبخت عصر پنج شنبه در بازدید از نهالستان شهید عمو زاده شهر سمنان ضمن بیان اینکه طرح کاشت...

کشاورزینوسان قیمت در محصولات کشاورزی؛ از زمین تا بازار

به گزارش خبرنگار مهر، شورای انقلاب فرهنگی ۱۱ مناسبت جدید را برای درج در تقویم رسمی کشور تصویب کرده که ۷ مناسبت آن با هدف...