فائو برای مبارزه با ملخ به ایران کمک می‌کند - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲

فائو برای مبارزه با ملخ به ایران کمک می‌کند

ملخ

فائو در چارچوب برنامه همکاری‌های فنی اضطراری خود، دانش، مهارت و تجهیزات لازم را برای مقابله با ریزش گسترده ملخ‌های صحرایی در اختیار ایران قرار می‌دهد.

دفتر فائو در تهران اعلام کرد: در شرایطی که منطقه جنوب غرب آسیا و شرق آفریقا با شدیدترین موج ریزش ملخ‌های صحرایی در ۲۵ سال اخیر مواجه شده است، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) توافقنامه‌ای را با سازمان حفظ نباتات ایران جهت تقویت توان کشور جهت مقابله با این آفت منعقد کرد.

بر این اساس، فائو در چارچوب یک پروژه اضطراری همکاری‌ فنی، ظرفیت فنی ایران را در زمینه هشدار زودهنگام، پایش و مدیریت ملخ‌های صحرایی ارتقا می‌دهد.

این پروژه که از سوی فائو تأمین مالی شده است، از طریق ارائه دانش، مهارت‌ها و تجهیزات لازم، از تلاش‌های مدیران و کارشناسان ملی و محلی ایران (در پنج استان جنوبی خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، و سیستان و بلوچستان) در زمینه تشخیص، ردیابی و پاسخ سریع به هجوم ملخ‌های صحرایی حمایت می‌کند.

براساس این توافقنامه، فائو با همکاری سازمان حفظ نباتات کشور کارگاهی را برای ارائه مهارت‌های آموزشی به سه تن از  کارشناسان ایرانی برگزار می‌کند.

در ادامه، فائو با برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای ۳۲۰ تن از کارشناس مبارزه با ملخ‌ها، حفظ نباتات و کشاورزی در پنج استان یادشده، آن‌ها را در زمینه کاربرد مؤثر و نگهداری بهینه سم‌پاش‌های فوق سبک (ULV) آموزش می‌دهد. در جریان این کارگاه‌ها، همچنین توان فنی این ۳۲۰ کارشناس در زمینه اجرای عملیات پایش، کنترل و گزارش‌دهی در خصوص وضعیت ملخ‌های صحرایی بیش از پیش ارتقا خواهد یافت.

علاوه بر آن، براساس نظرات مشورتی واحد خدمات اطلاعات ملخ‌های صحرایی فائو (DLIS)، یک نرم‌افزار کاربردی (اپلیکیشن) آفلاین دو زبانه انگلیسی-فارسی برای ثبت و جمع‌آوری داده‌های مرتبط با ملخ‌های صحرایی توسعه خواهد یافت. هدف از توسعه این نرم‌افزار کاربردی تسهیل تلاش‌های دست‌اندرکاران ایرانی در زمینه ثبت و جمع‌آوری داده‌های متنی، گرافیکی، تصویری و ویدئویی مرتبط با زیست‌شناسی، رفتار، پایش، گزارش‌دهی و اقدامات کنترلی در مقابل ملخ‌های صحرایی است.

فائو همچنین از طریق خرید ۳۰ سم‌پاش فوق‌سبک خودرویی، ۵۰ سمپاش فوق‌سبک دستی، ۱۵۰ دست البسه حفاظتی برای نیروهای سمپاش و تأمین آفت‌کش‌های مورد نیاز، از تلاش‌های کشور جهت تأسیس دو مرکز دائمی برای کنترل ملخ‌های صحرایی حمایت می‌کند.

فائو براساس آموزه‌ها و تجارب موفق به‌دست آمده در جریان اجرای پروژه و دستاوردهای حاصل از دیگر اقدامات اجرا شده در زمینه مدیریت ملخ‌های صحرایی، یک گزارش راهبردی مشاوره‌ای را برای مسئولان ملی تدوین و ارائه خواهد کرد. این گزارش راهبردی بر مسئله مدیریت ملخ‌های صحرایی در سطح کشوری متمرکز خواهد بود.

فائو، به عنوان نهاد پیشروی سازمان ملل در زمینه توسعه کشاورزی و تأمین امنیت غذایی، توان فنی و کارشناسی پرسابقه‌ای در زمینه پایش جمعیت ملخ‌های صحرایی و کمک به کشورها برای مقابله با این آفت مهاجر ویرانگر دارد.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیاعلام نرخ هر کیلو گرم گوشت بوقلمون در میادین و بازارهای تره بار

به گزارش خبرنگار مهر، قیمت هر کیلو گرم گوشت بوقلمون از سوی سازمان مدیریت میادین و تره بار میوه و تره بار اعلام شد. هر ک...

کشاورزیهر کیلوگرم رطب مضاعفی ۹۰هزار تومان در میادین تره بار عرضه می شود

به گزارش خبرنگار مهر، آخرین قیمت خرما در میادین و بازارهای میوه و تره بار از سوی سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهر...

کشاورزیلزوم درخواست گواهی بهداشت گیاهی هنگام خرید نهال

به گزارش خبرگزاری مهر، فاطمه موحدخواه، مدیر دفتر تهیه و تدوین ضوابط، استانداردها و برنامه‌های کنترل سازمان حفظ نباتات کش...

کشاورزینوروزگاه عشایری، فرصتی برای تجربه زندگی عشایر

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی میزبان، معاون سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اهمیت هرچه بیشتر آشنا شدن عموم مردم با ابع...