سمپاشی زمستانه در بیش از ۴ هزار هکتار از باغ‌های گیلان - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

سمپاشی زمستانه در بیش از ۴ هزار هکتار از باغ‌های گیلان

سمپاشی زمستانه سالانه در بیش از ۴ هزار هکتار از باغ‌های استان گیلان اجرا می‌شود.

محمدابراهیم محمدی، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان گفت: به منظور کنترل و مبارزه با آفات نباتی سمپاشی زمستانه سالانه در بیش از ۴ هزار هکتار از باغ‌های این استان انجام می‌شود.

او با بیان اینکه سمپاشی زمستانه با روغن‌ها در کنترل آفاتی مثل کنه ها، شپشک ها، سپردار ها، شته‌ها و پسیل در باغ‌های مرکبات و زیتون موثر است، افزود: این نوع سمپاشی در اختلاط با قارچ کش‌های بردو فیکس و نوردوکس در افزایش کارایی آن‌ها در کنترل بیماری‌های قارچی و باکتریایی نیز موثر است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گیلان اظهار داشت: استفاده از محلول روغن پاشی با بستن منافذ تنفسی پوستی در حشرات و لارو‌ها و تخم‌ها منجر به کاهش جمعیت آفات شده و می‌تواند تعداد دفعات سمپاشی باغ‌ها در بهار و تابستان را کاهش و در کل باعث کاهش مصرف آفت کش‌ها و سلامت محصول و محیط زیست شود.

محمدی به باغداران توصیه کرد: در هنگام سمپاشی زمستانه از روغن‌های استاندارد که در ظروف پلمب شده و دارای برچسب نشان‌دهنده مشخصات کامل (نام شرکت یا کارخانه سازنده، تاریخ تولید، شماره پارت و…) استفاده شود و از سموم و روغن‌های تاریخ گذشته و بی نام و نشان خودداری کنند.

او افزود: با توجه به خنک بودن هوا در زمستان، روغن‌هایی با درجه سولفوناسیون (میزان خلوص روغن از نظر وجود هیدروکربور‌های غیراشباع) ۷۵-۶۵ برای سمپاشی زمستانه به کار می‌روند و روغن‌های استاندارد باید از پایه پارافین باشند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان گفت: روغن‌هایی که از منشاء گازوئیل هستند نه تنها در کنترل آفات موثر نیستند بلکه به مرور باعث پیری سریع و خشک شدن درختان می‌شوند.

محمدی تصریح کرد: بهترین دما‌ی محیط برای سمپاشی زمستانه بین ۵ تا ۲۵ درجه و بعد از رفع یخبندان‌ها و یک هفته پیش از تورم جوانه‌ها و پس از هرس درختان است.

سرخط اخبار صفحه اصلی - کشاورزی

کشاورزییک هلدینگ کشاورزی در دزفول بهره‌برداری شد

ظهر امروز جمعه هلدینگ کشاورزی رحمت تجارت دزفول با حضور «محمدعلی نیکبخت» وزیر جهاد کشاورزی و دیگر مسؤولان استانی و محلی...

کشاورزیبیش از ۸۰ درصد مصرف آب کشور در بخش کشاورزی است

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز جمعه در آئین بهره برداری از طرح آبیاری زیرسطحی خوزستان در کشت و صنعت کا...

کشاورزیتولید سالانه ۱۳ هزار تن گیاهان دارویی در آذربایجان‌شرقی

 دومین نمایشگاه بین‌المللی خشکبار، گیاهان دارویی زعفران و صنایع وابسته با حضور ۲۰ شرکت از استان آذربایجان شرقی در تا...

کشاورزی۱۵۰۰ هکتارزمین کشاورزی خوزستان به سامانه نوین آبیاری مجهز می‌شوند

 عباس ساکی ظهر چهارشنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای بیان کرد: سال گذشته یک هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان با ۸۵...