کاهش مصرف شیر اثرات مخربی بر کودکان و زنان دارد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم:

کاهش مصرف شیر اثرات مخربی بر کودکان و زنان دارد

قم - رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه کاهش مصرف شیر اثرات مخربی بر کودکان و زنان دارد، گفت: عده‌ای عامدانه به دنبال حذف این ماده ارزشمند از سبد غذایی خانواده‌های ایرانی هستند.

محمدرضا قدیر ظهر چهارشنبه در چهارمین جلسه شورای اداری استان قم که در سالن کرامت استانداری قم برگزار شد، اظهار داشت: شایعات اخیر باعث تشویش اذهان عموم جامعه نسبت به شیر شده است و متأسفانه این شایعه موجب پایین آمدن سرانه مصرف شیر در کشور شده در حالی که استاندارد افلاتوکسین در شیر ایران معادل اروپا و اطمینان بخش است.

وی افزود: کاهش سرانه مصرف شیر باعث رشد پوکی استخوان در بین مردم به ویژه زنان و کودکان خواهد شد و به دنبال ضربه زدن به صنعت شیر و حذف این ماده ارزشمند از سبد غذایی خانوارهای ایران است که این موضوع خطرهای جدی برای سلامت کشور به همراه خواهد داشت و به صنایع شیر و تولید ملی هم ضربه می‌زند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: مصاحبه‌ای در شبکه سه سیما پخش شده است که کارشناس دعوت شده در آن بدون داشتن اطلاعات به روز و تحقیقاتی از صنعت غذایی و با استناد به پایان‌نامه‌ای متعلق به ۲۰ سال پیش، حرف‌هایی غیر مستند و غیرعلمی ارائه داده است.

وی با بیان اینکه احتمال آلودگی شیر به افلاتوکسین امری غیرقابل اجتناب در دنیا است، گفت: استانداردهای سخت گیرانه‌ای در کشور پیرامون این موضوع وجود دارد به همین دلیل هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد.

قدیر ادامه داد: دقت در واردات خوراک دام در سال‌های اخیر موجب شده تا محتوای افلاتوکسین در شیر کشور کاهش بسیار چشمگیری یابد و صنعت لبنی کشور یکی از صنایع پیش رو و مطرح در منطقه و جهان است.

وی بیان کرد: عده‌ای عامدانه به دنبال ضربه زدن به صنعت شیر و حذف این ماده ارزشمند از سبد غذایی خانوارهای ایران هستند که این موضوع خطرهای جدی برای سلامت کشور به همراه خواهد داشت و به صنایع شیر و تولید ملی هم ضربه می‌زند.

پایین بودن سرانه مصرف شیر در کشور

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: سرانه مصرف سالانه شیر کشور کمتر از ۷۰ لیتر است که این معادل مصرف نیم لیوان در روز است و این در حالی است که این میزان در اروپا ۲ لیوان در روز است که میزان مصرف شیر در کشور بسیار پایین و نگران‌کننده است و با توجه به این شایعات مصرف شیر کمتر هم شده است.

قدیر در ادامه افزود: دامن زدن به این مطالب کذب موجب تضعیف صنعت لبنی کشور شده و اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته تاکنون تنها ۳۰ درصد از تخریب صورت گرفته در افکار عمومی را ترمیم کرده است؛ صداوسیما باید در انتخابات کارشناس دقت لازم را به کار ببرد.

سرخط اخبار بهداشت و سلامت

بهداشت و سلامتبسته ماندگاری پرستاران به زودی اجرایی می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس عبادی در نشست شورای هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، افزود: به دستور رئیس جمهور، لایحه حمای...

بهداشت و سلامتکدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالودرمانی هستند

به گزارش خبرگزاری مهر، مریم مشهود گفت: متأسفانه مشاهده می‌شود افرادی به صورت مستقیم زالو را از طریق فضای مجازی یا سایر ت...

بهداشت و سلامتبرنامه سلامت خانواده؛ موازی کاری یا ایده ای نو!

به گزارش خبرنگار مهر، هفته سلامت مناسبتی است که سالانه در اردیبهشت ماه، برای ترویج مفاهیم کلیدی سلامت و گفتمان‌سازی در ج...

بهداشت و سلامتغذاهای دریایی خطر قرارگیری در معرض مواد شیمیایی را افزایش می دهند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث لاین، یک مطالعه جدید نشان داد افرادی که به طور منظم غذاهای دریایی می‌خورند ممکن است خ...