متاسفانه الگوی کشت کشاورزی «بازار محور» شده است - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی:

متاسفانه الگوی کشت کشاورزی «بازار محور» شده است

ملک زاده، رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی اظهار داشت: بخش عمده‌ای از مشکلات کشاورزی در حوزه‌های تنظیم بازار و نرخ‌گذاری به عدم وجود اجرای الگوی کشت مربوط می‌شوند.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، محمدشفیع ملک‌زاده گفت: متاسفانه ما در بخش کشاورزی عقب ماندگی تاریخی داریم و به راحتی نمی‌توانیم مشکلات این حوزه را برطرف کنیم.

وی با اشاره به این که اجرای الگوی کشت یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کشاورزی ایران است، اظهار داشت: کشاورزی در ایران با بهره‌وری مطلوب پیش نمی‌رود.

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی با اشاره به این که تنظیم بازار کشاورزی با مشکلات متعددی دارد، عنوان کرد: در حال حاضر تولید و مصرف در حوزه محصولات کشاورزی از نظر نرخ فاصله زیادی با یکدیگر دارند.

وی افزود: در بازار امروزِ کشاورزی تولیدکننده به حق خودش نمی‌رسد و از طرفی دیگر مصرف‌کننده نرخ بالایی را برای محصولات مختلف پرداخت می‌کند.

محمدشفیع ملک‌زاده با اشاره به این که اکثر محصولات کشاورزی روی دست کشاورزان می‌مانند، خاطر نشان کرد: بخش عمده‌ای از مشکلات کشاورزی در حوزه‌های تنظیم بازار و نرخ‌گذاری به عدم وجود اجرای الگوی کشت مربوط می‌شوند.

وی تاکید داشت: متاسفانه الگوی کشت کشاورزی در ایران «بازار محور» شده است.

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی با اشاره به این که در حوزه کشت برنامه‌ی خاصی به کشاورزان ارائه نشده است، اظهار داشت: در سال ۱۳۹۱ با اجرایی شدن طرح انتزاع یا قانون تمرکز، وضعیت کشاورزی ایران بهبود یافت و اگر این طرح ادامه پیدا می‌کرد، این قانون می‌توانست الگوی کشت را در مسیر مطلوب قرار دهد.

وی با اشاره به سیاست‌گذاری‌های غلط حوزه کشاورزی، توضیح داد: ذیل اجرای قانون تمرکز ما در کشت گندم به خودکفایی رسیدیم و در حوزه شکر نیز به مرز خودکفایی دست پیدا کردیم، اما سیاست‌گذاری‌ و تعیین قیمت محصولات تضمینی این طرح را زمین زد و کشاورزان دیگر از این طرح استقبال نکردند.

محمدشفیع ملک‌زاده افزود: در حال حاضر اکثر تشکل‌های صنفی و کشاورزی می‌توانند فعالیت‌های خوبی را در حوزه کشاورزی کشور بر عهده بگیرند و اجرا کنند، اما اجازه‌ی کار در بخش‌های مختلف به بخش خصوصی داده نمی‌شود و گویا دست‌اندرکاران دولتی از واگذاری برخی از امور دل نمی‌کنند.

وی با اشاره به این که سیستم‌های مافیایی فرآیندهای کشاورزی ایران را مختل می‌کنند، عنوان کرد: در اکثر مواقع برخی افراد سودجو به دلیل کسب منافع شخصی کلِ سیستم را بر هم می‌ریزند.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیاعلام نرخ هر کیلو گرم گوشت بوقلمون در میادین و بازارهای تره بار

به گزارش خبرنگار مهر، قیمت هر کیلو گرم گوشت بوقلمون از سوی سازمان مدیریت میادین و تره بار میوه و تره بار اعلام شد. هر ک...

کشاورزیهر کیلوگرم رطب مضاعفی ۹۰هزار تومان در میادین تره بار عرضه می شود

به گزارش خبرنگار مهر، آخرین قیمت خرما در میادین و بازارهای میوه و تره بار از سوی سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهر...

کشاورزیلزوم درخواست گواهی بهداشت گیاهی هنگام خرید نهال

به گزارش خبرگزاری مهر، فاطمه موحدخواه، مدیر دفتر تهیه و تدوین ضوابط، استانداردها و برنامه‌های کنترل سازمان حفظ نباتات کش...

کشاورزینوروزگاه عشایری، فرصتی برای تجربه زندگی عشایر

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی میزبان، معاون سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اهمیت هرچه بیشتر آشنا شدن عموم مردم با ابع...