سریال تکراری کاهش قیمت گوجه فرنگی در شمال استان اردبیل؛ قصه‌ای تلخ که دسترنج کشاورزان را به باد داد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

سریال تکراری کاهش قیمت گوجه فرنگی در شمال استان اردبیل؛ قصه‌ای تلخ که دسترنج کشاورزان را به باد داد

امسال نیز سریال تکراری کاهش قیمت محصول گوجه فرنگی در مناطقی از شمال استان اردبیل اتفاق افتاد و شاهد قصه‌ای تلخ هستیم که دسترنج کشاورزان به ویژه گوجه‌کاران را به باد می‌دهد.

استان اردبیل دارای جایگاه ویژه‌ای در بخش کشاورزی است و به ویژه در زمینه تولید گوجه‌فرنگی دارای سطح زیر کشت بالایی است و بسیاری از محصولات کشاورزی را تولید و روانه بازار می‌کند.

مردم شمال استان اردبیل به ویژه در شهرستان‌های پارس‌آباد و اصلاندوز که اغلب به شغل شریف کشاورزی و دامپروری مشغول هستند از پایان سال گذشته با هزار امید و آرزو اراضی کشاورزی خود را به کشت محصول گوجه فرنگی آماده کردند به امید اینکه روزی حلال به خانواده‌هایشان کسب کنند.

کشاورزان تلاشگری منطقه مغان با هزاران امید و آرزو سرمایه‌های خود را صرف کاشت محصول گوجه فرنگی کردند اما غافل از اینکه داستان غم انگیز و تلخ افت قیمت محصول گوجه فرنگی در انتظار آنان است.

کشاورزان به ویژه گوجه کاران پارس‌آبادی که علاوه‌بر صرف هزینه‌های هنگفت بر روی اراضی کشاورزی‌شان به صورت شبانه‌روزی نیز در تلاش هستند تا محصولات کشاورزی مختلفی تولید کنند اما افت شدید قیمت گوجه فرنگی اشک این قشر فعال و تولیدکننده جامعه را درآورد.

رکورد تولید گوجه فرنگی در پارس‌آباد شکسته شد
فرهادی یکی از کشاورزان پارس‌آبادی در گفتگو با خبرنگار بازار در این خصوص گفت: امسال به لطف بارندگی‌های خوب محصول گوجه فرنگی پر بار است و امیدواریم با تولید محصولات کشاورزی نقش ویژه‌ای در تحقق شعار جهش تولید داشته باشیم.

بابایی یکی دیگر از گوجه‌کاران پارس‌آبادی نیز بیان کرد: با توجه به اینکه میانگین تولید محصول گوجه فرنگی در شهرستان پارس‌آباد مغان در سطح هر هکتار ۴۰ تن است اما در مزرعه ما در سطح هر هکتار ۱۲۰ تن محصول برداشت شده است که رکود ارزشمندی در تولید محصولات کشاورزی به شمار می‌رود.

بیش از ۹۰ هزار تن محصول گوجه فرنگی در شهرستان پارس‌آباد تولید می‌شود
حسن نظیفی رئیس جهاد کشاورزی شهرستان پارس‌آباد در جمع خبرنگاران در پارس‌آباد اظهار داشت: برداشت گوجه فرنگی از ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی شهرستان پارس‌آباد آغاز شده است و به لطف بارندگی‌ها گوجه کاران این منطقه محصول پرباری داشته‌اند.

وی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود بیش از ۹۰ هزار تن گوجه در این منطقه تولید شود تصریح کرد: میانگین تولید گوجه فرنگی در شهرستان پارس‌آباد در هر هکتار ۴۰تُن است و سالانه بیش از ۹۰ هزار تُن محصول گوجه برداشت و روانه بازار می‌شود.

بزرگترین کارخانه رب گوجه فرنگی شمالغرب کشور در کشت و صنعت مغان راه‌اندازی شد
البته با تلاش شبانه‌روزی کارکنان و کارگران کشت و صنعت مغان بزرگترین کارخانه رب گوجه فرنگی شمالغرب کشور در شرکت کشت، صنعت و دامپروری مغان راه‌اندازی شد و در روزهای آینده مورد افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد.

در سال‌های اخیر شرکت کشت و صنعت مغان در جهت حمایت از زارعین گوجه کار منطقه مغان و برای جلوگیری از ضرر و زیان این قشر، واحدهای تولیدی به ویژه کارخانه رب گوجه فرنگی را احداث می‌کند.

کشاورزان متضرر امیدوار به راه‌اندازی کارخانه ربی هستند که به قول مسئولان در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید و قطعا با افتتاح این واحد تولیدی بزرگ ضمن تاثیر در تحقق شعار جهش تولید در راستای حمایت از کشاورزان نیز گام‌های بزرگی برداشته می‌شود.

صنایع تبدیلی و تکمیلی محصول گوجه فرنگی باید در منطقه مغان ایجاد شود
رامین صادقی رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان اردبیل نیز در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: در حال حاضر با توجه به اینکه محصول گوجه فرنگی جزو کالاها و محصولات قیمت‌گذاری وزارت صمت نیست سازمان صنعت معدن و تجارت نیز در مقابل مشکلات به وجود آمده برای این محصول نیز پاسخگو نبوده و در بازار عرضه و تقاضای آن دخالت نمی‌کند.

صادقی توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی این محصول در منطقه مغان را ضروری دانست و افزود: با توجه به ضرورت توجه جدی به ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی محصول گوجه فرنگی در منطقه مغان باید در کنار کشت و تولید این محصول توسعه گسترده صنایع مربوطه آن نیز باشیم چراکه در این صورت علاوه بر تامین نیاز کشور به سایر کشورها صادرات نیز می‌توانیم داشته باشیم.

حل مشکلات گوجه کاران پارس آباد در دستور کار جهاد کشاورزی قرار دارد
خلیل نیکشاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز درباره حل مشکلات کشاورزان پارس آبادی به خبرنگار بازار گفت: در حال حاضر در منطقه پارس‌آباد ۲ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی گوجه‌فرنگی فعالیت می‌کنند که با پیگیری‌های به عمل آمده دو واحد تولیدی نیز در دست احداث قرار دارد که با تکمیل آنها با ظرفیت حدود ۱ هزار تن در روز نسبت به خرید و تبدیل محصول گوجه فرنگی کشاورزان منطقه به رب اقدام خواهند کرد.

وی در خصوص تغییر الگوی کشت در منطقه مغان نیز تصریح کرد: همچنین در این راستا امسال در راستای عملیات تغییر الگوی کشت در سطح ۲ هزار و ۶۰۲ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه به کشت صیفی‌جات به ویژه محصول گوجه فرنگی اختصاص یافته است.

در هر حال انتظار می رود مدیران و متولیان امر با ایجاد صنایع تبدیلی و نیز برنامه مناسب حمایتی، از خسارت و ضرر و زیان کشاورزان بکاهند.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیاعلام نرخ هر کیلو گرم گوشت بوقلمون در میادین و بازارهای تره بار

به گزارش خبرنگار مهر، قیمت هر کیلو گرم گوشت بوقلمون از سوی سازمان مدیریت میادین و تره بار میوه و تره بار اعلام شد. هر ک...

کشاورزیهر کیلوگرم رطب مضاعفی ۹۰هزار تومان در میادین تره بار عرضه می شود

به گزارش خبرنگار مهر، آخرین قیمت خرما در میادین و بازارهای میوه و تره بار از سوی سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهر...

کشاورزیلزوم درخواست گواهی بهداشت گیاهی هنگام خرید نهال

به گزارش خبرگزاری مهر، فاطمه موحدخواه، مدیر دفتر تهیه و تدوین ضوابط، استانداردها و برنامه‌های کنترل سازمان حفظ نباتات کش...

کشاورزینوروزگاه عشایری، فرصتی برای تجربه زندگی عشایر

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی میزبان، معاون سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اهمیت هرچه بیشتر آشنا شدن عموم مردم با ابع...