کاکایی کارشناس صنعت خودرو که معتقد است مسئولین جرات و جسارت اصلاح رویه های اشتباه گذشته را ندارند گفت:در دو سال گذشته چیزی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان به خودروسازان زیان وارد شده و حداقل ۲ برابر این میزان ضرر، سود وارده جیب عدهای خاص شده است.
با وجود کاهش بهای دلار در دو روز گذشته، قیمتها در بازار خودرو خیال کاهش ندارد. قیمتهایی که با کوچکترین تغییر در قیمت دلار، صعودی می شود، طی دو روز گذشته هیچ واکنشی به کاهش آن نشان نداده است. امیر حسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو دلیل اصلی این اتفاق را سود بالای اختلاف حاشیه بازار و کارخانه برای عدهای خاص میداند. او که معتقد به آزاد سازی قیمت خودرو است، به بازار میگوید: در دو سال گذشته چیزی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان به خودروسازان زیان وارد شده و حداقل ۲ برابر این میزان ضرر، سود وارد جیب عدهای خاص شده است.
به گفته او، با فرض در نظر گرفتن قیمت ۱۸ هزار تومان برای دلار، میتوان ادعا کرد که خودروساز از محل تولید و عرضه هر دستگاه خودروها نه تنها سودی نمیکنند بلکه حدود ۳۰ میلیون تومان هم زیان میبینند. در واقع اگر قرار باشد تا پایان سال حدود هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شود، چیزی حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان به زیان خودروسازها افزوده می شود و معلوم نیست این حجم از زیان قرار است از چه محلی تامین شود.
این حجم از زیان در شرایطی به صنعت خودرویی ایران وارد می شود صورت مالی جاده مخصوص نشینها از وضعیت بحرانی این صنعت در سال گذشته و البته ماه های نخست امسال خبر میدهد و طبقه گفتههای محمدرضا نجفی منش دبیر انجمن قطعه سازی ایران، خودروسازها حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان به صنعت قطعهسازی بدهکار هستند.
با فرض در نظر گرفتن قیمت ۱۸ هزار تومان برای دلار، میتوان ادعا کرد که خودروساز از محل تولید و عرضه هر دستگاه خودروها نه تنها سودی نمیکنند بلکه حدود ۳۰ میلیون تومان هم زیان میبینند. در واقع اگر قرار باشد تا پایان سال حدود هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شود، چیزی حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان به زیان خودروسازها افزوده می شود
زیانی به اندازه بودجه یارانه نقدی ۷۰ میلیون ایرانی
سیاست گذاریهای اشتباه در صنعت خودروسازی همه ساله زیان سنگینی را به اقتصاد ایران وارد میکند به طوری که تعــداد زیادی از کارشناســان هردو شــرکت بزرگ خودروســازی ایران یعنی سایپا و ایران خودرو ورشکسته میدانند. با این وجود کاکایی کارشناس صنعت خودرو بعید میداند مسئولین کشور جرات و جسارت اصلاح یک رویه اشتباه را داشته باشندُ چرا که به گفته او سود عده ای خاص در همین سیاست گذاری های اشتباه و البته زیان ناشی از اختلاف قیمت بین کارخانه و حاشیه بازار است.
او که معتقد است مخالفان آزاد سازی قیمت خودرو و حذف رانت این صنعت قدرت و نفوذ بالایی دارند، گفت: در دو سال گذشته چیزی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان به خودروسازان زیان وارد شده و حداقل ۲ برابر این میزان ضرر، سود وارد جیب عده ای خاص شده است. البته برآورده من بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است.
کاکایی در توضیح ادعای خود گفت: پراید پارسال حدود ۳۸ میلیون تومان توسط خودروساز فروخته میشد. از آنجایی که قیمت تمام شده این خودرو چیزی حدود ۵۰ میلیون تومان بود، سایپا از تولید و عرضه این خودرو چیزی حدود ۱۰ میلیون تومان زیان میکرد. در حالیکه این خودرو در بازار در مقطعی ۵۰ میلیون، در مقطعی ۶۰ و در مقطعی تا ۷۰ میلیون تومان فروخته میشد. در واقع ۲ تا ۴ برابر زیان این گروه خودروسازی، دلال سوده برده است. برای بزرگی عدد ۴۰ هزار میلیارد باید بدانید که یارانه نقدی که دولت در یک سال به کل ۷۰ میلیون نفر ایرانی پرداخت کرده چیزی حدود ۳۸ هزار میلیارد تومان است. در واقع به اندازه کل بودجه یارانه نقدی، دو خودروساز کشور زیان کردهاند.
او همچنین با بیان اینکه ارزش کل خودروهای فروخته شده توسط دو خودروساز در سال ۹۶ حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان بوده است، ادامه داد: به عبارت دیگر بیش از درآمد یک سال قطبهای اصلی خودروسازی در ایران سود به جیب عده ای خاص رفته است.
در دو سال گذشته چیزی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان به خودروسازان زیان وارد شده و حداقل ۲ برابر این میزان ضرر، سود وارد جیب عده ای خاص شده است
خودروسازها چقدر ضرر کردند
تازهترین آمارهای سایت کدال نشان می دهد در ۹ ماهه نخست پارسال ایران خودرو، یکی از دو غول خودروســازی ایران حدود ۸ هزار میلیارد ضرر متحمل شــده است. این شــرکت با وجود رشد درآمد ۵۶ درصدی، در مقایســه با مدت مشابه ســال گذشته ۴۵ بیشــتر ضرر کرده است. وضعیت برای شــرکت سایپا هم در سال تعریفی نداشــته است. این خودروســاز از ابتدای سال مالی تا مرداد ۹۸ حدود ۳ هزار و ۹۴۶ میلیارد تومان خودرو فروخته بود. موجودی نقد سایپا طی سه ماه اول امسال، درصد افزایش پیدا درصد افزایش پیدا کرد، جمع بدهی های این شرکت با ۳۰ درصد افزایش به ۱۱ هزار میلیارد تومان رســیده بود.
تنها طی بازه ســه ماهه از ۳۰ از هزار ۳، بدهی های سایپا نیز حدود ۹۸ تا پایان خرداد ۹۷ اســفند میلیارد تومان افزایش داشته اســت. آمارها نشان می دهد دو غول خودروسازی ایران عملا ۶۰ هزار میلیارد تومان بده داشته و عملا ورشکسته هستند. در مجموع بحران نقدینگی و کمبود قطعه، بزرگترین مشکل خودروسازهاست.
شیوع ویروس کرونا و البته افزایش قیمت ارز و اصرار بر قیمتگذاری دستور هم طی ســه ماه گذشته باعث تشدید این بحرانها شده است. مدیران سایپا و ایران خودرو بر تحویل به موقع خودروهای پیش فروش شده تاکید دارنــد و هر از گاهی آگهی جدیــدی از پیش فروش رونمایی می کنند. قرار است تا پایان سال ۴۰۰ هزار دســتگاه خودرو پیش فروش شود و بخشی از بحران نقدینگی خودروسازها به این شکل جبران شود. شیوه ای که به نظر می رسد تنها روشی برای پیشخور شدن درآمدهاست و در عمل هیچ فایده ای در عملکرد صنعت خودروسازی نخواهد داشت.