مدیریت آب و اصلاح الگوی کشت؛ ۲ اولویت اصلی کمیسیون کشاورزی - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

مدیریت آب و اصلاح الگوی کشت؛ ۲ اولویت اصلی کمیسیون کشاورزی

کشاورزی

آزادی خواه، عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم از «مدیریت آب، محیط زیست و اصلاح الگوی کشت» به عنوان اولویت‌های این کمیسیون نام برد و گفت: شرایط ما در بحث اختصاص ارز به برخی اقلام کشاورزی بسیار بهم ریخته است و سریعا باید ساماندهی شود.

احد آزادی خواه، عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در خصوص مهمترین اولویت های این کمیسیون اظهار داشت: یکی از مهمترین اولویت های ما در کمیسیون کشاورزی بحث مدیریت آب است. با توجه به اینکه دنیا با مشکل جدی آب مواجه است و به گفته کارشناسان حدود ۹۰ درصد آب مصرفی کشور ما در بخش کشاورزی استفاده می شود، نیازمند مدیریت منابع آب هستیم. در این راستا می توان اقداماتی همچون اصلاح روشهای آبیاری سنتی و حرکت به سمت آبیاری های صنعتی و نوین  و همچنین اقدامات دیگری در راستای ترویج و آموزش کشاورزان انجام داد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی افزود: اولویت دیگری که ما در دست اقدام داریم این موضوع است که ما در حوزه محیط زیست کارهای نکرده بسیار داریم. این در حالی است که تمام کمیسیون های مختلف مجلس از طریق محیط زیست به نوعی وصل به کمیسیون کشاورزی است.

آزادی خواه، عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم: ما در حوزه محیط زیست کارهای نکرده بسیار داریم، این در حالی است که تمام کمیسیون های مختلف مجلس از طریق محیط زیست به نوعی وصل به کمیسیون کشاورزی است

آزادی خواه افزود: به عنوان مثال در کمیسیون صنایع اگر واحدهای تولید بخواهند کاری انجام دهند یا سرمایه گذاری کنند طبیعتا باید حدود مورد نظر محیط زیست را رعایت و اجرایی کنند که در این زمینه ما باید تلاش کنیم برای محیطی زیست محیطی، دارای استاندارد لازم و شرایط مهیا اقدام کنیم که کمیسیون کشاورزی می تواند این اتفاق را مخصوصا در  بحث واحدهای تولیدی و آلاینده ها  تضمین کند.

وی خاطرنشان کرد: اولویت بعدی ما موضوع اصلاح الگوی کشت است. امروز در این زمینه خلا جدی داریم که دولت و وزارت جهاد کشاورزی بایستی این موضوع را به صورت جدی پیگیری کنند و سروسامان بدهند.

آزادی خواه با اشاره به بحث واردات و صادرات گفت: بحث واردات و صادرات محصولات کشاورزی و تولیدات کشاورزی مخصوصا گوشت قرمز و سفید اولویت بعدی کمیسیون کشاورزی است. درواقع با توجه به اختصاص ارز به برخی از اقلام کشاورزی، شرایط ما یک شرایط بسیار به هم ریخته است. بنابراین ما باید یکی از اولویت‌ها و ضروریت های‌ مان را در حوزه واردات اصلاح کنیم تا بیشتر از حد اولویت و ضرورت اختصاص ارز برای واردات  نیاز نداشته باشیم.

در برخی از مناطق کشور حدود ۳۵۰ روز آفتاب داریم و می‌تواند در تولیدات کشاورزی و تقویت تولیدات موثر باشد، در واقع آفتاب بهترین مزیت برای کشاورزی ما است

چهار فصل بودن، آفتاب و دریا؛ سه پتانسیل منحصر بفرد کشاورزی ایران
دبیر اول کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در خصوص اصلی ترین پتانسیل‌های بخش کشاورزی که نادیده گرفته شده است، نیز گفت: همانطور که می‌دانید ما کشوری هستیم که ویژگی های منحصر بفردی داریم از جمله اصلی ترین پتانسیل و ظرفیت ما چهار فصل بودن کشور ما است.

آزادی خواه افزود: ظرفیت بعدی نیز آفتاب در اختیار کشورمان است؛ به طوری که در برخی از مناطق حدود ۳۵۰ روز آفتاب داریم و می‌تواند در تولیدات کشاورزی و تقویت تولیدات موثر باشد. درواقع آفتاب بهترین مزیت برای ما است.

وی  خاطرنشان کرد: پتانسیل بعدی ما در واقع دریای شمال و جنوب ما است که برای پرورش آبزیان و دیگر محصولات دریایی می‌توان بهترین بهره را از آنها برد.

اصلی‌ترین نقاط ضعف بخش کشاورزی
علی ابراهیمی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس دهم نیز در گفت وگو با بازار اظهار داشت: ضعف اصلی ما در بخش کشاورزی این است که در خصوص تکمیل زنجیره‌های تولید اقدام موثری انجام نداده‌ایم. به این معنا که حضور واسطه‌ها در بازار بخش کشاورزی به عنوان جایگاهی که سود بالاتری دارد و باعث ضرر تولیدکننده و مصرف کننده به طور همزمان می شود، ناشی از عدم وجود زنجیره‌های مرتبط به هم است.

ابراهیمی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس دهم: علیرغم اینکه کشاورزی توسط بخش غیردولتی انجام می شود، متاسفانه سیاست گذاری و تعیین نرخ به شکلی است که بخش خصوصی مجبور است زیر سایه برنامه ریزی‌های دولت، برنامه های اقتصادی خود را پیش ببرد در نتیجه تولیدکننده سردرگم است

ابراهیمی تصریح کرد:  نقطه ضعف بعدی ما این است که علیرغم اینکه کشاورزی توسط بخش غیردولتی انجام می شود، متاسفانه سیاست گذاری و تعیین نرخ به شکلی است که بخش خصوصی مجبور است زیر سایه برنامه ریزی‌های دولت، برنامه های اقتصادی خود را پیش ببرد در نتیجه تولیدکننده سردرگم است.

وی ادامه داد: نقطه ضعف دیگر بخش کشاورزی، نبود بازار مطمئن مصرف در خارج از کشور است.

«پسته، زعفران و خاویار» سه محصول شاخصی خاص ایرانی است که کم کم از حالت ایرانی بودن خارج می شود

پسته، زعفران و خاویار؛ پتانسیل‌های شاخص کشاورزی ایران
نماینده سابق شازند در مجلس شورای اسلامی در ادامه به نقاط قوت بخش کشاورزی پرداخت و گفت: بزرگترین نقطه قوت ما تنوع اقلیمی است که در کشور داریم و به تبع آن تنوع محصولات کشاورزی است. در نتیجه برای هیچ نوع میوه‌ای در هیچ مقطعی از سال در تنگنا نیستیم اما به این پتانسیل کمتر پرداخته‌ایم.

ابراهیمی افزود: از سوی دیگر ما چند محصول منحصر بفرد در دنیا داریم که نسبت به آنها کوتاهی کرده ایم. به عنوان مثال «پسته، زعفران و خاویار» سه محصول شاخصی خاص ایرانی است که کم کم از حالت ایرانی بودن خارج می شود. این محصولات پتانسیل‌ های بالقوه‌ای بوده که حتی در مناطق خاصی که امکان تکثیر و توسعه داشته همچنان به شکل اولیه و سنتی مانده است اما هنوز هم جزو نقاط قوت این صنعت محسوب می‌شود.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیگندم‌کاران از کمباین‌های دارای معاینه فنی استفاده کنند

به گزارش خبرگزاری مهر، سهراب سهرابی، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی برآورد کرد ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال زراعی جاری ت...

کشاورزیبرخورد با گران‌فروشی در بازار حبوبات/مقابله بازرسان با محتکران

به گزارش خبرنگار مهر، رصد بازار کالاهای اساسی به شکل هفتگی چند سالی است که از سوی خبرنگار حوزه اقتصاد خبرگزاری مهر انجام...

کشاورزیکیفیت «گندم» کشور در سطح جهانی است

به گزارش خبرنگار مهر، امروز ۳۱ فروردین برای نخستین بار به نام روز ملی گندم و نان نام گذاری شد. شهرام شاهرخی، معاون پژوهش...

کشاورزیتورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور چقدر است؟

به گزارش خبرگزاری مهر، در بهمن ماه ۱۴۰۲ شاخص قیمت تولیدکننده بخش گاوداری‌های صنعتی (بر مبنای ۱۰۰=۱۳۹۵) برابر با ۱۴۴۰.۴ ب...