علمی کردن کشاورزی؛ ضرورت صنعت کشاورزی کشور/ اولویت های کمیسیون کشاورزی کدامند؟ - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس یازدهم مطرح کرد

علمی کردن کشاورزی؛ ضرورت صنعت کشاورزی کشور/ اولویت های کمیسیون کشاورزی کدامند؟

پرویز اوسطی

اوسطی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی معتقد است الان فاصله کشاورزان متوسط و ضعیف با کشاورزان خبره و پیشروی کشور بسیار زیاد است که متاثر از بحث علمی شدن کشاورزی است.

پرویز اوسطی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: بخش کشاورزی کشور یکی از بخش‌های مهم اقتصادی است و در این شرایطی که تحریمها و دیگر مسائل هم وجود دارد و با توجه به مسائل اقتصادی، این بستر در بخش کشاورزی فراهم است که ما در ارتباط با شعار سال بتوانیم اقداماتی اساسی انجام دهیم.

اوسطی افزود: برخلاف بسیاری از دیدگاه‌های موجود، بنده معتقدم که بخش کشاورزی ظرفیت گسترش و اشتغالزایی بالایی دارد و با همین وضعیت و امکانات موجود می‌توانیم تولید محصولات کشاورزی را به صورت جهشی افزایش دهیم. البته برای تحقق آن نظارت و سیاستگذاری نیاز است که وظیفه کمیسیون کشاورزی است که بتواند در این راستا تلاش کند.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در واقع وظیفه ما در کمیسیون کشاورزی مجلس این است که همه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالقوه و روی زمین مانده بخش کشاورزی را شناسایی کنیم و با راهکارهای فوری یا طرح های مردمی سریع الجواب کار را شروع کنیم تا به این ترتیب جهش تولید و اتفاقاتی که انتظار داریم، رقم بخورد.

کامل نبودن زنجیره تولید محصولات، ضعف اساسی بخش کشاورزی است
این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم در پاسخ به این سوال که بخش کشاورزی از چه پتانسیل‌های بالقوه‌ای برخوردار است، گفت: از جمله پتانسیل‌های بالقوه بخش کشاورزی می‌توان به تکمیل زنجیره تولید محصولات کشاورزی اشاره کرد. همانطور که میدانید یکی از ضعف‌هایی که در صنعت کشاورزی داریم این است که زنجیره تولید کامل نیست و شاهد هستیم در جایی به عنوان مثال صنایع  تبدیلی  و تکمیلی وجود ندارد. ، بنابراین بحث زنجیره تولید می‌تواند بهترین کمک باشد.

اوسطی تصریح کرد: اولویت بعدی این است که ما در بحث علمی کردن کشاورزی به عنوان یک حلقه مفقوده ورود کنیم. چرا که الان فاصله کشاورزان متوسط و ضعیف با کشاورزان خبره و پیشروی کشور بسیار زیاد است که متاثر از بحث علمی شدن کشاورزی است.

وی افزود: علمی شدن کشاورزی در حقیقت همان کشاورزی دانش بنیان و به معنای بردن علم و تکنولوژی در عرصه‌ها و مزارع کشاورزی است که به هر جهت مشمولیت عموم را در کل کشاورزی کشور ندارد و فقط بخش کوچکی از کشاورزی ما از امکانات کشاورزی به طور علمی استفاده می‌کند.

 سلامت تولید محصولات کشاورزی و حذف قوانین  ناکارآمد اولویت‌های کمیسیون کشاورزی 
اوسطی خاطرنشان کرد: بحث سلامت تولید محصولات کشاورزی نیز از مواردی است که باید جزو اولویت‌های کمیسیون کشاورزی مجلس قرار بگیرد.

وی در پایان گفت: بحث قوانین و مقررات ناکارآمدی که در بخش کشاورزی وجود دارد و در عمل بهره برداران و کشاورزان ما را دچار چالش کرده است نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. به عبارت دیگر ما اعضای کمیسیون کشاورزی باید این موارد را آسیب شناسی و یک نظام مسائل تدوین کنیم و پس از مشخص کردن اولویت‌ها، با برنامه ریزی این اولویت‌ها را دنبال نماییم.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزی۶۳.۵ درصد افزایش قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفند در یک سال

به گزارش خبرنگار مهر، نگاهی به سیر صعودی قیمت در بازار گوشت قرمز از اواخر بهار سال گذشته تا امروز، وضعیت صنعت دامپروری ک...

کشاورزینیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است

به گزارش خبرنگار مهر، مجتبی خیام نکویی ظهر پنج شنبه در بازدید از مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان (شاهرود) ضمن بیان اینک...

کشاورزیافت تراز آب های زیرزمینی در کهگیلویه/توقف کشت برنج با آب زیرزمینی

سید هادی خاضعی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: به دلیل اهمیت مسئله آب در کشور دولت سیزدهم تلاش‌های زیادی را برای رفع چالش...

کشاورزیتاکید نیکبخت بر اقدام مشترک کشورها برای مقابله با تخریب سرزمینی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی در پیامی به نخستین نشست شورای حکام،...